Vervangend vervoer: hoge kosten achteraf

Pagina: 1
Acties:

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 13:19

Noper

That's a noper...

Topicstarter
Ik post dit topic in de hoop dat medetweakers mij van wat (al dan niet pseudo-juridisch) advies kunnen voorzien. Probleem zijn de kosten van vervangend vervoer die mij achteraf berekend worden waar ik het niet eens mee ben. Even de feiten op een rijtje:

Een tijdje geleden moest mijn auto naar de garage wegens fikse schade aan de zijkant. Mijn eigen dealer heeft de auto bekeken en een offerte gemaakt voor de verzekeringsmaatschappij. Tegelijkertijd heb ik met pijn en moeite een vervangende auto meegekregen omdat ik deze nodig heb voor mijn werk. Er is niet gepraat over geld en ook heb ik niks getekend (ken de dealer al een aantal jaar, 3e auto die ik daar heb gekocht).

Na een aantal dagen heen en weer gebel tussen dealer, verzekeringsmaatschappij en een 3e partij heb ik besloten de auto bij deze 3e partij te laten repareren (voor 33% van de prijs die mijn dealer rekende). In de tussentijd ben ik een aantal malen langsgeweest bij de dealer om de zaak te bespreken en is ook mijn vervangende auto ingeruild voor een een andere (oude barrel met 400k op de teller). Dit omdat ze de eerste auto ´nodig´ hadden. Dit omruilen gebeurde na een dag of 4.

Het feit dat ik moet betalen voor een vervangende auto vind ik logisch omdat ik mijn eigen auto niet bij mijn dealer heb laten repareren. Dat ik vervolgens echter een rekening gepresenteerd krijg van 500 euro voor 10 dagen vervangend vervoer vind ik wel erg aan de hoge kant. Zeker omdat hij mij nooit geinformeerd heeft over de prijs hiervan en omdat ik het grootste gedeelte van de tijd in een roestbak heb gereden (werkelijk waar, 1991 en de roestplekken aan de buitenkant). Tenslotte heb ik ook niks getekend.

Mijn voorstel om de prijs te middelen is niet geaccepteerd door de dealer. Logischerwijs is de relatie bekoeld tot ver onder het vriespunt en lijkt ´in der minne schikken´ niet mogelijk. Ik ben benieuwd wat medetweakers hiervan vinden.. Gewoon betalen is ook een optie (take your loss), maar wil eerst wel eens weten wat mijn (rechts)positie is.

(wellicht overbodig, maar uiteraard wordt vervangend vervoer niet gedekt door mijn autoverzekering..)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:00
Sorry hoor maar vervangend vervoer kost gewoon geld, dat had je van te voren kunnen bedenken. Je laat je dealer het werk doen qua offerte etc, maar gaat uiteindelijk ergens anders heen voor de reparatie. Logisch dat je geen gereduceerd tarief krijgt voor vervangend vervoer lijkt mij. Vervangend vervoer is vaak voordeliger als jou auto daar staat voor onderhoud/reparatie etc. (dan betaal je het daar wel in).

Verder kijk eens naar prijzen van huurauto's voor een richtlijn. Denk ook aan verzekering, km's enzo :)

[ Voor 29% gewijzigd door asfaloth_arwen op 28-08-2008 11:59 ]

Specs

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
50 euro per dag voor vervangend vervoer vind ik niet heel gek. Meeste bedrijven vragen 30/40 met 100km per dag erbij. Onafhankelijk van de auto, die heb je zelf geaccepteerd...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, ik zit even bij Renault te kijken en die vragen 29 euro/dag voor een Twingo, 46 voor een Megane en 55 voor een Laguna. En dan mag je verwachten dat je een nieuwe (demo) auto meekrijgt.
50 euro voor een oud wrak zou ik niet accepteren.
Maar het is niet handig om niet van te voren naar de kosten te vragen.

Signatures zijn voor boomers.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niets raars aan. 500 euro voor 10 dagen is vrij normaal.

