Fotomanagement op netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, aangezien ik er met de search echt niet meer uitkom, van alles al geprobeerd heb ga ik nu pas hier mijn vraag dumpen.

Situatie: 3 collega's met allemaal een identieke Mac. Werken veel met foto's, afbeeldingen etc. etc. Dit moet op een makkelijke manier gedeeld en doorzocht kunnen worden. Op dit moment heeft 1 persoon alle foto's (ongeveer 18.000) geindexeerd in zijn iPhoto en deze vervolgens gedeeld over het netwerk met de andere iPhoto gebruikende collega's.

Maar als een collega nu een foto wil hebben kan deze die niet makkelijk met sleur en pleur eruit pakken. Daarvoor moet de collega waar de iPhoto library staat het heen en weer mailen.

Wens: Dat de fotocollectie 1 x geindexeerd hoeft te worden, automatisch foto's bijgevoegd kunnen worden etc. etc. op een netwerklocatie o.i.d. zodat het centraal benaderbaar is met het gemak van iPhoto of Lightroom....

iPhoto Networked o.i.d.

Alternatieven: Ik heb zelf ook al gekeken naar Lightroom (2), deze kan niet met netwerkshares overweg. Daarnaast de iPhoto library op een netwerkschijf zetten werktte ook niet (reden weet ik even niet meer). Picasa is er niet voor de Mac, Bridge werkt ook niet over het netwerk.

Hoe doen ontzettend grote bedrijven dat??? Ben benieuwd.....

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:00
In hoeverre gebruik je de index? Staan foto's genummerd / gesorteerd?
Zo niet kun je ook uit de voeten met Bridge of ander thumbnail viewer over het netwerk?

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Dit kan gewoon met iPhoto:

Stop iPhoto.

Verplaats het bestand iPhoto Library naar de de netwerklocatie. Let op dat je hem verplaatst en niet kopieert want dan werk je nog steeds met de locale versie. Eventueel kun je ook kopieeren en het lokale bestand renamen.

Start iPhoto. Er verschijnt een scherm wat zich afvraagt waar de bibliotheek is gebleven. Hier klik je Kies Bibliotheek, zoek het bestand op de netwerkschijf en open dat.

Ik denk dat een gigabit netwerk wel vereist is want ik merkte hier dat het duidelijk langzamer gaat als vanaf de harddisk werken. Als het om laptops gaat moet je natuurlijk ook iets met een synchronisatie instellen voor als je buiten het netwerk bent.

Je kunt ook met meerdere bibliotheken werken, dan moet je option (alt) ingedrukt houden terwijl je iPhoto aanklikt, krijg je dat zelfde venster waar je bibliotheken kunt kiezen.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
@ willem: Het is een organisatorische chaos. Foto's staan overal en nergens, plus vaak ook nog dubbel vanwege de projecten die gedraaid worden.

Bridge heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar grote nadeel is dat Bridge niet een index heeft, waardoor het soms erg lang duurt voordat gevonden is wat nodig was...

@UTP: Wat ik gelezen heb is dat het alleen met iPhoto fout gaat als meerdere mensen tegelijkertijd aan het werk zijn. Ik heb dit ook getest maar ik ga het gewoon nogmaals proberen.

Aperture heb ik nog niet genoemd en is nog niet ter sprake gekomen. Zou dit misschien wat zijn? Want deze heeft wel (native) ondersteuning van netwerk.
Store photographs anywhere: external hard drives, RAID arrays, optical media

[ Voor 42% gewijzigd door Red op 27-08-2008 10:26 ]

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Ik heb nog even wat verder gezocht op dit onderwerp maar volgens mij is mijn voorstel niet erg goed. Het werkt wel leuk als je met meerdere gebruikers dezelfde bibliotheek wilt gebruiken maar NIET tegelijkertijd.

Met iPhoto is het niet mogelijk. Je zult op zoek moeten naar andere software.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nope, met Aperture kun je niet met meerdere mensen tegelijk dezelfde library gebruiken:
Aperture Library can't be shared
If two or more users simultaneously access the same Aperture Library, you will get an alert message on subsequent launch that says there was an error opening the Aperture Library.

This can happen if you place the Aperture Library on an Xsan volume or other network volume and multiple users access it.

The Aperture Library is not designed to be shared among users, so you should not do so.
Misschien dat je wat meer hebt aan zgn. "digitial asset management" software, zoals Canto Cumulus.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Geen ervaring mee maar kijk hier eens naar:

http://www.macosxhints.co...p?story=20050904072808460

en hierbij de officiele Apple oplossing hiervoor:

http://support.apple.com/kb/HT1198

En mijn oplossing:

1. Je zet de library op een netwerkshare + iedereen heeft daar rechten op
2. Je gaat met Finder naar die share toe en klikt rechtermuisknop op de library en klikt op Show Package Content
3. Je hebt hier de map originals en modified. Hier in zitten de foto's die je in iPhoto zitten.
4. Dus voor het delen van foto's gebruik je finder en voor het bewerken gebruik je iPhoto.

[ Voor 79% gewijzigd door Falcon op 27-08-2008 11:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:35
moet het direct een fotoprogramma wezen?

ik bedoel wij hebben op een webserver Gallery2 draaien. http://gallery.menalto.com/
doormiddel van webDAV kan je er ook via het netwerk gemakkelijk bij met elk willekeurig programma.
zoek en trefwoorden kan je ingeven in de webportal.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Daedalus schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:15:
Nope, met Aperture kun je niet met meerdere mensen tegelijk dezelfde library gebruiken:
Dat ligt er aan wat je met "gebruiken" bedoelt. Het probleem met alle genoemde fotosoftware is dat ze allemaal met een enkele bibliotheek werken die wordt benaderd via een programma. Om meerdere gebruikers tegelijkertijd te laten werken in dezeldfe bibliotheek heb je een apart programma (server) nodig dat de toegang tot de bibliotheek van verchillende gebruikers reguleert om zo conflicten te voorkomen.

Zolang je dus niet met meerdere personen wijzigingen maakt kan je de biblotheek wel gebruiken om foto's in te zoeken met meerdere personen. Er bestaan diverse applicaties zoals PHPture voor Aperture waarmee je over het netwerk foto's van een andere computer kan bladeren en downloaden.

Een andere mogelijke oplossing is om je fotobeheerprogramma op een computer te laten draaien die je om de beurt via remote desktop kan benaderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 12:04

Nitai

Live the life you love.

En is een remote machine niet een oplossing?

Je installeert op de remote Mac je iPhoto library en laat gebruikers inloggen op het systeem via een remote oplossing. Dat is denk ik net zo snel en makkelijker. Kwestie van gebruikers/rechten uitdelen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:19

ThunderNet

Flits!

Kan Adobe Bridge eventueel icm Adobe Version Cue dit niet? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als 't voor professioneel gebruik is (en wat mag kosten) zou je eens naar de producten van Fotoware zoals Index Manager kunnen kijken.
Pagina: 1