Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruikersrechten in Novell

Pagina: 1
Acties:

• niemeijer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-04 14:43
Beste tweakers,

Ik heb deze week op mijn stage adres een nieuwe opdracht gekregen waar ik en de andere stagiaires tot nu toe geen oplossing voor hebben gevonden.
Wij lopen op dit moment stage bij een middelbare school waar ze dit jaar een nieuw systeem in willen voeren, waarbij er op een aantal plekken in de school touchscreens worden geplaatst waarop de leerlingen een aantal sites, zoals buienradar, kunnen bekijken, er zijn echter een aantal kleine eisen die wij niet goed in kunnen vullen en ik dacht dat hier misschien wel iemand rondloopt die ons een goed idee kan geven om dit systeem goed te laten functioneren.

Het systeem draait op windows XP in een novell netwerk, de bedoeling is dat de leerlingen via een virtueel toetsenbord het systeem kunnen gebruiken om gegevens in te voeren, daarbij moet er ook voor gezorgd worden dat het toetsenbord en het programma waarmee de sites bekeken worden, niet afgesloten kunnen worden door de leerlingen.

Dus om het even kort te stellen, wij zoeken een manier om op de windows XP client zelf, of via novell policies te voorkomen dat de gebruiker programma's en het werkstation kan sluiten, maar we hebben alles geprobeerd waar we op konden komen, maar hebben geen werkende oplossing gevonden.

Omdat geen van de stagiaires enige ervaring heeft met novell, zou ik graag willen weten of hier mensen rondlopen die ons een zetje in de goede richting kunnen geven, of ons een korte uitleg kunnen geven hoe we dergelijke gebruikersrechten in novell in zouden kunnen voeren.

Bij voorbaat dank,

Bert Niemeijer

p.s. Dit is GEEN school of huiswerk opdracht, het is een project dat we in principe naast onze reguliere taken op het stagebedrijf volbrengen, en heeft dan ook geen relatie met school of onze stage beoordeling.

Verwijderd

Volgens mij heb jij het over lokaal beleid op een computer, i.e. je maakt een user account aan dat basically niets mag. Dat staat (volgens mij hoor ben ook geen expert) los van Novell dat het over netwerkrechten heeft. jij hebt het hier over het aanpassen van lokale rechten.

Dus de Microsoft Knowledge Base is denk ik de plaats waar je moet zoeken, dan met name Beleid voor lokale computers. Zo vond ik in google al vrij snel met weinig zoekwoorden Deze link die uitlegt hoe je bv. de knop computer uitschakelen kan ehhh... uitschakelen :P

Anyway, mijn advies is goed zoeken op de KB. Nogmaals: Ik ben geen expert op deze zaken dus als andere tweakers wellicht een ander (beter ?) idee hebben dan zou ik daar ook heel serieus naar luisteren!

Succes

• niemeijer
allereerst bedankt voor je reactie, ik weet dat het mogelijk is om de knop computer uitschakelen uit het start menu te verwijderen, maar dat is slechts een gedeeltelijke en niet so praktische oplossing voor het probleem.
Wij willen er liever voor zorgen dat we via Novell deze gebruikersrechten kunnen uitschakelen, aangezien het aanzienlijk praktischer en overzichtelijker is als we dit 1 keer instellen in Novell, in plaats van elk werkstation apart te configureren, op die manier is het ook makkelijker om wijzigingen aan te brengen in het systeem, aangezien het systeem over enkele maanden word uitgebreid om meer taken uit te voeren (denk hierbij aan leerlingen die hun roosters op kunnen vragen door het leerlingnummer in te voeren e.d.).

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:55
Je kan via Zenworks Windows policies instellen deze zen policies kan je vervolgens aan een novell gebruiker koppelen , dus elke keer als je deze gebruiker(s) inlogt worden deze policies op het werkstation toegepast.

Voor zover ik weet kan je niet in windows aangeven dat je een bepaalde exe niet mag sluiten, wel kan je dit met bijvoorbeeld een scripting taal als autoit voor elkaar krijgen, hiermee kan je zelf exe bestanden scripten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
opt("TrayIconHide", 1)
while 1
    if NOT (ProcessExists("notepad.exe")) then
        run("notepad.exe")
    endif
    sleep(500)
wend

Dit scriptje kijkt om de halve seconde of het process nog draait, zo niet word deze weer gestart.
Het script is alleen zichtbaar en te sluiten in taakbeheer, welke je met policies weer dicht kan zetten.
het script zelf kan je bijvoorbeeld via de nal automatisch laten opstarten.

[ Voor 4% gewijzigd door eXcyle op 28-08-2008 13:08 . Reden: Typo's ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 08:24
doen ze bij banken ook :)

you had me at EHLO

• niemeijer
@eXcyle,
bedankt voor je reactie, ik zal het morgen zodra ik op mijn stage ben uittesten en ik laat in dit topic wel weten of het gelukt is of niet.

• niemeijer
Beste eXcyle,

bedankt voor de informatie, heb inmiddels het door jou toegestuurde programma draaiend gekregen op de terminals, wij zijn nu echter tegen nog een klein probleem aangelopen en hoopten dat je ons misschien zou kunnen helpen.
Het hoofd programma waar de terminals voor opgezet zijn overlapt de volledige windows shell en daarom is het voor de leerlingen wel mogelijk om een van de programma's te minimaliseren, die vervolgens niet meer opgestart kunnen worden omdat de taakbalk niet zichtbaar is, daaorm zijn we ook op zoek naar een mogelijkheid om (het liefst in hetzelfde script) het programma automatisch weer terug te zetten naar het vorige formaat zodra deze geminimaliseerd word.
Ik heb zelf al op internet en op het autoit forum gezocht naar een manier om dit te doen, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit in het script toe te passen wegens mijn gebrek aan kennis met deze programmeertaal.
Als je ons ook met dit probleem zou kunne helpen zouden we het zeer op prijs stellen.

m.v.g. Bert Niemeijer

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:55
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
opt("WinTitleMatchMode", 2)
opt("TrayIconHide", 1)
while 1
    if NOT (ProcessExists("notepad.exe")) then
        run("notepad.exe")
    else
        if BitAnd(WinGetState("Kladblok"), 16) then
            WinActivate("Kladblok")
        endif
    endif
    sleep(500)
wend

Deze code zou moeten doen wat je wil
de "Kladblok" op regel 7 en 8 is de titel of een gedeelte van de title van het venster wat zichtbaar moet blijven.

Regel 1 geeft aan dat we niet de hele titel willen matchen maar een gedeelte er van, en regel 7 tot 9 controleert of het venster als status geminimaliseerd heeft , zo ja dan word het venster weer actief gezet.

• niemeijer
Beste eXcyle,

Hartelijk dank voor het script, de terminals zijn nu bijna operationeel, moeten alleen nog enkele kleine aanpassingen verrichten aan de Novell policies maar dat lukt zonder hulp wel :)
We zullen maandag nog wel even een foto sturen met het eindresultaat :)

nogmaals bedankt names:
Bert Niemeijer
Maikel Bosman
Sander Bolhuis
Martijn Halma
Pagina: 1