Meerdere ip-adressen op een domein

Pagina: 1
Acties:

• ronald-mcdrive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-10-2024
Is het mogelijk om op een domeinnaam (www.voorbeeeld.nl) meerdere ip-adressen te zetten. Ik wil hiermee bereiken dat wanneer het eerste ip-adres niet bereikbaar is de browser automatisch naar het volgende ip-adres gaat. Google heeft dit volgens mij ook want wanneer ik nslookup www.google.nl doe krijg ik meerdere ip-adressen te zien.

Wat mij al is gelukt om twee keer een A entry in een dns in te voeren, ik krijg dan in de nslookup ook meerdere ip-adressen te zien bij dezelfde domein naam. Alleen kan dit nog niet testen omdat de lijnen pas over 2 weken opgeleverd worden. Mijn vraag is, als het eerste ip-adres niet bereikbaar is gaat de browser dan gelijk door naar het volgende ip-adres of niet?

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03-2023
ik weet het antwoord op je vraag niet, maar je zou het misschien kunnen testen door een van de ip-adressen tijdelijk in je firewall te blokkeren.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 13:14

Beaves

Usque ad Finem

Wat jij wilt werkt niet met round robin in DNS (twee entry's die naar andere IP adressen verwijzen). Wat er namelijk gebeurd is dat mensen die gaan browsen naar het eerste IP adres proberen te gaan wat ze terug krijgen. Welk IP adres dat is, is niet te bepalen omdat bij elk lookup weer een ander kan zijn. De eerste die vermeld wordt in de zone file wil niet zeggen dat je die ook altijd krijgt.

Als het IP adres wat middels de lookup verkregen is niet werkt gaat de browser bovendien niet nog eens een lookup doen maar krijg je een 404. Daarbij komt nog de browser-cache kijken die het verkregen IP adres best lang kan vasthouden voordat hij opnieuw een lookup gaat doen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

waar jij naar op zoek bent is een loadbalancer ;) en dat regel je bij voorkeur niet in je DNS

[ Voor 30% gewijzigd door Foamy op 27-08-2008 12:49 ]

blub

• ronald-mcdrive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-10-2024
Foamy schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:48:
waar jij naar op zoek bent is een loadbalancer ;) en dat regel je bij voorkeur niet in je DNS
Welke loadbalancer zou ik dan moeten gebuiken als een van de 2 adsl verbindingen uitvalt en de website vanaf het internet nog wel bereikbaar moet zijn via de andere adsl lijn?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat kan enkel als je loadbalancer voor je DLS lijn zit. Dit is nogal lastig te realiseren met DSL.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

In jouw situatie werkt een load balancer niet. Wat je zou kunnen doen is je A record (WWW) een lage TTL te geven en deze middels een "trucje" geautomatiseerd laten updaten indien je primaire lijn weg valt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

lier schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:23:
In jouw situatie werkt een load balancer niet. Wat je zou kunnen doen is je A record (WWW) een lage TTL te geven en deze middels een "trucje" geautomatiseerd laten updaten indien je primaire lijn weg valt.
Een TTL van 1 minuut instellen dus, en via een tool de DNS automatisch updaten zodra een van de lijnen weg valt. Normaal zet je ze er dus gewoon beide in, maar zodra er eentje weg valt moet je even updaten zodat er nog een in staat. Is de lijn weer terug, dan weer automatisch updaten naar twee adressen.

Eventueel kan je kijken of je iets hebt aan No-IP of DynDNS die iets soortgelijks aanbieden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Enige nadeel is dat veel DNS servers die bezoekers gebruiken (die van de verschillende providers) die lage TTL gewoon ignoren en voor het gros van de bezoekers dus vrolijk het oude IP nog uren na je update voor hun als DNS response gegevens wordt.

Als je er echt financiele belangen bij hebt kun je een zakelijk xDLS provider overwegen die middels een 'centrale loadbalancer' (doorgaans middels BGP) je een 'gegarandeerde' verbindingen voor je webserver kan leveren.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kippenijzer schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:29:
Als je er echt financiele belangen bij hebt kun je een zakelijk xDLS provider overwegen die middels een 'centrale loadbalancer' (doorgaans middels BGP) je een 'gegarandeerde' verbindingen voor je webserver kan leveren.
Als het echt belangrijk is zou ik die sites eerder hosten in een datacenter ;)
Pagina: 1