• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik kan al een tijdje geen films (via DVD) meer kijken op mijn TV omdat er iets mis is met het scart-kanaal. De televisie is een oude Panasonic TC-2185UR , een model van ergens rond 1990, waar niets over op internet te vinden is behalve de handleiding tegen betaling en wat sites met componenten.
Het probleem valt technisch, denk ik, uit te leggen als een Vsync en Hsync die ontregeld zijn. Het beeld ziet er uit als een gecodeerd betaaltelevisiesignaal - als je snapt wat ik daarmee bedoel. Ik heb destijds (in de 90s ;)) nog die gecodeerde televisiesignalen (FilmNet, Canal+) met een Hauppage TV-tuner gedecodeerd en toen was dat een kwestie van de Hsync en de Vsync op elkaar af te stemmen; vandaar dat ik nu dezelfde termen gebruik. Ik weet niets van televisies, dus vergeef me als ik me hierin vergis. Ik heb de televisie eens opengegooid en in de buurt van de RF en scart zit een soort potmeter, maar zonder beschrijving wat ie doet. Omdat het RF signaal met een VCR (VHS-recorder) er nog normaal uitziet durf ik daar niet meteen aan te komen (kwestie van alles te verergeren).

Tenslotte dacht ik een geheel andere oplossing gevonden te hebben: een RF modulator. Helaas zijn deze, behalve via internet, bijna niet te vinden. "Maar, " zo zei een electronicaverkoper mij, "in elke videorecorder die zowel RF als scart heeft zit dat ingebouwd". Een aha-erlebnis later heb ik dus volgende setup geprobeerd: DVD ->scart-> VCR ->RF-> Televisie. Eureka: het werkt. Maar: 1° met (heel) veel sneeuw, 2° het beeld verandert om de 15 seconden eventjes naar exact hetzelfde beeld als het basisprobleem (de geëncodeerde look). De TV-tuner staat zeker goed afgesteld: de VCR heeft een testsignaal-functie waarmee ik dat beeld zuiver kan tunen. De scart-kabel is ook in orde; ttz: die heb ik ook al eens proberen vervangen.

Verdere problemen zijn dat ik het juiste kanaal niet op kan slaan in het geheugen van de televisie omdat het frontpanel ontbreekt waar op staat wat welke knop doet - dat is bij de programmeerknoppen niet duidelijk; bij de volume/contrast/helderheid/kanaal-knoppen natuurlijk wel.

Enfin, ik ben ten einde raad. Als iemand hier in een vorig leven TV-reparateur was: feel free to help.

PS. Nieuwe TV is financieel geen optie momenteel en 'm ergens binnenbrengen om te laten herstellen kost evenveel als een nieuwe :|

Groetjes,

YellowOnline

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37
ik heb +/- dezelfde effecten op mijn tv gezien. Heb 'm opengemaakt en bleek dat de scart pootjes een beetje los van het mainbord aan het raken waren. Deze allemaal weer netjes vastgesoldeerd en hij werkte weer

Freelance Drupal Developer

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
FAD schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:07:
ik heb +/- dezelfde effecten op mijn tv gezien. Heb 'm opengemaakt en bleek dat de scart pootjes een beetje los van het mainbord aan het raken waren. Deze allemaal weer netjes vastgesoldeerd en hij werkte weer
Solderen kan ik wel, maar desolderen is altijd al op een ramp uitgedraaid: tot dusver nieuwe platendraaier en nieuwe versterker kunnen kopen ;). En die componenten hadden slechts een handvol pootjes. Scart heeft er 21, dus dit is iets dat ik pas wil proberen wanneer alle andere mogelijkheden uitgeput zijn. Wat me er doet aan denken dat ik dringen iemand moet vinden die chauffeur wil spelen om al mijn defecte electronica mee te nemen... (3x dubbel cassettedeck, 2x tuner, 3x versterker, 4x 70W speakers, 1x platendraaier, 1x equalizer en een toren kapotte notebooks en desktops)

* YellowOnline 's vriendin wordt gek van al die elektronische rommel in huis :Y)

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37
goed ik ben ook niet zo'n soldeerkoning maar de puntjes van de scart stonden wel dermate ver uit elkaar dat het redelijk simpel te doen was. De ingang is toch stuk, je zou het in ieder geval kunnen proberen.

