Mobo, processor en geheugen maar geen opstart

Pagina: 1
Acties:

• m-snel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Hallo,

Ik heb vorige week onderdelen besteld om een PC samen te stellen, welke vandaag binnengekomen zijn. Ik heb de CPU op het moederbord geplaatst en tevens geheugen geplaatst maar als ik hem nu aanzet heb ik geen reactie. Er komt stroom (de LED gaat branden) de ventilatoren gaan draaien en de processor wordt warm maar er gebeurt verder niets. Ik krijg geen (bios) scherm, geen piepjes helemaal niets. Wat zou dit kunnen zijn?

De configuratie die ik gebruik is:
Case Antec MicroATX tower case | NSK3480-EC
Mobo Gigabyte GA-MA78GM-S2H
CPU AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual-Core 3.0GHz 2x1MB 125W
Geheugen Transcend 2GB JetRAM DDR2-800 PC6400 Long-DIMM

Mijn vermoeden is dat ik een DOA heb. Maar wat zou dit zijn? Waarschijnlijk het moederbord of de processor maar hoe kan ik nagaan welke het is? Ik heb geen reserveonderdelen/computer om onderdelen te testen. Ik heb het moederbord ook opgestart zonder geheugen en processor om te kijken of ie dan gaat piepen, maar helaas hetzelfde de led gaat branden en that's it. Wie kan me helpen, ik heb e.e.a. besteld bij een webwinkel en moet weten wat ik moet retouren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin toch met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te kijken en de tests te doen, eventueel door componenten te lezen. Zonder testen zul je er niet achter komen wat het probleem is.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 27-08-2008 18:23 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• m-snel
Die heb ik doorgenomen, maar helaas als ie niets doet en ik heb geen reserve kan ik ook niets testen.

Eerste test is eigenlijk of dit moederbord zou moeten gaan piepen als er niets in zit (processor en geheugen). Want als dit zo is dan ligt het aan het moederbord (aangezien hij dit nu ook niet doet).

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Heb je een koeler op je CPU gezet?
Menig mobo boot niet als dat niet het geval is... (of in ieder geval geen stekkertje in het het cpu_fan dingetje detecteert).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

m-snel schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:47:
Die heb ik doorgenomen, maar helaas als ie niets doet en ik heb geen reserve kan ik ook niets testen.
Als je niets kan testen, dan kan je er ook niet achterkomen. Probeer componenten van vrienden of kennissen te lenen, of probeer je componenten bij hen in de computer. Er is geen andere manier om er achter te komen :) .

Alle stroomkabels goed aangesloten, inclusief de 4-polige kabel?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35
m-snel schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:47:

Eerste test is eigenlijk of dit moederbord zou moeten gaan piepen als er niets in zit (processor en geheugen). Want als dit zo is dan ligt het aan het moederbord (aangezien hij dit nu ook niet doet).
Mits je er natuurlijk de pc speaker aanhangt. Zit er niet zo'n diagnotisch bracket bij? Bij mijn bord is dit bijgeleverd en kan je aan de hand van enkele lampjes kijken wat het probleem is en opzoeken in het boekje.

Als je geen reserveonderdelen, geen bracket en geen beeps hebt , ga je de fout niet kunnen achterhalen en zal je bij iemand anders of in de winkel moeten gaan testen. Er is geen andere mogelijkheid...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• m-snel
gambieter schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:51:
[...]

Als je niets kan testen, dan kan je er ook niet achterkomen. Probeer componenten van vrienden of kennissen te lenen, of probeer je componenten bij hen in de computer. Er is geen andere manier om er achter te komen :) .

Alle stroomkabels goed aangesloten, inclusief de 4-polige kabel?
Ja, ik heb de 4 polige kabel aangesloten en de 20/24 polige atx kabel. (De grote ATX kabel bestaat uit 2 stekkers, 20 polig met een 4 polige die je eraan kunt klikken). Is eigenlijk mijn andere vraag wat is beter om te gebruiken 20 polig of 24 polig (mijn moederbord zou beide aan moeten kunnen).

Ik heb maar een RMA aanvraag ingedient voor het moederbord en hoop dat dit het is.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het enige wat je nog kan controleren is of je alle afstandsbusjes goed hebt geplaatst, en dat het mobo niet in aanraking komt met de kast.

• m-snel
Voor de duidelijkheid die ene 4 polige stekker voor de grote atx is een andere dan de 4 polige stekker met 2 gele kabels.

• m-snel
gambieter schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:04:
Het enige wat je nog kan controleren is of je alle afstandsbusjes goed hebt geplaatst, en dat het mobo niet in aanraking komt met de kast.
Ik heb hem ook nog een keer getest terwijl het moederbord naast de kast lag op de grond, zelfde resultaat dus dat kan het niet zijn.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1