Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KlikAan KlikUit schadelijk voor elektronica?

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:05
Ik heb iets meer dan 2 jaar tussen mijn subwoofer van mijn HK-set en mijn Samsung LCD 2 verschillende KlikAan KlikUit stekkerdoosjes met afstandbediening zitten (Hieronder een voorbeeld voor diegene die niet weten wat KlikAan KlikUit is)

Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/img.asp?f=C2_cmyk_20mm&type=x&x=150

Ik heb deze er tussen geplaatst omdat zowel de subwoofer en LCD-TV alleen maar een stand-by functie kennen en dus nooit helemaal uit kunnen gaan. Mijn doel van de stekkerdoosjes is energie besparen en het idee dat iets niet op stand-by staat is wel beter voor mijn gemoedstoestand :)

De vraag die ik echter op dit moment heb is: zijn deze stekkerdoosjes niet schadelijk voor de electronica die je er eventueel aanhangt?

Mijn vraag komt voort uit het feit dat zowel mijn LCD-TV als de subwoofer het in de agelopen 2 dagen (van mijn 1e vakantieweek) begeven hebben. :( Alleereerst hield gisteren mijn LCD-TV het voor gezien na 2 jaar en 8 maanden trouwe dienst. Geen beeld, geen geluid helemaal niets behalve een rood lampje aan de voorzijde welke knippert als je de afstandsbediening van de TV gebruikt.

Alsof dit nog niet voldoende was, heeft ook vanochtend de subwoofer besloten op te houden met het produceren van geluid. De subwoofer is een kleine 4 maanden geleden ook al kapot geweest deze is toen netjes door HK gerepareerd en deed het weer volledig.

Aangezien beide producten aangesloten zijn op zo'n stekkerdoosje, vroeg ik mij af of dit niet de boosdoener zou kunnen zijn. Kan het niet zo zijn dat bij het aanzetten van een stekkerdoosje de electronica een piekspanning (in de stand-by stand) krijgt waardoor de electronica op den duur beschadigd raakt en uiteindelijk (veel te snel) kapot gaat?

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geen idee wat effect het heeft voor de elektronica, dat is afhankelijk van de elektronica en de degelijkheid van de schakelaar.

Maar, je zegt dat je dit doet om de standby stromen te vermijden. Nu wil ik wel eens weten of jij die ook daardwerkelijk gemeten hebt en vergeleken met de specs van de schakelaars. Want je gaat me toch niet vertellen dat je denkt dat die schakelaar NIETS verbruiken. Natuurlijk hebben die ook een 'standby' vermogen of dacht je dat die uit het niets vermogen kunnen gebruiken om de draadloze signalen van je afstandsbediening te ontvangen om te schakelen. Dus voor hetzelfde geld heb je ergens een goedkoop setje 'klikuiklikaan' schakelaars die meer verbruiken als je toestellen in standby doen.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik heb nu ongeveer twee jaar een stekkerdoos die de stroom uitschakelt als mijn pc uit gaat (en weer inschakeld als pc aan gaat), en mijn monitor en boxen werken nog steeds prima. :) Dus het is volgens mij niet schadelijk om de spullen in één klap uit te zettten en weer aan. Verder zou ik neit weten hoe de piekspannign zou kunnen ontstaan. Het werkt met een relais geloof ik. Dus eigelij kwerkt het hetzelfde als de stekker in het stopcontact doen.

[ Voor 68% gewijzigd door jdm8 op 28-08-2008 14:16 ]

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Ik heb ook zo'n KlikAanKlikUit systeem voor mijn TV en geluidsinstallatie enzo. Maar die zitten eerst op een stekkerdoos met zekeringen (tegen piekspanning enzo) en dan pas op zo'n KlikAanKlikUit systeem. Het is mij een keer voorgekomen dat de zekering in werking is getreden toen ik de KlikAanKlikUit gebruikte.

En wat betreft energie besparing, ik heb er een lcd tv, dvd speler, settopbox en speaker systeem op aan gesloten. Het scheelt best wel veel energie, hoewel ik de harde cijfers niet bij de hand heb. :). Maar geloof me, het kan snel uit.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
't is toch een AAN/UIT en geen dimmer? met een dimmer heb je veel kans op problemen met electronica

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 20:10
Als het goed is zit er gewoon een relais in de klikaan-klikuit en doet deze verder niets met de spanning. Dus opzich zou deze geen probleem kunnen veroorzaken.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

2,5 jaar in gebruik vind ik wel hele tijd. Het is anders dan na 1 dag of maand stuk gaan :)

Gewoon laten nakijken en je weet of het aan klik aan ding ligt. Want er kunnen ook gewoon andere dingen defect gaan dan alleen maar stroom eraf halen. Nu gelijk zeggen dat klik aan de boosdoener is is wel heel snel gezegd. En periode van 2,5 jaar? Dat vind ik best wel lang.
De subwoofer heeft mogelijk andere kwaliteit en dus kan ie ook vroeg defect gaan. 4 maanden is ook aardige tijd.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:13:
En wat betreft energie besparing, ik heb er een lcd tv, dvd speler, settopbox en speaker systeem op aan gesloten. Het scheelt best wel veel energie, hoewel ik de harde cijfers niet bij de hand heb. :). Maar geloof me, het kan snel uit.
De TS heeft per apparaat 1 schakelaar. Als ik hier kijk heb ik stereo installaties (van 10jaar) die 0.6W gebruiken in standby. Dan moet die schakelaar niet veel hebben om daarover te komen.

