• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 10:24
Wat ik mij afvraag is waarom je met een compactcamera vaak betere foto's maakt als je gewoonweg wat klikt dan met een DSLR. Een mooi blauwe lucht en een leuk landschap zie je veel duidelijker op een compact. Op een DSLR is vaak de lucht uitgebeten of de landschap te donker en de lucht beter.
Hoe komt het dat een compact beter in staat is meteen een goed plaatje te maken waar alles goed in balans is?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Voorbeelden? welke compact en welke dSLR? Want je verhaal lijkt me érg sterk...

dSLR's hebben overwegend een veel grotere DR dan compacts namelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 27-08-2008 11:22 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben het met Henk eens. Kom maar eens met voorbeelden :P

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dan gebruik je toch je compact !
Probleem opgelost... life is that simple ;)

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Compact camera passen vaak bij de interne verwerking van rauwe sensordata naar de JPG een hoge kleurverzadiging toe. Hier wordt bv blauw veel intenser blauw.
Op veel (alle?) dSLR kun je dit ook instellen, echter schieten de meeste mensen liever "neutraler" en passen dit soort effecten naar smaak/wens toe in de nabewerking. Als je in RAW/NEF schiet, mag je al die toegepaste JPG fratsen zelf doen.

Wat donker/licht betreft, daar heb je zelf veel invloed op. Dus kun je daar niet zomaar iets zinnigs over zeggen zonder te weten wat de instellingen waren.

Voor de rest sluit ik me aan bij de al gegeven reacties.

This footer is intentionally left blank

• Berimbau
Ik vraag mij af hoe het komt. Dan verwacht ik niet dat ik tegengesproken wordt dat het niet zo is, anders maak ik geen draadje en loze opmerkingen van dat je dan maar je compact moet gebruiken heb ik al helemaal geen zin in. Het is met rede dat ik een spiegelreflex heb gekocht.

Ik heb hier nu geen voorbeelden bij de hand want ik ben niet thuis. Morgen zal ik eens kijken of ik twee dezelfde foto's kan maken en kan posten.

Canon A80 compact camera en 400D.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Gooi in je 400D maar eens een +4 sat in een van je picturestyles en gebruik die om te schieten... moet je opletten hoe blauw je luchten worden ;)

Anders kan ik ook echt geen verklaring vinden, want de 400D heeft een _veel_ betere sensor/lens dan de A80 :)

• Berimbau
@ajhaverkamp: Kijk dat is duidelijker. Ik wil nl wel eens in Raw formaat schieten. De diepere kleuren komen dus door het omzetten naar JPG en afhankelijk van de stijl die je selecteert. Ik zal daar nog eens mee gaan spelen of daar grote verschillen in zitten.

Morgen zal ik wat foto's posten

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Berimbau schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:36:
Morgen zal ik eens kijken of ik twee dezelfde foto's kan maken en kan posten.

Canon A80 compact camera en 400D.
Toevallig heb ik zelf ook beide camera's. De A80 heb ik lange tijd met tevredenheid gebruikt.
Ik had met de A80 echter ook maar al te vaak uitgebeten luchten.
Dus ik denk dat het eerder aan de omstandigheden zal liggen dan aan de camera.
Ik ben inderdaad wel eens benieuwd naar een directe vergelijking.

Zoals eerder gezegd kan het ook uitmaken wat voor instellingen voor contrast en saturatie e.d. je op je 400D instelt voor jpg plaatjes.

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 21:40

afterburn

No more...

(let niet op de foto, deze is niet zo bijzonder)

Standaard picture style, standaard settings (op 0 dus):
Afbeeldingslocatie: http://www.sport-touring.eu/images/ps/std-flat.jpg

Standaard picture style, +3 sat, +1 contrast:
Afbeeldingslocatie: http://www.sport-touring.eu/images/ps/standard.jpg

En als je de moeite wilt doen om je eigen picture style te ontwikkelen met de picture style editor, kan het ook wat natuurlijker:
Afbeeldingslocatie: http://www.sport-touring.eu/images/ps/gvd-ntrl-2.jpg

(geschoten in RAW, verschillende picture styles en instellingen, resize en conversie naar jpeg, geen andere bewerkingen)

Je kan een dSLR laten doen wat je wilt. Maar je zal er wel zelf de moeite voor moeten willen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door afterburn op 27-08-2008 13:27 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:04
Zoals afterburn zegt. Je kan een veel betere output uit een dSLR halen, maar je moet er wel meer moeite voor doen. Bij veel beginnende dSLR gebruikers valt de output tegen maar dat komt IMHO door een gebrek aan kennis van de camera's (zowel de nieuwe als de oude). Om het 1 op 1 te kunnen vergelijken zou je ervoor moeten zorgen dat de instellingen (min of meer) hetzelfde staan anders kun je het niet goed vergelijken.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

Zoefff

❤ 

Schopje over de schutting naar FGW.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1