Toon posts:

draadloos en bedraad combineren in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoii,
Na eeuwig googelen toch maar even mijn (misschien wel hele domme) vraag op tweakers stellen.
Ik wil graag een thuisnetwerk maken, hier de situatie:

tele2 multimedia modem DV-2020
1 pc, windows xp pro sp2 maakt verbinding bedraad (geen draadloze kaart in).
1 notebook, windows vista home premium sp1 maakt draadloos verbinding.

Nou wil ik deze 2 computers met elkaar verbinden in een netwerk, zodat ik bijvoorbeeld met mijn notebook gebruik kan maken van de printer op de bedrade pc en bestanden kan uitwisselen.
Is dit uberhaupt mogelijk?

Nou, graag hulp dus...
alvast bedankt!
sara

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2008 13:22 ]

Verwijderd

Dat is zeker mogelijk, dan moet je gewoon instellen dat je een thuisnetwerk wil opzetten op beide computers :) Tijdens het instellen wordt er gevraagd of je bestandsuitwisseling en printer wil aanzetten zodat dit gedeeld kan worden

Bij Windows XP: Start -> Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen en dan links 'Thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren'

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2008 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor je snelle reactie. Hoe doe ik zoiets? Het normale thuisnetwerk opzet wizardje werkt niet mee namelijk. grtz

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ja, dat is mogelijk en zelfs vrij standaard. Er is een Wizard Netwerk instellen op XP, en waarschijnlijk iets vergelijkbaars in Vista. Zie ook de Netwerken FAQ. Heb je al wat geprobeerd? :)

offtopic:
Tip: haal je email/MSN weg, zowel vanwege spam als omdat het de bedoeling is dat alles via het forum gaat :)
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:20:
thnx voor je snelle reactie. Hoe doe ik zoiets? Het normale thuisnetwerk opzet wizardje werkt niet mee namelijk. grtz
Kun je wat duidelijker zijn? Wat betekent "niet meewerken"?

[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 28-08-2008 13:21 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, staat gewoon een linkje in de FAQ hoe dat moet: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-12 19:30

DefLite

Why so serious?

Met Dwars .
Alleen is dit wel een zoekvraag.....

Ik zou niet je email adress hier zomaar neer plempen ivm spam etc.
Je hoeft niet te groeten na elk bericht hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmz ja dat heb ik allemaal wel geprobeerd, maar het hapert nogal tussen de 1 bedraad en de ander wifi...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

"Hapert nogal" is geen foutmelding ;)

Wat heb je geprobeerd, wat lukte er niet, enzovoorts, anders wordt dit een vraag-en-antwoordspelletje waar niemand wijzer van wordt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Die is nogal erg oud, niet echt meer van toepassing op XP en zeker niet op Vista.. Protocollen installeren? Dat is al lang, lang geleden :>
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:21:
hmz ja dat heb ik allemaal wel geprobeerd, maar het hapert nogal tussen de 1 bedraad en de ander wifi...
Wat hapert er? Ze zitten wel beide in dezelfde groep? Het is ook niet zo dat je firewall oorzaak is van eventuele ellende?

Verwijderd

Topicstarter
oke, ik zal mijn stappen wat duidelijker proberen uit te leggen.
Op mijn bedrade pc heb ik een de wizard netwerk instellen gedaan, de netwerkdisc (of hoe je dat noemt :s geen idee) op usbstickje gezet, de pc opnieuw opgestart en het usbstickje in mijn laptop gedaan.
De wizard op mijn laptop geeft aan dat er geen netwerk kabel in mijn laptop zit en ik koos de instelling 'negeren' en ben door gegaan naar de volgende stap. Daar heb ik gekozen voor de optie 'deze computer maakt direct verbinding met internet' (na op 'other' geklikt te hebben). Daarna gekozen voor de draadloze optie. Dan krijg ik een waarschuwing dat het niet aangeraden is en als ik dan toch doorklik krijg ik een error en is de boel mislukt.
Nog steeds niet geweldig duidelijk (vrouwenramp he), maar hoop dat het al een beetje helpt?

Verwijderd

Topicstarter
beide firewalls had ik al uitgezet. Beide groep zitten ze ook...is er toevallig niet een klein stappenplannetje voor deze leek?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:23:
[...]

Die is nogal erg oud, niet echt meer van toepassing op XP en zeker niet op Vista.. Protocollen installeren? Dat is al lang, lang geleden :>
True, maar de basis is redelijk hetzelfde. Dat het nu mogelijk is met een handige wizard wil niet zeggen dat je geen protocollen meer nodig hebt. Maar er staan zeker nuttige dingen in, verwijzingen naar werkgroep instellen, hoe je een map deelt etc.

Maar goed, internet staat vol van handleidingen om bestanden en printers te delen via een netwerk. Zoals:
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/bestanden_delen/1
http://www.digitaal-advie...task=view&id=46&Itemid=32
Een klein netwerk met Windows XP Home Edition instellen (deel 1)
etc etc.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt allemaal, maar het wilt nog steeds niet lukken. Heeft iemand misschien in het kort de juiste stappen?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:08:
oke bedankt allemaal, maar het wilt nog steeds niet lukken. Heeft iemand misschien in het kort de juiste stappen?
Wat wil er dan precies niet lukken? Wat voor stappen heb je gedaan, en wat voor meldingen krijg je?Staan de pc's ingesteld in dezelfde werkgroep? Als dat het geval is, wat zie je dan in de Windows verkenner onder netwerk? Ik heb in m'n vorige post al wat linkjes gegeven, heb je deze doorgenomen? Daar staan ook stappen in.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Krijg net dezelfde fout zoals hierboven vermeld staat. Maar ik heb gehoord dat die wizard niet goed werkt en dat je beter je netwerk handmatig configureert.
Maar ik heb het volgende.
1 PC met windows XP en printer via USB
1 Laptop met windows 7
1 Ipod touch
router is linksys router e1000

Ik wil dat ik met de laptop en Itouch op internet kan (draadloos) en bekabeld met de PC. Dus ook printen via de laptop of het in de gedeelde map kunnen zetten. Ik heb nu al veel verschillende dingen gevonden en het wordt me niet echt duidelijk (en ook geprobeerd)
Ik doe het liefst zonder die wizard, maar wat doe ik verkeerd?

Ik heb de printer gedeeld ik heb de mappen gedeeld. Ik zie dus op de PC de gedeelde mappen staan en op de laptop de gedeelde mappen, maar zie dus niet de gedeelde mappen van de PC op de laptop en omgekeerd ook niet. Ik heb al dingen gezien, dat je de laptop en de PC dezelfde computernaam moet geven en ook de zelfde werkgroep naam. Maar ergens anders zie je dan ook weer dat de computernaam anders moet zijn maar de werkgroep naam hetzelfde moet zijn
Hoe zit het eigenlijk met het volgende: andere netwerkgebruikers mogen verbinding maken via de internetverbinding van deze computer.
Moet dit bij iedereen aanstaan of op welke wel en welke niet (PC, Laptop)?
Moet ik ook vaste IP adressen geven? Ik heb dit ook al geprobeerd maar als ik dat doe dan krijg ik de volgende boodschap als ik op het internet ga: de webpagina kan niet worden weer gegeven. Heb bij de router gekeken welke IP-adressen de PC en Laptop hebben en ook dat IP adres gebruikt (via webpagina en naar de router gesurft en gaan kijken). Moet automatisch DHCP niet uitstaan dan?
Een soort stappenplan van waar op letten dat zou mss handig zijn.

Nu al bedankt voor de uitleg!

Grtz
Pagina: 1