Toon posts:

Onstabiliteit tot en met

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Sinds een tijdje ben ik in heb bezit van het volgende:

Q9450 (over gekocht van 'BvK P4' als cpu die 3.6 GHz doet op 1.224 V)
Gigabyte X48-DS5
4 x 1 Gb Crucial Ballistix
2 x Sapphire HD4870
2 x Samsung Spinpoint F1 1Tb
Corsair TX750W

Nu is het probleem dat ik de cpu eerst met geen mogelijkheid stabiel kreeg. Toen na ongeveer een weer kloten en veel te veel ergernis eindelijk de rotzooi stabiel gekregen. *O* (Wel met 1.264 Volt @ cpu, maar goed, het werkt(e))
Nu heb ik dus eindelijk de tijd gekregen om mijn hardeschijven in Raid0 te zetten (heb ze niet voor niets gekocht). Nu komen we, alsof ik het gewoon moet treffen, weer bij problemen uit! De pc freezed gewoon tijdens de installatie op de stabiele settings (en stabiel is 25 runs van IntelBurnTest en 4 uur Memtest).
Om toch de Raid0 werkend te krijgen de rotzooi mooi even op stock terug gezet, en verdomd ja, hij doet het. Vista geinstalleerd, en verrassing, de Raid0 werkt netjes met 145 Mb/s gemiddeld :Y)
Ahfijn, terug naar het BIOS om weer 3.6 GHz te gaan draaien... JA, HET BOOT... Oh, fijn, 3 minuten later freezed het....

Nu inmiddels geprobeerd om: chipset voltage verder omhoog te doen ---> Geen effect!
vCore omhoog ---> Geen effect!
Ram voltage omhoog, timings naar cas 5 ---> Geen effect!
Klap op de kast ---> Nog minder effect...

Iemand die me kan vertellen wat dit is? Er is namelijk een paar dagen geleden bij een maat van me ook een X48-DS5 overleden (maakte z'n geheugen kapot, en cpu clockte ineens voor geen meter meer), dus heb ik zo'n zelfde geval?

Please help me! Anders gaat de pc bij het grofvuil en werk ik verder met m'n laptop, die doet het tenminste, en goed ook nog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Tja stock werkt het... Dus er is niets mis met die pc. En omdat de cpu in een heel andere config op 3.6 ghz werkt, moet dat bij jou ook lukken ofzo?? Een overclock hangt ook af van geheugen, moederbord, koeling, voeding... Doe het gewoon stap voor stap

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Tja stock werkt het... Dus er is niets mis met die pc.
Je meent het? Heb ik dat gezegt dan?
]En omdat de cpu in een heel andere config op 3.6 ghz werkt, moet dat bij jou ook lukken ofzo??
Nee, maar ik geef ook niet voor niets aan dat hij bij stabiel was op 1.264, en wil er mee zeggen dat er zeker potentieel in deze cpu zit. En voor het geval je het verhaal niet begrepen had, hij heeft hier stabiel gedraaid, TOT ik Raid0 in heb gesteld.
Een overclock hangt ook af van geheugen, moederbord, koeling, voeding... Doe het gewoon stap voor stap
Geloof mij, het geheugen, de koeling en de voeding zitten wel goed. Ik heb (toeval) in de TS ook al staan dat ik mijn twijfels begin te krijgen bij het moederbord.
Dus, waar is het topic voor: Om te zien of het een bekend probleem is, of dat ik wellicht iets verkeerd heb gedaan. (Laatste lijkt me overigens sterk, aangezien hij stabiel heeft gedraaid tot ik de Raid0 in heb gesteld. En aangezien Raid0 over de southbridge gaat, en dus niet echt de northbridge veel meer stressed lijkt het mij een verhaaltje 'knetter gaar moederbord', maar dat wil ik graag even bevestigd hebben)

Nog wat vergeten? O-) Geloof het nie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 17:23
"Om toch de Raid0 werkend te krijgen de rotzooi mooi even op stock terug gezet, en verdomd ja, hij doet het."

Zet dan alles terug naar stock settings en begin van voor af aan met overklokken. Mijn pc was in het begin ook zwaar instabiel maar dit kwam door het voltage van het ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:52

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TomWinkelmolen schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 17:22:
"Om toch de Raid0 werkend te krijgen de rotzooi mooi even op stock terug gezet, en verdomd ja, hij doet het."

