• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 13:28

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Ik heb een Asus A8n-Sli Premium met daarop 8 sata aansluiting: 4 'standaard' aansluitingen die dmv het bios als nVRaid aangesturd kunnen worden, en een Silicon Images controler met 4 raid-sata aansluitingen.

Mijn primaire sata HDD met daarop Windows XPpro sp2 is aangesloten op de standaard sata1 poort, dus gewoon als standalone. Daarnaast heb ik daar nog een extra hdd op aangesloten (Beide WD).

Nu heb ik twee extra hdd's aangeschaft, twee Samsung 750GB schijven, om in raid-1 (mirroring) te zetten om mn belangrijkste data op te zetten.

Ik heb in het bios de SI raid controller aangezet, en de schijven op sata_raid_1 en _2 geprikt. Vervolgens bij het opstarten op ctrl-s/f4 om de raid array aan te maken en dit gaat allemaal zonder problemen, netjes herkend enzo. Echter krijg ik bij het doorstarten een zwart scherm met daarop de tekst dat windows de (opstaart) schijven niet kan herkennen en daarom niet kan starten, en dat ik maar bij schijfmanagement moet kijken. Ik zou echter niet weten wat er mis moet zjin? Ik heb de schijven al een keer geformatteerd / gepartioneerd door ze op de gewone sata poorten aan te sluiten (daar werken ze dus gewoon), maar ik krijg nergens een andere reactie door. Het is dus niet dat ie gewoon zegt dat ie geen opstart disk kan vinden zoals je krijgt bij het opstarten zónder harddisks, maar een specifieke melding dat de schijven niet gelezen kunnen worden. Wanneer ik de raid controller weer uit zet in het bios, is alles weer als vanouds.

Controller software is geinstalleerd van de asus site. Moet ik ook voor de schijven zelf een driver installeren? Mn pc zat namelijk ergens in het begin een keer vast toen er een melding kwam van nieuwe hardware, maar ik kan dus nergens terugvinden wát hij wilde installeren. Bij hardware staan geen onbekende, niet-werkende apparaten.

bijna alle zoekopdrachten resulteren in problemen met het installeren van xp op een raid, en de paar sopics die ik kan vinden met dit exacte probleem hebben geen oplossing...

Help? :)

[ Voor 4% gewijzigd door BaRF op 28-08-2008 13:27 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
in je bios instellen dat ie niet moet opstarten vanaf je raid schijf, maar die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals elmertje al aangeeft heeft dit hoogst waarschijnlijk te maken met de bootvolgorde in je BIOS. Zorg ervoor dat de juiste S-ATA poort of hardeschijf is geselecteerd als eerste bootmedium, kijk ook of er nog een extra optie in het BIOS aanwezig is welke verwijst naar Externe Controller of SCSI controller als eerste boot optie, deze kun je beter op disabled zetten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Tja bij het boot-gedeelte in het bios staan alleen de keuzes harddisk, cdrom, removable en scsi (meestal telt dit als sata toch?) dus ik kan niet afzonderlijk een scheiding maken tussen de 'normale' sata en de raid controller. Maar als dit het probleem zou zijn (het boot-gedeelte), zou ik dan geen melding krijgen in de zin van 'geen boot schijf gevonden' oid? Ik krijg dus nu meer het idee dat windows de schijven niet kan benaderen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-08 11:17
kan je niet ergens anders aangeven van welke HD opgestart moet worden? Dat kan bij mijn asus wel. Dus 1 menu zoals jij aangeeft, en ergens anders aangeven welke HD gebruikt moet worden.

Trouwens, als je alleen in windows kan komen door die hd's niet in raid te zetten, is het ook niet zo vreemd dat bij 'hardware' verder alles ok is, dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
elmertje schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 10:42:
kan je niet ergens anders aangeven van welke HD opgestart moet worden? Dat kan bij mijn asus wel. Dus 1 menu zoals jij aangeeft, en ergens anders aangeven welke HD gebruikt moet worden.

Trouwens, als je alleen in windows kan komen door die hd's niet in raid te zetten, is het ook niet zo vreemd dat bij 'hardware' verder alles ok is, dacht ik zo.
ok zal daar nog eens extra naar zoeken. Dat stukje over hardware: ik had het vermoeden dat pas toen de schijven waren aangesloten op de raid controller er een melding was van nieuwe hardware (naast de controller zelf), dus vandaar dat ik dacht dat er misschien extra drivers voor nodig waren.

Pagina: 1