De man gaat je geen vriendenprijsje doen als je daar je auto niet laat repareren... dan houd hij niets over.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:10:
Nou, ik zit even bij Renault te kijken en die vragen 29 euro/dag voor een Twingo, 46 voor een Megane en 55 voor een Laguna. En dan mag je verwachten dat je een nieuwe (demo) auto meekrijgt.
50 euro voor een oud wrak zou ik niet accepteren.
Dat klopt, maar er is dan ook het stuk kilometrage, wat de TS niet vermeldde, ik ging er vanuit dat je snel over de 100km per dag zit. In mijn geval iig wel.

• Noper

Noper

That's a noper...

Topicstarter
Het feit dat ik moet betalen voor vervangend vervoer stel ik ook niet ter discussie hier (zoals boven ook beschreven). Het gaat me wel om de hoogte van het bedrag (wat echt exorbitant hoog is voor deze barrel).

En tsja, natuurlijk had ik vooraf moeten vragen wat het kost. Als je echter 6000 euro schade hebt gereden dan heb je wel eens wat anders aan je hoofd.. :o

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 21:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ene kant niet slim niet vooraf vragen wat het kost, andere kant lijkt het me dat hun ook bewijs moeten kunnen tonen dat jij akkoord bent gegaan met die 50e/dag huurprijs of dat die 50e/dag uberhaubt ergens is vastgelegt.

Mogelijk dat ze dus daar de prijs lager hebben kunnen maken, dat je bij je dealer een 'gratis' vervangende auto mee zou krijgen.]

Was die schade door een ongeluk, schuld van een ander? Ik meen te herinneren dat je vervangende autohuur dan (deels) op de tegenpartij kan verhalen.

[ Voor 40% gewijzigd door SinergyX op 28-08-2008 12:17 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Noper

Noper

That's a noper...

Topicstarter
sander- schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:11:
[...]

Dat klopt, maar er is dan ook het stuk kilometrage, wat de TS niet vermeldde, ik ging er vanuit dat je snel over de 100km per dag zit. In mijn geval iig wel.
Kilometrage valt mee. In die 10 dagen heb ik niet meer dan 250 km gereden.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Maasluip schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:10:
Het is natuurlijk ook niet handig van de dealer om niks op papier te zetten en niet te zeggen dat er (mogelijk) kosten aan verbonden zijn.
Bartjuh schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:11:
Niets raars aan. 500 euro voor 10 dagen is vrij normaal.

De man gaat je geen vriendenprijsje doen als je daar je auto niet laat repareren... dan houd hij niets over.
Een auto uit '91 met veel roest en 400k op de teller is vaak +/- 500 euro waard, dus voor dat geld zou je hem zelfs mee kunnen nemen. m.a.w. dat bedrag is veel te hoog.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Over het algemeen geldt dat als een overeenkomst om baat wordt gesloten waarbij niets wordt afgesproken over de prijs, een 'redelijke' prijs verschuldigd is. Wat redelijk is, hangt af van de omstandigheden van het geval. Ik ben niet zo thuis in de autowereld maar 500 euro voor tien dagen vervangend vervoer in een auto in die staat lijkt me wel erg hoog. Problematisch is dat je niets hebt afgesproken.

Wat je kunt doen is ten eerste eventjes goed checken of die garage écht niet ergens een prijslijst, rekenmethode ofzoiets heeft waar die 500 euro uit zou kunnen voortvloeien. Als dat zo is, dan hebben zij namelijk op zich een sterk punt. Je hebt dan gewoon vervangend vervoer afgenomen tegen de prijs die zij daarvoor rekenen. Hebben ze dat echt niet en is het echt natte-vingerwerk, dan zou je eens kunnen rondvragen wat andere garages in de buurt vragen voor vervangend vervoer in een auto van dat bouwjaar en die onderhoudsstaat (natuurlijk niet zeggen dat je een geschil hebt, gewoon dat je vervangend vervoer nodig hebt). Daaruit kun je afleiden wat in deze omstandigheden 'redelijk' is.

