Voip performance op Prestige 2602HW-61C

Pagina: 1
Acties:

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb sinds twee maanden VOIP aangeschaft bij XS4All i.c.m. de Prestige 2602HW-61C, die ik destijds van Demon heb gekregen.

Mijn abonnement heeft een 1.5 Mbit download. Als ik deze ten volle gebruik, bijvoorbeeld bij Google Earth of downloaden vanaf een FTP server is bellen zo goed als onmogelijk. Het geluid begint enorm te kraken en valt regelmatig weg.

Nu heb ik geprobeerd om met de Bandwidth Management in mijn router e.e.a. te verbeteren. Hiervoor heb ik deze handleiding gebruikt. Wat ik ook geprobeerd heb om dit werkend te krijgen, de snelheid van de downloads gaat niet omlaag zodra ik begin te bellen. In eerste instantie wel, maar na enkele seconden gaat de snelheid weer terug naar 1.5 Mbit.
Het lijkt er op dat dit te maken heeft met het feit dat in de router alleen op het SIP protocol Bandwidth management kan worden gezet. Deze is alleen nodig voor het maken van de verbinding. Zodra de verbinding er is, wordt er weer omgeschakeld naar TCP/IP en dat kan ik niet regelen.

Mijn vraag is of iemand de Zyxel router wel goed heeft kunnen instellen zodat VOIP altijd voorrang krijgt boven al het andere verkeer en de kwaliteit dus goed blijft.

Problem Exists Between Chair And Keyboard