En dan vind ik het veel beter voor de gemoedstoestand om een stekkerdoos met hoofdschakelaar te kopen, dan verbruikt die helemaal niets neer.

Je spreekt over vakantie, ben je toevallig weggeweest en ergens een lichte indirecte blikseminslag gehad?

[ Voor 18% gewijzigd door kluyze op 28-08-2008 14:50 ]

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik trek altijd de stekker eruit van al mijn apparaten. Hoef je ook niet te miepen over of dat ding stroom gebruikt. Ik denk dat het causale verband tussen het stekker apparaat en de defecten die je hebt nogal vergezocht is. Misschien een beetje paranoide zelfs :)

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:05
Om misverstanden te voorkomen: ik HEB vakantie en ben dus niet weggeweest. Er is dus ook geen blikseminslag geweest o.i.d. anders had ik dit wel gemerkt.
Ik trek altijd de stekker eruit van al mijn apparaten. Hoef je ook niet te miepen over of dat ding stroom gebruikt.
Om nu elke avond overal alle stekkers uit te gaan halen is ook zoiets.

Het was dus puur een vraag aangezien beide apparaten gebruik maken van hetzelfde soort stekkerdoosje en ook vrij kort (en veel te vroeg in mijn ogen) kapot gaan.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:32

watercoolertje

Untertitel

Thuis gebruiken we veel van die dingen (zoveel dat ik het niet eens kan onthouden oftewel luxeprobleem :P)...

Maargoed, die zooi gebruiken we nu denk ik 5 jaar oid en we hebben nooit kapotte apparatuur gehad eigenlijk. iig niet die op die klikdingen zitten. En ook niet bij de dimmers voor de lampen (dat werkt echt relaxt hoor)... Ik kan beneden op de keuken na alle lichten aan/uit zetten en dimmen vanuit me luie positie op de bank... Maargoed genoeg reclame :P ik betwijfel of het door die klikdingen komt maar het kan toevalllig een rotte/goedkope serie zijn oid?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik hou het simpel :) Ik heb een stekkerdoos met simpele schakelaar (zo'n witte stekkerdoos met rood lampje in schakelaar, iedereen kent die wel) en heb nog nooit problemen ondervonden.

PC staat er al een kleine 4 jaar aan en sinds afgelopen januari mijn LCD tv en stereo ook.

Het enige waar ik wel op let is dat de apparatuur wel al stand-by geschakeld staat voordat ik de schakelaar om zet.

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

De klik aan klik uit versie is met een relais uitgevoerd en heeft dus de zelfde werking als een gewoone schakelaar .(tenzij je de dim versie hebt).

Wat wel kan gebeuren is dat er een emp/spannigs puls kan ontstaan zeker als je meerdere aparatuur op 1 spannings slof hebt aangesloten .
een goed voorbeeld is een oude tv en een hallogeen spotje op de zelfde voeding en 1 schakelaar er tussen voor beide apparaten als je dan de spanning uitschakeld gaat vaak het hallogeen lampje defekt.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
Ik gebruik in mijn hele huis van zulke kastjes (wel van een ander merk), tevens heb ik een voltcraft meter die dus het verbuik laat zien. Degene die ik heb gebruiken 0.3 W. Wat toch echt vele vele malen minder is als alle apperatuur er ook opzit.

Mijn tv hoek bijvoorbeeld gebruikt al zo'n 25W in uit/standby stand (xbox360, xbox, tv, audioset etc) dan heb ik toch liever 0.3 W :P

Schadelijk? Nee lijkt me niet gebruik het nu ongeveer 2 jaar.

Verwijderd

KatirZan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:29:
Ik hou het simpel :) Ik heb een stekkerdoos met simpele schakelaar (zo'n witte stekkerdoos met rood lampje in schakelaar, iedereen kent die wel) en heb nog nooit problemen ondervonden.

PC staat er al een kleine 4 jaar aan en sinds afgelopen januari mijn LCD tv en stereo ook.

Het enige waar ik wel op let is dat de apparatuur wel al stand-by geschakeld staat voordat ik de schakelaar om zet.
Ik heb op die stekkerdoos met dat rode lampje een KlikAanKlikUit schakelaar aangesloten.
En vervolgens op die stekkerdoos staan LCDTV+xbox+360+ps3+vcr+digitenne receiver++5.1 surroundset+Ipod dock+externe HDD aangesloten.

Ik gebruik het al 4 jaar en het is van Trust notabene...nog nooit een probleem gehad.
Pagina: 1