Hou er wel rekening mee dat die garage het er natuurlijk ook niet zomaar bij zal laten zitten. Ook al kom je met een redelijk aanbod dan nog zullen ze waarschijnlijk blijven zeiken over het hele bedrag, dus hou wel rekening met escalatie.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Noper

Noper

That's a noper...

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik zal de dealer vragen om een gespecificeerde rekening en een prijslijst van vervangend vervoer. Vervolgens kan ik zelf wel achterhalen of dit redelijk is voor het type voertuig wat ik meegekregen heb. Ook zal ik nog wat ´emotionele´ druk erachter zetten aangezien ik daar al 10+ jaar klant ben. Hopelijk lukt het zo om de prijs te middelen en tot een vergelijk te komen. En anders maar het volle pond betalen en een duur lesje leren...

De uitkomst zal ik sowieso nog even posten. Dat hij een klant kwijt is lijkt me overduidelijk..

[ Voor 5% gewijzigd door Noper op 28-08-2008 13:16 . Reden: kleine toevoeging ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Snap je probleem niet helemaal. Van die 10 dagen heb je toch sowieso 4 dagen een knappe auto onder je kont gehad? De dagen van gratis vervangend vervoer zijn al jaren voorbij.
Aangezien je ook niet vermeld om welk merk e.d. het gaat en of het een merkdealer is of niet, maakt het ook moeilijker in te schatten.

Mijn BMW dealer hanteert een vrij vast bedrag en het maakt niet uit of ik een auto van 1 dag oud mee krijg of 1-tje van een jaar oud. Tis maar net wat hij heeft staan.
Ik denk dat je er hooguit (met mazzel) 100 euro af kan praten, als je het gewoon netjes brengt en even aangeeft dat een oude auto met 400.000km niet echt 50 euro per dag waard is.
Had je trouwens je 1e auto wel weer volgetankt bij het terug brengen? Anders zit er misschien nog wel 80 euro aan benzine in gerekend ;)

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS is niet geheel duidelijk over type/classe "goede" vervoer waar hij 4 dagen in rondreed.

Als we uitgaan van een Ford Focus oid, heb je het over een auto waar je zo'n EUR 220 voor vier dagen betaalt bij huur (iig volgens www.avis.nl). Voor een bak uit 1991 is een huurprijs lastig te geven, die dingen worden niet zo vaak verhuurd. www.rentabrik.nl komt misschien nog het dichtst in de buurt. Daar vragen ze voor een Opel Kadett (jawel 8)7 ) EUR 23/dag. 6 dagen komt neer op EUR 138.

Kortom, een redelijke prijs op de reguliere huurmarkt voor de geleverde diensten zou neerkomen op zo'n EUR 355. Lijkt me gezien wat nare man hierboven zegt dat dit een 'redelijke' prijs zo zijn, nog los van enige vorm van coulance of "service", en dat de insteek van de TS (prijs middelen, dus EUR 250) helemaal niet zo gek als een eerste onderhandelingsbod zou zijn.

Als er wel tarieflijsten zijn, dan nog is - tenzij daar nadrukkelijk roestende brikken van 17 jaar oud in vermeld staan - aan te vechten dat voor 6 van de 10 dagen het vervangend vervoer niet overeenkwam met datgene waarvoor die prijzen gelden.

Ik zou in ieder geval niet te snel het volle bedrag betalen. Hier is duidelijk sprake van een verziekte relatie, dat waarschijnlijk in het ogen van de dealer fout ging op moment dat (in overleg met de verzekering) elders gerepareerd ging worden wegens zeer grote prijsverschillen. Dat speelt zonder twijfel hierin mee, en kan de dealer parten spelen bij het afdwingen van een onredelijk hoog bedrag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 15:52
Vast veel te makkelijk van me gedacht, maar wil het toch even proberen, dus word aub niet boos op me ;)

Als je nergens voor getekend hebt en je hebt de auto weer netjes ingeleverd, hoe moet die dealer dan bewijzen dat je daadwerkelijk in een auto van hem gereden hebt?? Ik vraag me een beetje af hoe dat zou zitten met bewijslast, als het een rechtzaak zou worden. Niet aardig natuurlijk, maar wat die dealer doet ook niet...

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1