Toon posts:

Met meerdere gebruikers tegelijk werken op Windows Server?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.041 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me het volgende af:

Een bedrijf heeft 10 werknemers en willen in staat zijn om waar dan ook ter wereld gebruik te maken van een "eigen" werkomgeving inclusief e-mail (outlook, misschien exchange), office producten (word, excel, etc.) en internet. Deze gebruikers moeten in staat zijn om onafhankelijk van elkaar te kunnen werken en ook tegelijkertijd.

Omdat gebruikers tegelijk online moeten kunnen zijn, vervalt extern bureaublad server op Windows XP Pro en Vista Business/Ultimate omdat deze normaal gesproken (dit kan volgens mij omzeilt worden maar wil ik niet) maar een gebruiker tegelijk ingelogd kan laten zijn.

Nu zat ik dus ook te denken aan Windows Server. Echter weet ik hier niet zo heel veel van dus ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen. Ik heb Microsoft gebeld en het een en ander uitgelegd en volgens mij moet het met Windows Server Small Business wel gaan werken.

Mijn eisen:
- Maximaal 10 gebruikers moeten een eigen omgeving hebben als zei inloggen met extern bureaublad (Windows XP en Windows Vista).
- Alle 10 gebruikers moeten tegelijk aangemeld zijn zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
- Alle gebruikers moeten tegelijk gebruik kunnen maken (onafhankelijk) van Microsoft Office 2003 en/of 2007. Deze zal waarschijnlijk geinstalleerd moeten worden op de server.
- Alle gebruikers moeten tegelijk gebruik kunnen maken van hun e-mail die waarschijnlijk op een andere server wordt opgeslagen.

Gaat dit lukken met Windows Server en elke versie zal voor mij voldoen? Hoe zit het met licenties want wat ik begreep van Microsoft is dat er user licenties zijn en client licenties. Een User licentie is dat een user vanuit elke client kan inloggen terwlijl een client licentie aangeeft dat elke gebruiker mag inloggen vanaf een bepaalde client. In mijn geval zal ik dan een editie moeten kiezen samen met 10 user licenties. Klopt dit? Hoe geef ik aan Microsoft aan dat ik user licenties wil i.p.v. client licenties?

Bedankt voor jullie hulp!

PS. Wat is voor mij het grote verschil tussen Windows Server 2003 en 2008? Welke raden jullie mij aan als je kijkt naar de eisen die ik stel?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2008 11:38 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

Kijk (zoek) eens naar Terminal Server.
De verschillen tussen 2003 en 2008 kan je eenvoudig zelf terug vinden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan ook gaan kijken naar een Citrix omgeving.is een Niet Microsoft variant op Terminal server

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 14:34

BFS

Rude awakening

LuckyY schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:41:
Je kan ook gaan kijken naar een Citrix omgeving.is een Niet Microsoft variant op Terminal server
Hiervoor heb je alsnog Windows+Windows cals nodig...

edit:

En kennis van Windows Server+Citrix, waarvan in de TS al staat dat kennis van Windows Server minimaal is

[ Voor 19% gewijzigd door BFS op 28-08-2008 11:47 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49

lier

MikroTik nerd

BFS schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:46:
Hiervoor heb je alsnog Windows+Windows cals nodig...
edit:

En kennis van Windows Server+Citrix, waarvan in de TS al staat dat kennis van Windows Server minimaal is
Maar geen Terminal Service licenses...
Kennis staat hier verder niet ter discussie, de TS kan het (ook) prima uitbesteden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 00:17
hier zou ik gewoon een terminal server voor maken en instellen..

geloof dat je standaard 5 calls krijgt dus je zou er 5 bij moeten kopen en daarna nog even kijken hoe het licentie wijs met het office pakket zit.. (desnoods openoffice ?)

ze moeten natuurlijk wel toegang hebben tot een pc welke remote desktop kan opstarten.

hoe zit het met de beveiliging ga je dit via vpn doen of gewoon recht overzee en gaan ? (zitten veel risico's aan natuurlijk)

maar dan kom je weer op de vorige vraag gaan ze dit doen vanaf eigen pc's of in een internet cafe..

moeten ze alleen mail checken of ook documenten bewerken hier kan je bv webmail voor gebruiken en/of sharepoint voor documenten..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

Topicstarter
angel00008 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:56:

geloof dat je standaard 5 calls krijgt dus je zou er 5 bij moeten kopen en daarna nog even kijken hoe het licentie wijs met het office pakket zit.. (desnoods openoffice ?)

ze moeten natuurlijk wel toegang hebben tot een pc welke remote desktop kan opstarten.

hoe zit het met de beveiliging ga je dit via vpn doen of gewoon recht overzee en gaan ? (zitten veel risico's aan natuurlijk)

maar dan kom je weer op de vorige vraag gaan ze dit doen vanaf eigen pc's of in een internet cafe..

moeten ze alleen mail checken of ook documenten bewerken hier kan je bv webmail voor gebruiken en/of sharepoint voor documenten..
In principe waar ze het nodig hebben moeten ze het kunnen gebruiken, kan dus eigen PC's zijn maar ook een internet cafe.

Ze moeten ook echt hun office documenten bewerken, anders had ik inderdaad aan webmail wel genoeg...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
lier schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:53:
[...]

