Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ga binnenkort wat meer experimenteren met SMD componenten.
Ik heb laatst al wat gedaan met sot23 FETjes, maar ik heb van de 7 fetjes er na het solderen 3 meteen moeten vervangen. Nu vraag ik me af of ESD de rede kan zijn dat die fetjes het begeven. (het zou ook kunnen dat mijn soldeerskills nog niet optimaal zijn, maar het kan waarschijnlijk geen kwaad om ook iets aan esd beveiliging te doen.)

Moet ik mij zorgen maken en wat kan ik het best doen om dingen te beschermen?

En hoe zit het met solderen? ik heb hier een hobbyist oplossing gezien, maar moet ik dan een print die ik wil solderen op een plastic zak leggen en dan warmte toe gaan voeren? dat lijkt me ook geen ideale oplossing.
Het grote probleem hierbij is ook dat ik geen randaarde heb op de plek waar ik altijd soldeer, dus zouden maatregelen die ik neem enigszins zinloos zijn.

(Ik ga om te beginnen mijn soldeerbout maar eens in een ander stopcontact stoppen want hij zit nu bijna altijd in een verlengdoos met randaarde waar ook nog een pc aan hangt, en dat was volgens mij ook niet zo'n goed idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
KPN is binnen hun technische ruimtes heel strict met ESD-zaken. Deze ruimtes worden ook periodiek gecontroleerd door zogenaamde 'inspecteurs' op de "clean"heid en hoe er in deze ruimtes gewerkt wordt.

Ik was een van die ESD-inspecteurs en ik kan je zeggen: een electrostatic discharge (ESD) heeft vrijwel nooit direct effect op een component maar kan juist op langere termijn defecten veroorzaken.

Zo te lezen ligt het misschien aan je soldeerskills. Laat je ze niet te heet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
triet schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:20:
KPN is binnen hun technische ruimtes heel strict met ESD-zaken. Deze ruimtes worden ook periodiek gecontroleerd door zogenaamde 'inspecteurs' op de "clean"heid en hoe er in deze ruimtes gewerkt wordt.

Ik was een van die ESD-inspecteurs en ik kan je zeggen: een electrostatic discharge (ESD) heeft vrijwel nooit direct effect op een component maar kan juist op langere termijn defecten veroorzaken.
Op die site die ik heb genoemd staat een linkje naar een filmpje van infineon en hoe zij met dat soort dingen omgaan, hoe corny dat soort filmpjes ook mogen zijn, het laat wel zien dat het een serieus probleem kan zijn
Zo te lezen ligt het misschien aan je soldeerskills. Laat je ze niet te heet worden?
Dat sluit ik geenszinds uit :), maar ik vond het esd vraagstuk wel interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:48
Ik gebruik een esdveilig soldeerstation, dus voorzien van aarding en dat is het. Als ik begin met solderen hang ik mezelf even aan de aarding en ik soldeer altijd in T-shirt dus geen trui oid.
Dit doe ik altijd en nog nooit met problemen gehad, bovenstaand verhaaltje geld ook als ik aan pc's bezig ben.

Maar ik denk dat je je fetjes te warm laat worden en dat ze daardoor stuk zijn.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Bij ons op het werk is het verplicht ofwel ESD-schoenen danwel ESD-voetbandjes te dragen + gesloten ESD-jas. Zoals gezegd veroorzaakt ESD vrijwel nooit directe schade maar treedt deze na een aantal maanden op (meestal rond de 9 maanden, zogenaamde "pregnant" IC's). Het feit dat je FETjes kapot gaan ligt waarschijnlijk aan iets anders, hetzij elektrisch danwel temperatuur-gerelateerd. Wat voor toepassing is het?