Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EXCEL] vaste referentie naar een cell maken

Pagina: 1
Acties:

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 10:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Topicstarter
Ik heb een formule, zeg =A2 die altijd naar A2 moet blijven verwijzen, wat ik ook doe met de inhoud van A2. Excel is zo 'aardig' om dat altijd aan te passen. Daarnaast wil ik deze formule wel kopiëren en in een hele kolom gebruiken. Dus hij moet de verwijzing dan wel aanpassen.
De referentie zelf moet ook wel relatief zijn, omdat ik de formule voor een hele kolom wil gebruiken.

Het klinkt vrij simpel en misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik kan echt de oplossing niet vinden.

edit:
Even voor de duidelijkheid, absolute referenties hebben te maken met het verplaatsen van de formule, niet met het verplaatsen van de inhoud van de referentiecell!

ik heb:
AB
1blaat
2=A1
als ik nu cel A1 naar B1 sleep, dan maakt excel er
AB
1blaat
2=B1
van, terwijl ik
AB
1blaat
2=A1
wil hebben...

[ Voor 56% gewijzigd door Quarin op 27-08-2008 21:21 ]

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 13:17

PromoX

Flying solo

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met
Daarnaast wil ik deze formule wel kopiëren en in een hele kolom gebruiken. Dus dat moet hij dan wel aanpassen
maar kun je dit niet oplossen met een 'absolute verwijzing'? (gebruik maken van $ bij de verwijzing, zie de help van excel)

And I'm the only one and I walk alone.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Get real... basic stuff.

Verwijzing naar standaard A2: =$A$2

Verwijzing naar altijd kolom A waarbij de rijnummers wel meeveranderen: =$A2
Verwijzing naar altijd rij 2 waarbij de kolomgetallen wel meeveranderen: =A$2

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb geen idee wat je nu precies bedoelt. Als het niet gewoon bovenstaande is (en dat is inderdaad basiskennis bij gebruik van Excel). Je kunt $A2 / $A$2 combineren met 'slepen' door eerst te slepen en daarna de verwijzingen vastzetten - met F4, zoek&vervang of een macrootje.

Anders moet je toch even aangeven waar je vastloopt / wat niet werkt / wat je bedoelt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het enige wat ik hiervoor kan bedenken is het volgende (kan een tabel in react maken niet makkelijker dan zelf praktisch-html klussen?)

ABC
1=VLOOKUP(B1;B1:C1;2;FALSE)1data 1
2=VLOOKUP(B2;B2:C2;2;FALSE)=B1+1data 2
(...)
50=VLOOKUP(B50;B50:C50;2;FALSE)=B49+1data 50

dit levert dan op:
ABC
1data 11data 1
2data 22data 2
(...)
50data 5050data 50

waarbij kolom A naar de cel in dezelfde rij in kolom C (derde parameter van VLOOKUP, verander de array B:C naar B:D en 2 in 3 als je kolom D wilt hebben) verwijst. Deze verwijzingen worden /niet/ aangepast als je de cellen uit kolom C verplaatst.

EDIT:
offset is wat je zoekt. Zet in A2:
=OFFSET(A2;-1;0)

en je bent klaar. Da's ook gewoon te verslepen ed

[ Voor 18% gewijzigd door ValHallASW op 27-08-2008 21:26 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ValHallASW schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:11:

EDIT:
offset is wat je zoekt. Zet in A2:
=OFFSET(A2;-1;0)

en je bent klaar. Da's ook gewoon te verslepen ed
Die edit van hem maakt het inderdaad wel even wat anders.

Mocht je de Nederlandse Excel hebben: in plaats van OFFSET moet je VERSCHUIVING hebben.
Pagina: 1