Zet dan alles terug naar stock settings en begin van voor af aan met overklokken. Mijn pc was in het begin ook zwaar instabiel maar dit kwam door het voltage van het ram.
Ik heb zelfs een BIOS flash naar F5 gedaan. Dat had geen nut, toen terug naar F7, en nog altijd niks... En het geheugen maakt niet uit hoe ik het instel. Of het nu op 900 MHz cas 4 of cas 5 staat, f het nu 2.0 Volt krijgt, of 2.2 Volt... Dus dat bied voor mij de oplossing niet.
Nee, niet doorgenomen. Maar, ik heb nu een E8600 die het ongeveer net zo slecht doet (oke, 4 GHz op 1.2 Volt is niet slecht, maar alles er boven is gewoon een ramp, en dat terwijl het toch een Q820A601 is...)
En ik heb het geprobeerd met 2 Gb geheugen, met 1 videokaart... Ga zo maar door.... Dus het kan nog maar 2 dingen zijn... De voeding, of het moederbord... en ik denk zelf het moederbord, aangezien precies een zelfde bij een maat van me ook is overleden, en hij van Salland te horen heeft gekregen dat ze door Gigabyte uit de handel zijn genomen... Dus ik vrees dat ik niet en hij niet de enige zijn die het niet echt een monsterlijk bord vinden.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De DS5 uit de handel? Lijkt me eerlijk gezegd sterk, het is een van de leukere X48 borden die ze hebben namelijk.

De reden dat het instabiel draait zou ik eerder zoeken bij je hdds. Samsungs zijn kloteschijven op Intelcontrollers in RAID. Ik heb het nu vaker gezien, die dingen vallen spontaan uit RAIDarrays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:23:
De DS5 uit de handel? Lijkt me eerlijk gezegd sterk, het is een van de leukere X48 borden die ze hebben namelijk.
Ik heb er ook alleen van horen zeggen... weet niet in hoeverre het ook zo is he...
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:23:
De reden dat het instabiel draait zou ik eerder zoeken bij je hdds. Samsungs zijn kloteschijven op Intelcontrollers in RAID. Ik heb het nu vaker gezien, die dingen vallen spontaan uit RAIDarrays.
Ook al staan de schijven niet in RAID (zoals nu dus), dan nog kan het maar zo zijn dat de pc vast komt te staan.. Zo heb ik bijvoorbeeld net een freeze gehad bij het afsluiten met de E8600, en dat terwijl hij net nog 10 runs IntelBurnTest goed had overleefd :? :X

Dus wat nu mijn probleem is.... Ik vrees het moederbord toch.... Want het maakt weinig uit of ik nu 1 of 2 videokaarten er in heb zitten. Dus lijkt me dan de voeding niet te zijn...

Vreemd vreemd vreemd vreemd... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:52

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik zie net dat je 4x 1GB hebt, verhoog van je NB en/of memorycontroller op je moederbord eens het voltage. De controller krijgt bij meerdere balkjes geheugen extra op z'n flikker met overklokken en kan wel wat extra prik gebruiken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb al .225, .300, .400 geprobeerd... Maakt allemaal geen verschil... Vanaf .225 is het gewoon allemaal precies het zelfde... Daar voor klopt het inderdaad dat ie graag wat meer krijgt.

Edit:
En ook met de screw control kom ik niet verder, en fsb voltage omhoog gooien werkt niet...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb je je PCI(e) bus wel gelokt? kan best zijn dat je je raid controller zit te stressen met 150+mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:44

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat gebeurt er als je eens met maar 1 grafische kaart draait? Het zou namelijk kunnen zijn dat de boel niet genoeg prik krijgt, of instabiele prik. Stock versus 3.6Ghz scheelt nogal een beetje. (en aangezien je 2 kaarten hebt...)
Daarnaast : stukje bij beetje overclocken, dus eens de boel op 3.2Ghz proberen met de settings van 3.6, om een marge te hebben. Het kan ook zijn dat je Raidcontroller helemaal niet van overkloks houdt, en dus bij het minste of geringste over de zeik gaat. (mijn ouwe K4N had daar last mee) In dat geval, kun je met straps oid spelen?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:28:
[...]

Ik heb er ook alleen van horen zeggen... weet niet in hoeverre het ook zo is he...
Heb het even bij Gigabyte nagevraagd, want vond het wat vreemd. De DS5 is niet uit de handel gehaald, hij is simpelweg EOL. Dat betekent dat ze dus niet meer overal leverbaar meer zijn en dat de winkel blijkbaar door de voorraad heen is.
Theft_eXP schreef op woensdag 03 september 2008 @ 12:44:
Heb je je PCI(e) bus wel gelokt? kan best zijn dat je je raid controller zit te stressen met 150+mhz
De PCIe bus is op deze bordjes standaard gelockt op 100MHz FSB, je kunt deze wel aanpassen, maar dat gaat niet automatisch mee.

