Ziggo blokkeert MAC adres van niet-ondersteunde routers!!!

Pagina: 1
Acties:

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 23:43
Gisteren heb ik mijn nieuwe (Internet+Telefonie) modem geïnstalleerd omdat mijn oude (Internet) modem waarschijnlijk 'uitgeschakeld' was (ik had ineens geen Internet toegang meer) terwijl ik mijn nieuwe modem al ruim 2 weken thuis had liggen. Dus alles netjes aangesloten en aangezet, en na een tijdje begon het 'Online'-ledje netjes te branden, dus ik dacht oke, we hebben weer Internet. Helaas, mijn router (Ovislink AirLive) kreeg geen IP-adres want de DHCP server was onbereikbaar. Contact opgenomen met de Ziggo Helpdesk en gevraagd wat het probleem zou kunnen zijn. Ik zou eerst maar eens 2,5 uur wachten i.v.m. het aanmelden en registeren van het nieuwe modem, en daarna nog eens opnieuw proberen. Echter, na 2,5 uur, nog steeds hetzelfde resultaat, geen IP-adres voor mijn router (CP-naam was goed ingesteld!). Opnieuw contact opgenomen met de helpdesk en na een hoop geharrewar (firewall / virusscanner uitschakelen, netwerk adapter van PC verwijderen/opnieuw toevoegen, etc..... 7(8)7 ) vertelde de helpdesk-medewerker dat mijn router niet ondersteund werd (deed het met mijn oude modem toch al ruim 3 jaar heel goed?!?) en dat ik eerst de PC maar eens rechtstreeks op het modem moest aansluiten. In de eerste instantie werkte dit nog steeds niet, pas nadat ik het modem opnieuw had uit-/ingeschakeld (opnieuw configuratie ophalen), werkte Internet weer op mijn PC (zonder router!).
Dus dacht ik, laat nu maar mijn router weer eens ertussen zetten (inclusief PC-naam aanpassen en dergelijke), en ziedaar, mijn router kreeg weer geen IP-adres (DHCP server weer onbereikbaar). Nu heeft mijn router de mogelijkheid om een ander MAC-adres te gebruiken en heb ik het MAC-adres van een defecte Linksys router erin gezet, en ziedaar, de router kreeg meteen een IP-adres!
Dus Ziggo heeft het MAC adres van mijn OvisLink router gewoon geblokkeerd (op de zwarte lijst gezet), omdat hij simpelweg niet ondersteund wordt?! Kan dit zomaar? Ik begrijp dat zij geen ondersteuning willen/kunnen geven voor ieder willekeurig (vreemd) soort router, echter het gaat mij een tandje te ver als zij besluiten om dan maar MAC-adressen van deze routers te gaan blokkeren }) !!!
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en wat is hier aan te doen, hebben we het hier over een verkapte vorm van koppelverkoop?

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
2. Ziggo levert de Dienst tot aan de Aansluiting. De Klant is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid, het aansluiten en het naar behoren functioneren van alle apparatuur en voorzieningen die nodig zijn voor de ontvangst en het gebruik van de door hem afgenomen Diensten. Onder meer gebruikt de Klant goed werkende apparatuur en (aansluit)kabels die voldoen aan de geldende wettelijke eisen en de specificaties van Ziggo. De Klant mag bij of door het gebruik van zijn Aansluiting geen storing in de ontvangst door derden van via het Netwerk verspreide signalen veroorzaken.

Zou dit van toepassing zijn? Wat die specificaties precies zijn is een beetje vaag.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

mace

Sapere Aude

Heb je zon aeriscom modem?

Die geven alleen IP-adressen uit aan het eerste MAC-adres wat ze tegenkomen, in jou geval dus je oude linksys.

