Computerspeakers in badkamer?

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-12 09:34

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ook in mijn badkamer (lees: 'douchkast'... ruim anderhalve vierkante meter 8)7) wil ik graag muziek. Geluidskwaliteit is niet belangrijk, als het maar hoorbaar/verstaanbaar is, en 'veilig'.

Op zolder kwam ik nog een simpel setje speakers tegen (ongeveer zoiets als op het plaatje hieronder).
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/16a9oac.jpg
Mooi plastic, dus kan goed tegen vocht, en mochten ze toch stuk gaan mis ik ze toch niet :+

Mijn idee was om de versterker er uit te halen (geen electrische componenten in mijn (snel dampige) douchekast), en de speakers dan op mijn huiskamerversterker aan te sluiten.

Ik heb een Pioneer VSX-405 versterker met twee (selecteerbare) stereo-speakeraansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2yvqkps.jpg

Ik heb geen flauw idee wat voor impendantie de computerspeakertjes hebben, en dat deze versterker ze misschien kan opblazen oid vind ik niet zo erg. Ik kan de speaker-uitgangen appart schakelen (apart aan/uit knopje voor speakerset A en B), maar of het dan ook kwaad kan als ik ze (per ongeluk) beide tegelijk aanstuur...?

Wat ik vervelend zou vinden is als de versterker er stuk van zou gaan. Heb reeds gezocht op impendanties en dergelijke, maar mijn kennis reikt te kort in deze. Kan iemand hier iets helders over zeggen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Anders sluit je die aan op de koptelefoonaansluiting op de voorkant van die versterker :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zet er een weerstand van circa 4 tot 8 Ohm tussen, dan weet je zeker dat het in ieder geval niet je versterker gaat kosten ;).

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

tja, neem 1 speaker (op het plaatje de rechter) die het geluid alleen afspeelt en sluit dat aan op je koptelefoon uitgang van je versterker.

Aangezien geluidskwaliteit niet echt een issue is lijkt me dat een aardige oplossing.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dat gaat niks worden aangezien er maar een paar milliwatt uit gaat komen, zitten met grote weerstanden aan de eindtrappen, dus een speaker aansluiten heeft geen enkele zin.
GGS_206 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:48:
Anders sluit je die aan op de koptelefoonaansluiting op de voorkant van die versterker :?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Die speakertjes zijn al voorversterkt dus hoef je niet aan te sluiten op de versterker.

Direct aan je laptop of PC en gaan.

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Schroef de kastjes eens open en kijk op de achterkant van de speakers (op de magneet), daar staat meestal wel een impedantie in Ohm vermeld (bijv. 8Ω).

Op de versterker staat eigenlijk ook altijd een minimale impedantie vermeld. Zolang de impedantie van je speaker minimaal net zo groot is als de minimale impedantie die je versterker vereist, kun je de speakers veilig aansluiten zonder bang te hoeven zijn je versterker kapot te maken. Wel zou ik je versterker niet te hard zetten, dan blaas je deze speakers zo op. ;)
Megamind schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:53:
Die speakertjes zijn al voorversterkt dus hoef je niet aan te sluiten op de versterker.
Lees ander de TS eens... hij wil de versterkers eruit slopen. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Stamgastje op 28-08-2008 14:02 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je de interne amp eruit sloopt, meet dan gelijk de weerstand van die speakertjes door.
Het lijkt mij sterk dat ze onder de 4 ohm komen; zoveel kunnen die interne versterkertjes ook niet namelijk.

Wise enough to play the fool

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik zou de versterker er juist in laten. Wellicht is dit met een externe voeding, die hou je buiten de badkamer, zo heb je geen hoogspanning daar. Dan sluit je het boeltje gewoon aan op een line out van je muziekbron. Veel eenvoudiger en minder gevaarlijk.

You don't need eyes to see, you need vision

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-12 09:34

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Yalopa schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:21:
Ik zou de versterker er juist in laten. Wellicht is dit met een externe voeding, die hou je buiten de badkamer, zo heb je geen hoogspanning daar. Dan sluit je het boeltje gewoon aan op een line out van je muziekbron. Veel eenvoudiger en minder gevaarlijk.
Klinkt opzich leuk, ware het niet dat deze goedkope rommel meestal niet echt een losse voeding/versterker heeft (hier gaat ook direct 220V in). Intern is het waarschijnlijk een of ander simpel printje met wat componenten door elkaar. Om hiervan de voeding te gaan scheiden... tsja, of dat het allemaal waard is als ik in de kamer ernaast (tegen de zelfde muur) een versterker heb staan...
teacher schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:20:
Als je de interne amp eruit sloopt, meet dan gelijk de weerstand van die speakertjes door.
Heb alleen een simpele multimeter helaas... (weerstand != impedantie)
Stamgastje schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:53:
Schroef de kastjes eens open en kijk op de achterkant van de speakers (op de magneet), daar staat meestal wel een impedantie in Ohm vermeld (bijv. 8Ω).
Hmmja, het kan daar natuurlijk ook gewoon nog op staan 8)7 Volgende week heb ik hopelijk wat tijd en zal ik ze eens open maken (de versterker moet er toch uit).
keur0000 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:51:
Zet er een weerstand van circa 4 tot 8 Ohm tussen, dan weet je zeker dat het in ieder geval niet je versterker gaat kosten ;).
Als 't er niet op staat, dan zou dit misschien wel de veiligste oplossing zijn. Versterker heeft vermogen genoeg, dus volume is het probleem niet. Gewoon met elke speaker een weerstandje in serie?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Empie schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 01:03:

Heb alleen een simpele multimeter helaas... (weerstand != impedantie)
True, maar toch geeft dit vaak een best aardige indicatie.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:04
ik heb laatst ergens autospeakers (wel van die 6x9) in een systeemplafond gehangen.. en ik moet zeggen zo gebeurd en het klinkt nog goed ook!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Boudewijn schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 01:11:
[...]

True, maar toch geeft dit vaak een best aardige indicatie.
ja idd, ik zou wel eerst even de meetpennen tegen elkaar duwen en kijk wat je dan meet. Ik heb een knakending en dat meet dan 3ohm, dus na de meting effe min de nul meting doen en je zit aardig in de richting.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja meten met knakendingen is sowieso niet leuk ;).
Ik ga er wel vanuit dat je een nette meter hebt, anders is een meting uberhaupt niet bijzonder zinnig (zeker niet met dit soort lage waardes).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tja.. dit is nauwelijks een "high-end" oplossing te noemen, dus als je ongeveer in de buurt zit is het prima. Kijk, meet je 1ohm ofzo, dan weet je dat je er niks aan hebt. Maar 3, of 6, of 8 is prima.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1