Maar geen Terminal Service licenses...
Ben benieuwd hoe dat zit. Presentation Server 4.5 (of moet ik al XenApp zeggen) draait volgens mij nog steeds bovenop Terminal Server en dus is een Terminal Server licentie nog steeds nodig.
angel00008 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:56:

Standaard krijg je 5 Windows CALs, maar geen Terminal Server CALs, daar zul je er dus 10 voor moeten kopen. En aangezien het roaming users zijn, neem ik aan dat User TSCALs beter zijn dan Device TSCALs. Ook moet je nog vijf extra Windows CALs kopen!

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• AjDuLion
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:26:
[...]

In principe waar ze het nodig hebben moeten ze het kunnen gebruiken, kan dus eigen PC's zijn maar ook een internet cafe.

Ze moeten ook echt hun office documenten bewerken, anders had ik inderdaad aan webmail wel genoeg...
via sharepoint kan je ook documenten bewerken mits deze hier staan.. is mischien wel een simpele en goedkope oplossing.

wat voor server draaien ze nu sbs ? zo ja dan heb je eigenlijk alles all in huis om dit te laten werken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Terminal Services kan en wil je niet draaien op je SBS machine, maar daar wil je een aparte machine voor inzetten. Een tweede Server dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 14:34

BFS

Rude awakening

mbaltus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:26:
[...]
Ben benieuwd hoe dat zit. Presentation Server 4.5 (of moet ik al XenApp zeggen) draait volgens mij nog steeds bovenop Terminal Server en dus is een Terminal Server licentie nog steeds nodig.
Tenzij je Access Essentials (SBS editie van Citrix) aanschaft, daar is een variant waarbij de TS cals al ingebakken zitten.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:51:
Terminal Services kan en wil je niet draaien op je SBS machine, maar daar wil je een aparte machine voor inzetten. Een tweede Server dus.
Hm, terminal server is toch een soort van service die juist draait op Windows Server?
angel00008 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:30:
[...]

via sharepoint kan je ook documenten bewerken mits deze hier staan.. is mischien wel een simpele en goedkope oplossing.

wat voor server draaien ze nu sbs ? zo ja dan heb je eigenlijk alles all in huis om dit te laten werken.
ze hebben op dit moment niets, het is aan mij te onderzoeken wat ze nodig hebben om bovenstaande voor elkaar te gaan krijgen...

Kunnen jullie uitleggen waarom dit niet gaat werken:
- 1 fysieke server met daarop Windows Server 2003 en Office 2007
- 10 user cals
Wat mis ik in dit verhaal? Ik heb namelijk het gevoel dat ik veel over het hoofd zie...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:41:
Hm, terminal server is toch een soort van service die juist draait op Windows Server?
Ja, maar dat doe je niet op een Domain Controller (en een SBS machien is altijd DC - nog afgezien van dat je TSApplication mode er niet op kan installeren).
Dus heb je een extra machine nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 28-08-2008 16:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AjDuLion
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:41:
[...]

[...]

ze hebben op dit moment niets, het is aan mij te onderzoeken wat ze nodig hebben om bovenstaande voor elkaar te gaan krijgen...

Kunnen jullie uitleggen waarom dit niet gaat werken:
- 1 fysieke server met daarop Windows Server 2003 en Office 2007
- 10 user cals
Wat mis ik in dit verhaal? Ik heb namelijk het gevoel dat ik veel over het hoofd zie...
10x office 2007 licentie

vergeet de data enz ook niet dat kan ook aardig oplopen als iedereen op een plek inlogt.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

alt-92 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:16:
[...]

Ja, maar dat doe je niet op een Domain Controller (en een SBS machien is altijd DC - nog afgezien van dat je TSApplication mode er niet op kan installeren).
Dus heb je een extra machine nodig :)
Er is een verschil tussen doen en kunnen ;) Er zijn flink wat bedrijven om mij heen die gewoon een TS hebben lopen op hun SBS-DC.
Vaak zijn dit de kleinere bedrijven, zoals de ts beschrijft, met beperkt budget maar toch alle functionaliteit willen.
Mensen zijn niet bereidt een kleine 2000 euro (verkoopwaarde, niet inkoop...) extra neer te tellen voor meer hardware + dat ze daarnaast nog een sloot aan geld aan software uit moeten geven.

Ja, je kan een TS activeren op een SBS met DC, nee, dit wil je niet omdat dit in combinatie met je DC voor problemen kan zorgen (beveiligings en connectie).
De beste oplossing voor bovenstaand probleem? Tja, als je in een windows omgeving wil blijven dan zou ik via marktplaats een simpele server aanschaffen, vervolgens nieuwe server software aanschaffen (de NIET SBS editie) en deze als TS instellen :)

Wabbawabbawabbawabba

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
KatirZan schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:26:
Er is een verschil tussen doen en kunnen ;) Er zijn flink wat bedrijven om mij heen die gewoon een TS hebben lopen op hun SBS-DC.
Leg eens uit hoe je dit doet dan? Want dit is er gewoon hard in de code uit gesloopt door MS, en echt niet te activeren tenzij je illegale software wil draaien in je bedrijf (lekker profi ;))
Of heb jij misschien SBS2000, waarna Microsoft besloot het in de opvolger beter aan te pakken en weg te laten?

Hoe dan ook heeft dit topic geen enkel nut, topicstart is blijkbaar te lam om zelf op wat informatie op te lepelen, en onze kennisbank zit al veel te vol met ditsoort topics waar al deze info makkelijk uit te halen is door er zelf wat energie in te steken.Het verleden heeft al laten blijken dat topicstarter daar erg veel moeite mee heeft dus ik ga 'm een handje helpen, dit topic gaat dicht.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.