Als je de nieuwe router erachter doet met z'n eigen MAC-adres, en je reset je modem krijg je netjes een IP....... Geen "blacklist" ofzo hoor. 8)7

Dus je rant was voor niets. :+

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 28-08-2008 11:19 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er zijn wel meer aanbieders die hun klanten dwingen gebruik te maken van geleverde routers. Tele2 doet dit ook.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:20
Veel routers kunnen ook een MAC adres klonen van een client voor de WAN kant. Verder lijkt het me stug dat Ziggo bewust routers blokkeert, maar dat terzijde (Lijkt me technisch ook erg moeilijk/onmogelijk). Bijna iedereen heeft tegenwoordig een router achter zijn modem hangen, of het nu voor wlan, multiple clients of netwerk storage gaat. Zelf ook Ziggo klant en mochten ze dit gaan doen ben ik weg... het scenario van mace lijkt me plausibel :)

[ Voor 20% gewijzigd door asfaloth_arwen op 28-08-2008 11:29 ]

Specs

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn ervaring is dat Ziggo maximaal 2 ip adressen uitgeeft via hun modem. Volgens mij blijft zo'n adres een tijdje actief gelinkt aan een MAC, want als ik van netwerkkaart (laptop) wissel dan krijg ik soms ook geen IP adres.

Als je dan echter de boel een paar uur uitzet werkt het weer. Je conclusie dat Ziggo routers blokkeert is te snel getrokken.

• mace

mace

Sapere Aude

Heeft allemaal niks met ziggo te maken, zit allemaal in het modem.

Vergeet niet dat de DHCP server waar jij je IP's van krijgt op het modem draait

Het modem krijgt de IP's weer van ziggo.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
@Ron: Ik geloof dat het niet helemaal zo is als jij nu zegt. Het niet ondersteunen van routers is een onzinverhaal van zo'n helpdeskmedewerker volgens mij.

Wat wel zo is bij de meeste (alle ?) kabel-internetproviders, is dat het MAC-adres van het apparaat wat je het eerste op het modem aansluit nadat je abonnement ingaat, wordt geregistreerd. Dit is vanaf dat moment het enige MAC-adres wat wordt geaccepteerd (Daarom bieden alle kabelrouters ook de optie om het MAC-adres in te stellen). Ik weet niet precies waarom providers het zo regelen, maar het heeft niks te maken met het niet ondersteunen van routers.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54
Kan het niet het volgende zijn?

De door Ziggo0-geleverde modem nogal eens problemen met het herkennen van een nieuw aangesloten apparaat, met name de Arresmodems. Dit is vaak op te lossen door de stroom van de modem te halen, de router aan te sluiten en de CAI-kabel los te halen Vervolgens zet je de stroom erop (CAI-kabel los) en wacht je een minuut. Daarna haal je de stroom er af en sluit je de CAI-kabel weer aan en sluit je de stroom weer aan. Dit lijkt misschien vreemd, maar de modem geeft een ip uit aan de router/pc. Dit ip krijgt de modem van de Ziggo-server. Echter in sommige gevallen blokkeert dit bij nieuwe hardware. Door de CAI-kabel eruit te halen geeft de router ZELF een IP uit. Na het heraansluiten van de CAI-kabel geeft de modem wel het juiste IP uit.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:38
Als je een router gebruikt, hoef je die speciale naam niet bij de PC in te voeren, maar in de router... De router fungeert eigenlijk als 1 pc, die dus ook het IP adres toegewezen krijgt van de Ziggo DCHP server... Je router fungeert dan weer als DCHP server voor de verschillende pc's die aangesloten zijn...

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Wolly schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:19:
Mijn ervaring is dat Ziggo maximaal 2 ip adressen uitgeeft via hun modem. Volgens mij blijft zo'n adres een tijdje actief gelinkt aan een MAC, want als ik van netwerkkaart (laptop) wissel dan krijg ik soms ook geen IP adres.