Verwijderd

Dus stock gaat het goed en sinds dat je met Raid-0 draait op 3.6GHz loopt het mis? Dan zou ik toch maar eens apart gaan testen wat het is. Terug naar stock, de max opzoeken. Veel testen, Hirens bootcd, Memtest, Cpu-test, etc de hele bende. Bij verhogen van FSB's krijgt ook je Raid-controller te makken met hogere snelheden, ook al is het e.a gelockt. Ik zou datgeen waarop jouw systeem vastloopt, eens grondig nalopen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Terw_Dan schreef op donderdag 04 september 2008 @ 10:12:
Heb het even bij Gigabyte nagevraagd, want vond het wat vreemd. De DS5 is niet uit de handel gehaald, hij is simpelweg EOL. Dat betekent dat ze dus niet meer overal leverbaar meer zijn en dat de winkel blijkbaar door de voorraad heen is.
Heb je ook gevraagd waarom dit bordje EOL is? Volgens mij hebben ze hier namelijk niet echt een nieuw alternatief voor o.i.d.

specs

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
X38 en X48 boardjes van Gigabyte hebben soms nog wel eens moeite om 4GB te draaien op een hoge FSB. Probeer het eens met 2 latjes, in verschillende sloten (vreemd dat je dit niet eerder hebt geprobeerd trouwens :>).
Overigens is de X48-DS5 totaal geen slecht board hoor, lees maar eens wat reviews na. Allemaal heel lovend, die vriend van jou had waarschijnlijk dikke pech (en jij misschien ook). Als alternatief zou je een X48-DS4 kunnen krijgen, ook ICH9R southbridge..

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

Topicstarter
Jedi_Pimp schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:31:
X38 en X48 boardjes van Gigabyte hebben soms nog wel eens moeite om 4GB te draaien op een hoge FSB. Probeer het eens met 2 latjes, in verschillende sloten (vreemd dat je dit niet eerder hebt geprobeerd trouwens :>).
Overigens is de X48-DS5 totaal geen slecht board hoor, lees maar eens wat reviews na. Allemaal heel lovend, die vriend van jou had waarschijnlijk dikke pech (en jij misschien ook). Als alternatief zou je een X48-DS4 kunnen krijgen, ook ICH9R southbridge..
Ik heb wel met 2 Gb getest hoor. Het maakte alleen geen verschil, behalve dat Vista sneller opstart met 4 :> Dus, ik denk niet dat het daar aan ligt. Overigens heb ik het geheugen al uitvoerig getest (op dit moederbord, en op een P35-DS4) en dat was allemaal helemaal dik in orde...

En de X48-DS5 is ook geen slecht bord... Hij werkt alleen niet zo heel lekker als je net ff wat 'extremer' wil gaan. Ik had bij de E8500 een fsb wall op 529 MHz, en nu met de E8600 zit hij ook daar... Wat ik ook doe... MCH voltage omhoog, die clockskrewrotzooimeuk enz... Dus zit zit echt op het moederbord, en niet de cpu's.

Overigens loopt een geheugentest vast ipv dat hij fouten vind, en dat op instellingen waarmee hij in Windows 100% stabiel was... (En zoals altijd natuurlijk af en toe eens even lekker vast liep op onverklaarbare momenten)

En, ja nog ééntje dan, ik hoef geen Gigabutt meer... Heb eens zitten kijken richting de Asus series, en die lijken ook erg interessant. Ook hebben die een (naar mijn mening dan) toch wel betere BIOS wat betreft voltages als je kijkt bij de hogere modellen. Dus even wat geld vinden/zoeken, en dan een nieuwe kopen denk ik :/

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:18:
[...]

Ik heb wel met 2 Gb getest hoor. Het maakte alleen geen verschil, behalve dat Vista sneller opstart met 4 :> Dus, ik denk niet dat het daar aan ligt. Overigens heb ik het geheugen al uitvoerig getest (op dit moederbord, en op een P35-DS4) en dat was allemaal helemaal dik in orde...
Had je niet gezegd in je TS, maar goed

Met 'Gigabutt' doe je Gigabyte wel een beetje tekort hoor, in diverse line-ups komen de Gigabyte plankjes in het algemeen juist beter uit tegen Asus planken, die vaker moeite hebben met overclocken.. Een (goede) X48-DQ6 gaat waarschijnlijk wel boven de 529 ;). En als je puur voor de FSB gaat zou ik maar voor de Commando gaan ofzo :9

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Pagina: 1