[Excel] Deelbaar door 3 en afronden

Pagina: 1
Acties:

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18
Ik heb hier een template waarin mensen een bepaalde numerieke waarde moeten invullen.
Bijvoorbeeld in Kolom J moeten handmatig het aantal aandelen ingevuld worden.
Dit getal moet altijd deelbaar zijn door drie waarbij alleen hele getallen worden gebruikt. Als het getal niet deelbaar is door 3 dan moet Excel het getal naar boven afronden naar een getal dat wel deelbaar is door 3.

Voorbeeld:

In J11 wordt ingevuld het getal '500'. Excel doet dan 500 / 3 = 166,67 dus geen heel getal. Excel moet dan naar boven gaan afronden dus '501', 501 / 3 = 167 dus goed. Het eind getal/resultaat is dus '501'.

Ik heb zelf met ROUNDUP wel wat geprobeerd maar de combinatie deelbaar door 3 en afronden maakt het voor in ieder geval erg lastig.

Mijn vraag is, kan ik dit op 1 of andere wijze dmv ROUNDUP doen of welke code is hiervoor nodig?
Alvast bedankt voor je reply.

Powered by KPN

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat is niet zo moeilijk toch. In je voorbeeld met invoer in J1:

=(AFRONDEN.BOVEN(J1/3;1))*3

Waarschijnlijk moet je bij een engelstalige versie iets anders dan "AFRONDEN.BOVEN" gebruiken

[ Voor 25% gewijzigd door u_nix_we_all op 28-08-2008 15:06 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:06
=AFRONDEN.BOVEN(J2/3;1)*3

Ik ben er hier dus ff uitgegaan dat je in J2 je 500 zet.
In de cel waar je deze formule neerzet maakt excel er gelijk een nummer van dat deelbaar is door 3.
Altijd naar boven afgebrond
1 wordt 3
2 wordt 3
3 wordt 3
4 wordt 6
etc...

Hoop dat dit helpt

Voor Engelse EXCEL is de formule =CEILING(J2/3;1)*3

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18
Dank jullie wel voor jullie help. Ik heb er zelf uiteindelijk nog dit van kunnen maken:
=(ROUNDUP(A1/3, 0.1)*3)

Nu rondt hij 500 af naar 501. Vanzelfsprekend is dit dus de Engelse versie van Excel.