XFX7900GT/al slecht beeld bij posten/geheugen of core?

Pagina: 1
Acties:

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Ik heb de kaart verwisseld naar andere systemen. Dat gaf exact hetzelfde soort output,ongeacht of het om AMD,Intel,of Nvidia moederborden ging.
Het soort van verkeerde output wat je ziet, zijn 8 gespikkelde banden horizontaal verspreid over het scherm.
Bij het posten is het dus al zover, en in een dos omgeving is alles zowat onleesbaar. De oorspronkelijke leestekens zijn veelal veranderd in andere leestekens, en werken in de dosprompt is daardoor erg moeilijk. Soms zie je zelfs leestekens veranderen in andere!
Het is me ondanks dat wel gelukt om het bios van de gfx kaart te flashen met eenzelfde versie, in de hoop dat deze corrupt geraakt was. Maar dat bood helaas niet de oplossing.
(in Windows opstarten is niet te doen,het beeld is dan totaal scribble scrooble scramble)
Ik heb het koelblokje van de core afgehaald en de core bestudeerd. Die ziet er perfect uit, geen plofjes of verkleuringen, tekenen van oververhitting te zien.
Alle elektrische componenten zien er ook normaal uit.
Nu kwam ik tot de conclusie dat dan ofwel de core, of het geheugen inwendig beschadigd moet zijn.
Is er een manier om dit te achterhalen, en valt eventueel een defecte geheugenchip uit te schakelen?
(dmv bios editen?)
En als ik dan toch ga expirimenteren, werkt een gfx kaart nog fatsoenlijk als je er fysiek een geheugenchip tussenuit haalt? Dit is pas in het uiterste geval natuurlijk.
Het betreft een XFX GeForce 7900GT Extreme Edition / PCI-E 256 MB GDDR3 / PV-T71G-UDER
Benieuwd of er hier iemand goede ideëen voor heeft!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik had exact dezelfde kaart met hetzelfde probleem, je geheugen van de videokaart is defect.

It takes one to know one...

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Okay, heb jij je kaart RMA'ed? Dat XFX heeft gezegd wat ermee mis was omdat je dat zo precies aan weet te wijzen? Ik kan die geheugenchips zelf vervangen als het erop aankomt. Ik ben in ieder geval met XFX aan het communiceren en heb ze om informatie gevraagd over gelijke gevallen.
De garantie is verlopen, zo werd me ook duidelijk gemaakt. Dus prima gelegenheid om er zelf wat aan te sleutelen, al is het maar voor de fun.