Fujitsu-Siemens support ...

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views

• kiwiblade
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12-2015
Vaders kreeg vandaag zijn pc (Fujitsu-Siemens Scaleo H, Windows Vista HE) terug na een reparatie. Werkbon zat er keurig bij: moederbord stuk, voeding stuk. Beide zijn binnen de garantie vervangen, so far so good.

Ik ben zelf geen WVHE gebruiker, maar het leek me niet nodig om na het vervangen van mobo en voeding maar meteen de harddisk te formatteren en Vista er opnieuw op te zetten. ALLES eraf :( ... zonder te vragen/bellen/mailen. Ongelooflijk.

Wat denken jullie hiervan? (en ja ... backups hadden veel ellende bespaart, maar dit is toch geen fatsoenlijke gang van zaken).

Mark.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Geen enkele fabrikant belt daarover. Ik werk zelf in een winkel en wij vragen klanten altijd met klem om een backup te maken alvorens ze hun pc inleveren. Of je nu een complete pc bij Acer, HP of Fujitsu-Siemens inlevert of een externe harddisk bij Lacie. Negen van de tien keer krijg je een apparaat terug zonder jouw eigen data.

Overigens is het inderdaad niet nodig met hetzelfde moederbord om alles te herinstalleren. Maar dat terzijde.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Het is eigenlijk logisch dat de harde schijf wordt leeggemaakt, want waarschijnlijk wordt er eerst een diagnostisch OS geïnstalleerd zodat alles goed getest kan worden. Als je op alle brol en rotzooi van de klant moet gaan wachten en wachtwoorden en dergelijke nodig hebt, dat schiet gewoon niet op.

Aan de ene kant mag je zelfs blij zijn dat dit is gebeurd, want nu heb je een mooie verse installatie van Windows :). Werkt alles als het goed is toch weer iets sneller. Alhoewel je het niet wilt horen, altijd backups maken! Koop anders nu een mooie externe harde schijf :)

Edit; Welkom op GoT :w

Verwijderd

Volgens mij zou het tegenwoordig toch bekend moeten zijn dat je backups van je meuk moet maken voor je iets ter reparatie aanbied... :X

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16
Standaardprocedures. Collega van me heeft eens een Acer laptop gekocht waarbij er geen preinstall van Windows was gedaan. Wel een sticker, geen recovery DVD, geen software op de laptop. Opgestuurd naar Acer, krijgt hij een week of 2 later de laptop terug: morsdood. Hij op reparatieformulier kijken:
- preinstall image op disk gezet
- BIOS update gedaan
Blijkbaar is er na dat laatste niet eens gecontroleerd of dat ding nog werkte. De laptop mocht nogmaals opgestuurd worden. Wat een BIOS update te maken heeft met het ontbreken van een Windows preinstall vraag ik me nog steeds af.

Overigens is er in mijn MSI Megabook een nieuw moederbord gezet en kreeg ik dit ding terug met de extra gigabyte geheugen die ik er door de winkel in heb laten zetten en stond op mijn hdd nog gewoon linux.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

_JGC_ schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:57:
Wat een BIOS update te maken heeft met het ontbreken van een Windows preinstall vraag ik me nog steeds af.
Een aantal laptop-fabrikanten hanteren twee standaard werkzaamheden: 'Reinstall' en 'Bios Flash'. Dat wordt vaak al gedaan zonder dat het echt gerelateerd is aan het probleem. Dat het in dit geval niet werkt, staat daar los van uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door _the_crow_ op 27-08-2008 00:02 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Als je weet wat het probleem is, en de computer / laptop is gewoon stuk en het is zeker niet de HD en hij gaat naar de fabrikant: HD eruit halen, weet je zeker dat je je bestanden niet kwijt bent.

Ik heb zelf ook al eens een laptop gestuurd naar FS, wel met HD opgestuurd trouwens. Maar onze problemen waren ook zo van aard dat ik eerst zelf heb geprobeerd een OS te installeren (dus moest wel een back-up maken), maar helaas was de mobo echt stuk...

Anyhoe, de partities die ik had gemaakt op de HD voor de reparatie stonden er volgens mij nog wel op...

Goed, nare les, maar je kan er altijd beter van het ergste uitgaan (en dus of je HD eruit halen of back-uppen) als je een computer naar reparatie stuurt...