Als je dan echter de boel een paar uur uitzet werkt het weer. Je conclusie dat Ziggo routers blokkeert is te snel getrokken.
Of je haalt even het modem van de stroom en zet het terug, geeft hetzelfde effect en scheelt een paar uur ;)

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Ik heb dit ook meegemaakt dat een router geen IP toegewezen kreeg totdat ik het MAC-adres had aangepast van de router. Het was toen nog @home. Ik had hem toen gewoon het MAC-adres gegeven van 1 van de computers in het netwerk, werkte prima. Ik weet niet meer welk merk het was, maar waarom ze bepaalde merken zouden blokkeren zou ik niet weten.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• ronzelver
mace schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:18:

Die geven alleen IP-adressen uit aan het eerste MAC-adres wat ze tegenkomen, in jou geval dus je oude linksys.

Als je de nieuwe router erachter doet met z'n eigen MAC-adres, en je reset je modem krijg je netjes een IP....... Geen "blacklist" ofzo hoor. 8)7

Ik had hiervoor (2 dagen geleden) mijn OvisLink AirLive router aan mijn oude Motorola modem gekoppeld en daar heeft ie het ruim 3 jaar gedaan?! De defecte Linksys heb ik nooit aangesloten gehad en had ik alleen hier liggen voor eventuele reparatie (niet dus }:O ). Mijn PC rechtstreeks werkte (nadat het modem weer was gereset) en nu werkt mijn OvisLink router met een gecloned MAC-adres.
Overigens wist de 'handige' helpdesk-medewerker mij te vertellen dat mijn MAC-adres van mijn PC niet op de 'blacklist' stond en dat deze gewoon zou moeten werken (ja, na een reset van mijn modem).

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• Hathor
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 20:47
Het is in ieder geval onzin dat Ziggo bepaalde mac adressen (routers) blokkeert of op een "zwarte lijst" heeft staan. Ik denk dat de helpdesk medewerker bedoeld dat hun geen ondersteuning bieden op routers. Na dus alles in de pc te hebben gecontroleerd houd voor hun de ondersteuning op. Dit betekend natuurlijk niet dat de router niet kan werken met Ziggo internet.

Wat ik wel mis in je verhaal en wat nog wel eens van toepassing kan zijn voor Ziggo modems is in welke volgorde je de apparaten hebt aangezet. Sommige routers worden niet automatisch herkend waardoor er dus ook geen ip adres wordt gegeven.
Het is dus van belang om nadat het modem online is ook nog even de router te resetten.
Het wijziggen van het mac adres heeft in dit geval waarschijnlijk het zelfde effect gehad omdat om deze instellingen op te slaan de router zichzelf reset.

Misschien heb je het wel goed gedaan en is het heel iets anders maar dan weet ik het ook niet meer.

• ronzelver
Hathor schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:21:

Wat ik wel mis in je verhaal en wat nog wel eens van toepassing kan zijn voor Ziggo modems is in welke volgorde je de apparaten hebt aangezet. Sommige routers worden niet automatisch herkend waardoor er dus ook geen ip adres wordt gegeven.
Het is dus van belang om nadat het modem online is ook nog even de router te resetten.
Het wijziggen van het mac adres heeft in dit geval waarschijnlijk het zelfde effect gehad omdat om deze instellingen op te slaan de router zichzelf reset.

Misschien heb je het wel goed gedaan en is het heel iets anders maar dan weet ik het ook niet meer.
Ik heb de router meerdere malen gereset nadat het modem opnieuw online was gekomen, dus dat scenario had ik ook al meerdere malen getest zonder resultaat. Het enige wat heeft geholpen was het wijzigen van het MAC-adres, et voila. Ik blijft het ook vreemd vinden en blijkbaar, gezien bovenstaande reacties, is mijn verondersteling wellicht te voorbarig geweest, en heeft de Ziggo helpdesk-medewerker maar wat uit zijn duim gezogen, maar het is en blijft een vreemd verhaal.
Hoedanook, ik kan met de huidige oplossing leven, en wilde gewoon even checken of dit gemeengoed was (wellicht een beetje provocerend, mea culpa).

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ronzelver schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:16:
[...]
en heeft de Ziggo helpdesk-medewerker maar wat uit zijn duim gezogen, maar het is en blijft een vreemd verhaal.
In je eerste psot schrijf je
vertelde de helpdesk-medewerker dat mijn router niet ondersteund werd
Niet ondersteund != geblocked. Het wil enkel zeggen dat ze niet gaan helpen met de router te ondersteunen.Ze hebben in hun scripts enkel staan hoe ze een PC aan het werk krijgen.

