Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

backup strategie gebaseerd op archive attribute

Pagina: 1
Acties:

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Ik ben bezig om een backup strategie op te zetten. Hierbij wil ik alles via commandline uit kunnen voeren. Voordelen, makkelijk te automatiseren.

Mijn gedachte was als volgt:
  • Robocopy gebruiken om een backup klaar te zetten. Hierbij wordt bij iedere file het attribute "archive" gezet. Verder kan Robocopy shadowcopies maken, wat wel zo makkelijk is.
  • Archiver gebruiken die enkel de files met attribute "archive" compressed en vervolgens het archive attribuut uit zet. Hiermee kun je dan incremental backups genereren.
Nu zit ik met mijn zoektocht naar een goede archiver. Het liefst gratis. Echter het enige archive programma met commandline, wat het "archive" attribute gebruikt, dat ik kan vinden is winrar. Wat niet gratis is.

Wat ik zelf zo nagekeken heb, is 7zip en peazip. Echter bieden die naast goede compressie en/of versleuteling, niet de mogelijkheid om het archive attribuut te zetten of te gebruiken.

Zoek ik scheel? Zoek ik mijn oplossing in de verkeerde hoek? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door morpheus op 27-08-2008 23:06 ]

3kwp pvoutput

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
schopje

Misschien was de titel onhandig gekozen, misschien is rar inderdaad de enige die de gevraagde functionaliteit vraagt.

Vraag:
Zijn er andere compressie tools die net zoals WinRAR, kunnen archiveren op basis van het file attribuut "archive" en deze ook manipuleren? Het liefst ook beschikbaar onder linux.

3kwp pvoutput

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
morpheus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:29:
[...]
Vraag:
Zijn er andere compressie tools die net zoals WinRAR, kunnen archiveren op basis van het file attribuut "archive" en deze ook manipuleren? Het liefst ook beschikbaar onder linux.
Het "DOS" commando attrib.exe kan gebruikt worden voor het tonen en manipuleren van de attributen van bestanden.
Ik heb geen Linux-tool kunnen vinden.
In Linux zou je iets kunnen hebben aan mtools (http://mtools.linux.lu/).
Als je de Cygwin-tools geïnstalleerd hebt, zou je iets kunnen proberen wat ongeveer zo werkt:
$ attrib /s | sed -n 's/^A..........//p' > filelist

genereert een lijst van files met de A-bit gezet.
$ zip -@ backuparchief < filelist

archiveert deze files en met
$ xargs -i -d \\n attrib -A {} < filelist

reset je daarna de archive-bits.

[ Voor 4% gewijzigd door sam.vimes op 03-09-2008 09:23 . Reden: mtools came to mind. ]