Edit: mijn eigen laptop (Asus) zonder HD ter reparatie gestuurd bdw ;) gewoon uit zekerheid! En probleem was netjes gefixt (was ook alleen tobo wat stuk was)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 00:04 ]

• Ramsey
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-01 18:06
als je ooit je PC of laptop ergens heen brengt, Vertel dat je je eigen data wilt behouden. Ze zullen nu gewoon een pre-installed HD gebruiken om te testen. (Ik heb het zelf meerdere malen gehad en het is tot nu toe altijd goed gegaan)

• kiwiblade
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-12-2015
Hoe moeilijk kan het zijn om een if-then-loopje in te bouwen in het reparatieproces ("mag ik uw harddisk formatteren?"). Kleine moeite, enorm plezier. Je legt de keuze voor het weggooien van alle gegevens in ieder geval bij de eigenaar en niet bij een vakantiekracht servicemonteur die geen weet heeft van de (emotionele) waarde van gegevens op zo'n harddisk.

Kijk, als de harddisk gecrashed zou zijn: à la, maar daar was niets mee aan de hand. Ik kom er niet over uit hoe onnodig dit was. Je wist een mobiele telefoon toch ook niet als de accu stuk is?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

-ET-

Phone Home

Dikke kans dat als je je telefoon naar nokia stuurt voor een defecte accu, dat men dan ook de laaste software versie op je telefoon zet. En dus ook alles gewist wordt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
-ET- schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:09:
Dikke kans dat als je je telefoon naar nokia stuurt voor een defecte accu, dat men dan ook de laaste software versie op je telefoon zet. En dus ook alles gewist wordt.
Mijn Nokia 3310 met kapot speakertje kwam bij de eerste reparatiepoging inderdaad simlockvrij retour. Bij de tweede poging werd nogmaals de software vervangen, bij de derde poging nogmaals, en pas bij de vierde poging het speakertje...... Beetje jammer dat ze zo vast zitten in hun standaard-oplossingen, dat ze niet eens kijken of het probleem verholpen is.

Ontopic:
Voor laptops is het behouden van je harddisk soms lastig, omdat je hem er niet eens uit mag halen binnen de garantie. Afhankelijk van het type laptop moet de laptop namelijk compleet open om bij de disk te kunnen. Ik weet niet of deze Fujitsu dat ook heeft...

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

kiwiblade schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 09:05:
Hoe moeilijk kan het zijn om een if-then-loopje in te bouwen in het reparatieproces ("mag ik uw harddisk formatteren?"). Kleine moeite, enorm plezier. Je legt de keuze voor het weggooien van alle gegevens in ieder geval bij de eigenaar en niet bij een vakantiekracht servicemonteur die geen weet heeft van de (emotionele) waarde van gegevens op zo'n harddisk.
Dat lijkt een hele simpele actie, maar praktijk zal snel het tegendeel uitwijzen.
Klant kan slecht bereikbaar zijn, waardoor het reparatieproces dus zo een dag stil kan staan. (en dan staat die pc daar maar een beetje in de weg, te wachten op akkoord)
Ook op het moment dat de klant gebeld word, kan je dit soort situaties verwachten:
SD: 'meneer, om uw pc te fixen, willen we de harde schijf formateren en opnieuw installeren, graag uw akkoord'
K: 'ow, shit, ik heb geen backup gemaakt, maar er staat wel belangrijke data op, kun je niet even een backup maken van de documenten'
*SD kijkt op Harddisk*
SD: 'meneer, dit is 12Gb, dit kost teveel tijd om fatsoenlijk te backuppen onder garantie, en had u zelf moeten doen van te voren'
K: 'Ik wil niet dat je mijn data zomaar weggooit, geef me je manager!'
enz. enz.

Daar zit je als SD niet op te wachten, je kan dan zeggen, we herinstalleren de boel niet, maar dan kan je weer achteraf gezeik krijgen omdat hij nog steeds traag is, of niet goed werkt (dezelfde rotzooi staat nog geïnstalleerd)

Tijd is geld, en als iets onder garantie gerepareerd moet worden, moet dit gewoon zo snel mogelijk, anders kost dit het bedrijf gewoon bakken met geld.

[ Voor 4% gewijzigd door GeleFles op 27-08-2008 09:23 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Standaard procedure. Zal je vast wel ergens kunnen hebben gelezen. FS is ook maar een bedrijf en als ze niks hoeven te repareren scheelt het hun gewoon werk en geld. Dus het eerste wat ze vaak doen is idd je HDD formatteren om te kijken of het geen softwareprobleem is.

Dit topic sluit ik want het voegt niets toe aan de CSL
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.