Ander idee:
Als je je mac adress neemt wat origneel in de Ovislink AirLive zit, en je veranderd daar i cijfer van, doet hij het dan?
Wat is je orignle mac addess van je AirLive? Zit er misschien een fout in dit adres die niet compatible is met het ziggo modem. (een of andere reserved range)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GraveR schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:33:
[...]

Of je haalt even het modem van de stroom en zet het terug, geeft hetzelfde effect en scheelt een paar uur ;)
Ja dat werkt dus niet. Het is echt een reservering die akelig lang actief blijft.

De tip om de coax eraf te halen kende ik niet, die zal ik de volgende keer eens proberen.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Wolly schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:11:
[...]

Ja dat werkt dus niet. Het is echt een reservering die akelig lang actief blijft.

De tip om de coax eraf te halen kende ik niet, die zal ik de volgende keer eens proberen.
Hier geen last van. Als ik een ander mac gebruik moet ik eerst het modem powercyclen en dan kan ik meteen een nieuwe lease aanvragen (wel een ander IP, uiteraard).

Verwijderd

Volgens mij moet je deze procedure doorlopen:

- Modem uit
- Netwerk kabel eruit
- Router uit
- Daarna modem weer aan doen, even wachten totdat die online is
- Netwerk kabel er weer in
- Router weer aan

Zo heb ik ooit eens een soortgelijk probleem opgelost.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mace schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:18:

Dat doen alle modems van @Home/Ziggo ;) Ook de Motorola Surfboards en zelfs de oude, buiten gebruik gestelde Com21 Com1K en Com2K modems. ;)

* McKaamos heeft een Surfboard 5100 en had ooit een Com21 Com2000

Edit:
Oh btw, de nieuwe modems met telefonie ondersteuning zijn heel kieskeurig met de apparatuur die je er achter hangt.
Iets teveel ARP requests en ze choken. Dat gebeurt al tijdens het aanvragen van een IP adres, waardoor de DHCPd in het modem over z'n nek gaat. Resultaat: geen internet.
Kwestie van een goede router kopen, geen goedkope brol.

Het komt er op neer dat een zwarte lijst van MAC adressen nonsense is, en dat in de meeste gevallen modem-uit -> modem-aan genoeg is. Heb je een nieuw modem, dan is je router bagger kwaliteit als het na "modem-uit -> modem-aan" niet werkt.

Edit2:
Oh en het is al jaren policy bij @Home/Ziggo om geen support te leveren op apparatuur die niet door hen is geleverd. Geef ik ze ook groot gelijk in, als je ziet wat voor wildgroei er is in apparatuur en andere routing oplossingen.
Dat zegt niks over het wel of niet werken van apparatuur, maar wel alles over waar de grens is waar ze je mee willen helpen.

[ Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 28-08-2008 20:05 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Met DD Wrt , Tomato en anderen kun je in ieder geval je MAC adres clonen/aanpassen. Misschien heb je wat aan deze informatie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mace schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:20:
Heeft allemaal niks met ziggo te maken, zit allemaal in het modem.

Vergeet niet dat de DHCP server waar jij je IP's van krijgt op het modem draait

Het modem krijgt de IP's weer van ziggo.
Ben je daar wel zeker van? Het is hier kabel, geen DSL. Meestal wordt de interne DHCP server van de modem bij kabel alleen gebruikt als er geen HFC-verbinding is. Geen idee wat Ziggo tegenwoordig doet, maar het zou vrij ongebruikelijk zijn als het uit de modem komt.

