Xen met extra storage via iscsi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Ik heb een server draaien op Debian (Etch) als Xen-host. Hierop draaien een aantal guest-Xen's, allen ook op Debian Etch. Alle storage voor de guests wordt nu direct door de host geleverd, via LVM:

code:
1
disk    = [ 'phy:xen-images/guest1-disk,sda1,w', 'phy:xen-images/guest1-swap,sda2,w' ]

Dit werkt prima, maar nu wil ik extra storage toevoegen, en wel een iSCSI LUN vanaf onze EMC-NAS. Ik gebruik hier open-iscsi voor, en op een normale (niet-xenguest) server werkt dit perfect: bij het inloggen op het target wordt er een nieuwe /dev/sdX gemaakt die ik naar believen kan configureren.

Echter, op de xen-guest werkt dit niet: op het moment dat ik open-iscsi start, ontdekt hij de LUN netjes en logt er ook op in. Maar in plaats van bijvoorbeeld /dev/sdb te maken pakt hij weer /dev/sda, die al bezet was voor de systeem-partities.

Ik heb de xen-docs doorgelezen, en verschillende threads op mailinglists doorgenomen, maar deze situatie wordt volgens mij nergens beschreven. Ik kan wel vinden hoe ik de guest kan laten booten vanaf iSCSI, en uiteraard kan ik open-iscsi ook op de xen-host draaien, en dan de fysieke disk die dit oplevert aanbieden aan de guest. Dit wil ik echter liever niet, omdat het dan mogelijk is om meerdere guests van dat device gebruik te laten maken, en dat mag eigenlijk niet (immers, LUN Masking werkt op IQN, en die is dan voor elke guest gelijk).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vermoed dat ik in de configuratiefile van de guest eoa dummy-device aan moet maken om die, eenmaal geboot, te laten vervangen door de iSCSI-LUN, maar ik kan hierover niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

klinkt als een udev setting

[ Voor 28% gewijzigd door daft_dutch op 27-08-2008 17:35 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Heb je enig idee waar in udev ik dit zou moeten zoeken? Iemand op de mailinglist van xen-users vroeg al naar de output van udevinfo:

code:
1
2
root@guest1 ~ # udevinfo -q symlink -n /dev/sda
disk/by-id/scsi-36006048c630e7b571c1ed50a0956f129 disk/by-path/ip-10.4.1.201:3260-iscsi-iqn.1992-05.com.emc:ck2000809002410000-7-lun-1

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb dit gedrag inderdaad ook wel eens gezien. Je zou je VBD's kunnen exporteren met xvda als device name, iig iets dat niet conflicteerd met de scsi reeks. Het is geen echte oplossing voor het probleem, maar biedt je wel werkbare workaround.

[ Voor 7% gewijzigd door froggie op 28-08-2008 22:40 . Reden: zin herschreven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

misschien is het waard om te kijken of je netdisk AoE kent.
AoE is ata over ethernet zonder ip/udp geneuzel Maar wel 10Gb.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

veel plezier

http://reactivated.net/writing_udev_rules.html
alleen het usb disk voorbeeld aanpassen zou voldoende moeten zijn.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1