Of plaats een advertentie: (3x dubbel cassettedeck, 2x tuner, 3x versterker, 4x 70W speakers, 1x platendraaier, 1x equalizer en een toren kapotte notebooks en desktops) tegen een werkende tv met scart.

Freelance Drupal Developer

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
YellowOnline schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:05:2° het beeld verandert om de 15 seconden eventjes naar exact hetzelfde beeld als het basisprobleem (de geëncodeerde look). De TV-tuner staat zeker goed afgesteld: de VCR heeft een testsignaal-functie waarmee ik dat beeld zuiver kan tunen. De scart-kabel is ook in orde; ttz: die heb ik ook al eens proberen vervangen.
Het met regelmatige tussenpozen wegvallen van het beeld is te verklaren door het reageren van de VCR op het macrovision signaal wat meegestuurd wordt met het DVD videobeeld.
Bij sommige types DVD spelers is dit signaal uit te schakelen via hacks/codes.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Een nieuwe TV is inderdaad duur als het niet goed uit komt, maar er is voor een paar tientjes toch wel een 2ehands goede werkende Tv met scart te vinden? Ik heb zelfs al verschillende werkende tv's van ver na 1990 voor niks weggegeven. Als ik er nog eentje had staan had je em zo kunnen krijgen, maar ik denk als je een beetje rondvraagt/kijkt (kringloopwinkel?) je er zo een gratis of voor een paar euro gevonden hebt. Al is het maar om het uit te zingen totdat je financieel in een andere positie zit.

-edit- misschien dat je al die andere apparaten kan omruilen bij de kringloop voor een leuke Tv.

[ Voor 21% gewijzigd door KneppaH op 28-08-2008 00:31 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
YellowOnline schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:05:Ik kan al een tijdje geen films (via DVD) meer kijken op mijn TV omdat er iets mis is met het scart-kanaal.
Ook al getest om je DVDspeler te om schakelen tussen SCART-RGB en SCART-Composite?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien dan de dvd-speler ook nog progressive en interlaced instelbaar is. Zo ja, dan moet hij op interlaced staan.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
FAD schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:33:
Of plaats een advertentie: (3x dubbel cassettedeck, 2x tuner, 3x versterker, 4x 70W speakers, 1x platendraaier, 1x equalizer en een toren kapotte notebooks en desktops) tegen een werkende tv met scart.
Al die HiFi is wel degelijk kapot, ik zou al een goeie hobbyist moeten vinden die het wil opkopen om zelf te herstellen. Binnenkort op V&A ;-)
The_Doman schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:19:
Het met regelmatige tussenpozen wegvallen van het beeld is te verklaren door het reageren van de VCR op het macrovision signaal wat meegestuurd wordt met het DVD videobeeld.
Bij sommige types DVD spelers is dit signaal uit te schakelen via hacks/codes.
Aha! Dankjewel, dat verklaart een en ander.
KneppaH schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:27:
Een nieuwe TV is inderdaad duur als het niet goed uit komt, maar er is voor een paar tientjes toch wel een 2ehands goede werkende Tv met scart te vinden? Ik heb zelfs al verschillende werkende tv's van ver na 1990 voor niks weggegeven. Als ik er nog eentje had staan had je em zo kunnen krijgen, maar ik denk als je een beetje rondvraagt/kijkt (kringloopwinkel?) je er zo een gratis of voor een paar euro gevonden hebt. Al is het maar om het uit te zingen totdat je financieel in een andere positie zit.
Ik kijk daar al een tijdje naar, maar TVs en computers zijn in de kringloopwinkels vaak overpriced. Via e-bay zie ik vaak wel goeie aanbiedingen, maar ik heb geen auto/rijbewijs en op zulke momenten mis ik dat: een 80cm TV per trein van, pakweg, Oostrozebeke naar Brussel vervoeren is niet alles.
KneppaH schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:39:
Misschien dan de dvd-speler ook nog progressive en interlaced instelbaar is. Zo ja, dan moet hij op interlaced staan.
Het is een goedkope DVD-speler (€40 of zo) die geen enkele configuratiemogelijkheid heeft...

Ik ga wat knoeien met composiet en zoniet ga ik voor het solderen. Als dat niets oplevert wacht ik wel tot financieel betere tijden.
Pagina: 1