Als ik dit hoor denk ik aan iets anders dat ik jaren terug bij een andere provider meemaakte: de provider had om historische redenen verschillende DHCP-servers draaien voor verschillende delen van het netwerk. Op een dag besloten ze de boel te centraliseren. Dit zou non-impacting geweest moeten zijn, maar waar niemand bij stilgestaan had, was dat er non-unieke MAC-adressen bestaan. Sommige routers hadden daar last van, maar ook Asus moederborden met SiS900-NIC en default XP drivers hadden allemaal dezelfde MAC. Voor de centralisatie was dit alleen een probleem als er in dezelfde gebied twee dezelfde waren. Na de centralisatie kwamen soms opeens tientallen devices tegelijk IP aanvragen voor dezelfde MAC :o

Ziggo is recentelijk ontstaan door samenvoeging van verschillende providers. Ze hebben gezegd dat ze eea gaan centraliseren om kosten te verlagen en efficiency te verhogen. Als het dus bovenstaand verhaal is, dan zijn de devices zonder meer de schuldige, maar er is als gebruiker geen manier om te achterhalen dat je MAC een duplicate is (al kun je de meer beruchte adressen soms online vinden). Dan denk je daar niet aan...

Dat praat klaarblijkelijke lulverhalen van de support niet goed (waarom zou een Linksys MAC wel werken en een Ovislink niet als het om 'niet supported' meuk gaan?), maar geeft mogelijk wel een verklaring.

Oslik blyat! Oslik!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

dion_b schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:46:
Als ik dit hoor denk ik aan iets anders dat ik jaren terug bij een andere provider meemaakte: de provider had om historische redenen verschillende DHCP-servers draaien voor verschillende delen van het netwerk. Op een dag besloten ze de boel te centraliseren. Dit zou non-impacting geweest moeten zijn, maar waar niemand bij stilgestaan had, was dat er non-unieke MAC-adressen bestaan. Sommige routers hadden daar last van, maar ook Asus moederborden met SiS900-NIC en default XP drivers hadden allemaal dezelfde MAC. Voor de centralisatie was dit alleen een probleem als er in dezelfde gebied twee dezelfde waren. Na de centralisatie kwamen soms opeens tientallen devices tegelijk IP aanvragen voor dezelfde MAC :o
Ik denk dat dit inderdaad de juiste verklaring is. Zoals hierboven gemeld heb ik dit probleem eerder gehad en was dat opgelost door het MAC-adres aan te passen. Misschien maakt de fabrikant de WAN-mac niet uniek om zo MAC-adressen uit te sparen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• ronzelver
TheCoolGamer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 23:11:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad de juiste verklaring is. Zoals hierboven gemeld heb ik dit probleem eerder gehad en was dat opgelost door het MAC-adres aan te passen. Misschien maakt de fabrikant de WAN-mac niet uniek om zo MAC-adressen uit te sparen.
Klinkt inderdaad aannemelijk, wellicht dat een moderator de titel van dit topic kan modden naar bv. 'Ziggo: krijg geen IP adres op mijn router' om mijn voorbarige conclusie te verwijderen :$

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:38
Probeer gewoon eens in te loggen in je router... Naar tabblad WAN oid en dan die speciale PC-naam in te voeren...

Toen wij net internet van Ziggo/@home kregen heb ik hier ook mee zitten kloten (de driver cd houdt geen rekening met een router en zet alleen de naam van je PC op die speciale naam). Ziggo heeft alleen directe verbinding met de router, niet met de pc, en weigert de connectie dus als de router de verkeerde naam heeft.

Als je geen PC-naam in je router kunt invoeren is je router niet ondersteund...

• mace

mace

Sapere Aude

zjorsie schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:01:
Probeer gewoon eens in te loggen in je router... Naar tabblad WAN oid en dan die speciale PC-naam in te voeren...

Toen wij net internet van Ziggo/@home kregen heb ik hier ook mee zitten kloten (de driver cd houdt geen rekening met een router en zet alleen de naam van je PC op die speciale naam). Ziggo heeft alleen directe verbinding met de router, niet met de pc, en weigert de connectie dus als de router de verkeerde naam heeft.

Als je geen PC-naam in je router kunt invoeren is je router niet ondersteund...
Dit is niet aan de orde....
Pagina: 1