Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[php] mobiel nummer controleren

Pagina: 1
Acties:
  • 822 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoe controleer ik of een mobiel nummer met 06 begint en daarna 8 cijfers heeft?

Ik heb dit maar helaas werkt dit niet:
code:
1
ereg("^06([0-9]{8})",$mobiel);

Verwijderd

lijkt mij dat het gewoon werkt :?

behalve dat die regex ook matcht aan '0600000000a' en '0601234567asdfasdfaerewafasfa'...

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if(ereg("^06[0-9]{8}$",$mobiel))
{
echo "geldig";
}
else
{
echo "niet geldig";
}

edit:
niet uitgeprobeerd, vandaar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 18:27 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

... en strip je dan voor het checken wel even alle spaties, punten en streepjes? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Je bent je ervan bewust dat ereg library in versie 6 van PHP niet meer tot de core libraries van PHP zal behoren. Je kan daarom beter de Perl compatible regular expressions gebruiken.

Jou expressie dwingt echter niet af dat je nummer niet langer dan 10 karakters kan zijn. Ik zou er het volgende van maken:

PHP:
1
$isMobielNummer = preg_match("/^06\d{8}$/", $mobiel) > 0;

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:37:
Je bent je ervan bewust dat ereg library in versie 6 van PHP niet meer tot de core libraries van PHP zal behoren. Je kan daarom beter de Perl compatible regular expressions gebruiken.

Jou expressie dwingt echter niet af dat je nummer niet langer dan 10 karakters kan zijn. Ik zou er het volgende van maken:

PHP:
1
$isMobielNummer = preg_match("/^06\d{8}$/", $mobiel) > 0;
Thanks! opgelost :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooi, maar voortaan is het wellicht wel handiger als je iets meer toelicht dan 'dit werkt niet'. Een dergelijke beschrijving, dat werkt pas niet. :Y)

Lees: voor nu heb je mazzel dat je vraag niet te moeilijk is en mensen dan graag het antwoord inkoppen.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nu geen idee heb waarom het niet werkt?

Als ik wist waarom het niet werkte dan kon ik het waarschijnlijk ook wel oplossen ;)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:53:

Als ik wist waarom het niet werkte dan kon ik het waarschijnlijk ook wel oplossen ;)
Voutloos heeft wel gelijk, je had op zijn minst meer informatie kunnen verstrekken wat je allemaal geprobeerd hebt en waarom je verwacht dat de huidige oplossing wel zou werken. Daarnaast zijn er ook genoeg tooltjes (zelfs online in javascript) beschikbaar om een reguliere expressie te testen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geef op z'n minst een voorbeeld van de invoer en zowel de verwachte als onverwachte uitvoer mee. Dan is het iedereen gelijk duidelijk wat je verwacht, maar wat niet gebeurt.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan kun je op zijn minst aangeven wát er niet werkt en wat er uit je eigen debugwerkzaamheden naar voren is gekomen. Nu dump je een regel code, zegt "hij doettut niet!!1" en gaat weg in de verwachting dat wij je code herschrijven en fixen voor je. Dat komt laks over, en dat is geen kwaliteit die we graag terugzien in een topicstarter op dit forum. ;)

Ik stel voor dat je voordat je nog een topic in Programming opent eerst eens Programming Beleid - De "quickstart" doorleest. Of in zijn algemeenheid: Het algemeen beleid :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.