Toon posts:

Strepen door het scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn pc.

Ik kan mijn pc niet opstarten via de normale manier want bij het opstarten zie ik een soort van strepen door het beeldscherm van boven naar beneden gaan. Als je dan het windows xp logo ziet met het laadbalkje zie je die strepen ook, en daarna staat er "sleeping mode" en krijgt het beeldscherm geen signaal binnen.

Als ik echter F8 ingedrukt hou dan zie ik nogsteeds die rare strepen, maar ik kan dus kiezen voor veilige modus. Ik kies voor veilige modus met netwerktoegankelijkheid (zoals nu, ik zit op de desbetreffende pc) en dan start hij gewoon op. De resolutie is helaas wel overdreven groot (800x600 terwijl het eerst 1280 x 1024 was) en er is geen geluid. Internet doet het gelukkig wel.

Ik zat zelf te denken dat mijn nVidia grafische kaart misschien kapot is want volgens mij in de veilige modus kiest hij een andere kaart dan die nVidia (correct me if i'm wrong) en nu zie ik geen strepen door het beeldscherm..

Specs:

MS Windows XP
Media Center Edition
Versie 2002
Servicepack 2

AMD Athlon 64 processor
3400+
Kloksnelheid: 2,21 GHz, 512 MB

nVidia Geforce 6800 LE

Weet iemand hier meer raad mee? Screenshots kan ik niet maken want het gebeurt tijdens het opstarten (volgens mij kan je dan niet printscreenen..)

Alvast bedankt.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 15:07

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:07:
Ik kan mijn pc niet opstarten via de normale manier want bij het opstarten zie ik een soort van strepen door het beeldscherm van boven naar beneden gaan. Als je dan het windows xp logo ziet met het laadbalkje zie je die strepen ook, en daarna staat er "sleeping mode" en krijgt het beeldscherm geen signaal binnen.
Andere videokaart=andere aansluiting, dus dat is niet echt logisch. Het lijkt me eerder fout te gaan in de aansturing van het scherm.
Weet iemand hier meer raad mee?
Dit scherm testen op een andere pc, of een ander scherm proberen op deze pc. Ook kun je een andere kabel of aansluiting op je videokaart proberen als je die hebt. Door gewoon te testen kun je waarschijnlijk wel achterhalen wat het probleem veroorzaakt.

Overigens ook allemaal dingen die je al had kunnen doen voor het openen van dit topic :).

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al getest of het aan mijn scherm lag maar dat is niet zo, ik had een CRT erop aangesloten en daar ging hij ook niet verder na het laadbalkje van Windows XP..

Ik heb nu dus die veilige modus en ik zie hier bij configuratiescherm bij Adapter (beeldscherm) VgaSave? Ik zie mijn nVidia grafische kaart niet meer staan.

Daarom dacht ik dus dat het misschien aan mijn grafische kaart lag.. dit had ik al gedaan voor het openen van het topic maar was het vergeten te melden ;)

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24
VGAsave betekent gewoon de veilige modus.
In veilige modus laadt de OS geen drivers van oa. je vga kaart.
Dus hij draait zonder zijn software. Dat dit wel werkt betekent hoogstwaarschijnlijk dat je videokaart kapot is. Heb je ergens een videokaart liggen die je in je pc kan testen?

kimi

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:40:
Ik had al getest of het aan mijn scherm lag maar dat is niet zo, ik had een CRT erop aangesloten en daar ging hij ook niet verder na het laadbalkje van Windows XP..

Ik heb nu dus die veilige modus en ik zie hier bij configuratiescherm bij Adapter (beeldscherm) VgaSave? Ik zie mijn nVidia grafische kaart niet meer staan.
Deze driver wordt gebruikt in de veilige modus. Heb je de nvidia drivers ook al 's helemaal verwijderd? En wat gebeurt er als je de pc opstart met een (Linux) live cd?
Daarom dacht ik dus dat het misschien aan mijn grafische kaart lag.. dit had ik al gedaan voor het openen van het topic maar was het vergeten te melden ;)
Wel doen dus de volgende keer :).

Verwijderd

Topicstarter
Linux live cd had ik geprobeerd maar dat zag er ook voor geen meter uit (ubuntu) ook in veilige grafische modus opstarten was ook ugly (met die strepen).

nVidia drivers heb k niet verwijderd..

• PromoX

PromoX

Flying solo

Wat yorkick ook aangeeft: waarschijnlijk is je kaart niet lekker meer. Zeker als die met een live cd ook niet goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik dus ook al (ik zei het in mijn 1e post al maar ik wilde het zeker weten).

Hoeveel kost een degelijk kaartje, en wat voor kaart heb ik nodig? (ik zie termen als AGP voorbij komen en PCI??)

Ik heb er verder geen kaas van gegeten.. wie kan mij een goed kaartje aanraden via een goede/betrouwbare website? (en die past bij mijn specs?)

• PromoX

PromoX

Flying solo

Zie de pricewatch en een site met benchmarks Tom's Hardware. Heb even snel gekeken, maar een vergelijkbare kaart kost volgens mij zo rond de 30 euro.

Waar je dan nog wel op moet letten is of je een AGP, PCI of PCI-express moet hebben. In de pricewatch kun je hierop filteren via de opties aan de rechterkant (Card Interface (Video)).

[ Voor 5% gewijzigd door PromoX op 27-08-2008 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee wat dat betekent die termen.. ik had hiervoor een nVidia Geforce 6800LE..

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24
hangt er vanaf wat je wil,
maar google even, en zoek wat rond op tweakers hier.
Check wat voor videokaarten je moederbord en voeding aankunnen en kies een leuke kaart voor je budget. Dit doen wij niet voor je :P

kimi

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost.

Het lag inderdaad aan de videokaart. Ik heb er nu een Geforce 6200 (agp kaart) in en alles werkt weer zoals het hoort :) iets minder grafische kracht als mijn vorige kaart (Geforce 6800) maar dat maakt niet uit.
Pagina: 1