Toon posts:

8600GTS kapot.. bios flashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi..

Ik heb net een 86000GTS gekocht van EVGA.
Toon ik de kaart monteerde.. heb ik per ongeluk de sticker met serienummer ervan getrokken en in de vuilbak gedaan (onwetend dat er iets kapot was)

Dus nu is de kaart kapot, het probleem is dat deze op te hoge snelheden loopt.
Een verkeerde bios denk ik dus, aangezien ik in vista een score haal van 5,9!
En op het einde van de test valt de pc uit.

Ik zou dus de 8600GTS willen reflashen met de originele bios van EVGA.
Deze bios heb ik al gevonden @ techpowerup

Nu is mijn vraag, hoe flash ik een videokaart?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En anders had je via de FAQ deze website kunnen vinden http://www.digit-life.com/articles/gfbios/

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er een programma om in windows te flashen?
Ik heb er al dingen over gevonden via google.
Maar geen programma's

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:48:
Bestaat er een programma om in windows te flashen?
Ik heb er al dingen over gevonden via google.
Maar geen programma's
Bij mijn Asus kon een progje downloaden wat het vanuit windows deed, ik zou gewoon NiBiTor icm nvflash gebruiken, dit is de veiligste manier, al moet je je wel gewoon inlezen.

Verder is het zo dat hij met de standaard bios op snelheden loopt die hij aan moet kunnen, post eens een GPU-Z screenshot.

Het kan ook zijn dat je voeding het niet aan kan of dat de koeling van je kaart dusdanig slecht is dat hij oververhit raakt en je computer gewoon zichzelf uitschakelt.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:56:
[...]

Bij mijn Asus kon een progje downloaden wat het vanuit windows deed, ik zou gewoon NiBiTor icm nvflash gebruiken, dit is de veiligste manier, al moet je je wel gewoon inlezen.

Verder is het zo dat hij met de standaard bios op snelheden loopt die hij aan moet kunnen, post eens een GPU-Z screenshot.

Het kan ook zijn dat je voeding het niet aan kan of dat de koeling van je kaart dusdanig slecht is dat hij oververhit raakt en je computer gewoon zichzelf uitschakelt.
De computer valt niet uit, het beeldscherm wel.

Intel core2duo E6600
2Gb DDR2 667Mhz
Evga 8600GTS
1x HDD
1x DVD speler
Antec Earthwatts 380Watt

Volgens mij is de voeding meer dan voldoende?
Met een andere videokaart werkt de pc.

Wat ik raar vind is dat ik met een 8600GTS 5,9 haal in vista score.. terwijl ik met mijn GTX260 ook 5,9 haal, vandaar dat ik denk dat er iets verkeerd is met de snelheden, en dat ook de reden is waarom de pc uitvalt?

Groetjes,

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:20:
[...]
Wat ik raar vind is dat ik met een 8600GTS 5,9 haal in vista score.. terwijl ik met mijn GTX260 ook 5,9 haal,

Groetjes,
Die 5,9 is geen goede meting als je grafische kaarten wilt vergelijken, Vista kijkt namelijk alleen naar wat het voor het OS kan betekenen, kan het alle poes pas aan? Dit is een peuleschil voor een DX10 kaart.

Wil je kaarten vergelijken zal je toch iets moeten zoeken in de richting van 3dMark06/Vantage

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

dus zonder werkelijk te kijken naar de snelheden van de kaart trek je de conclusie vanwege een tool in vista en besluit dan maar je kaart te gaan flashen................ 8)7

sorry maar ik zou eerst eens echt uitzoeken wat nu het probleem is voordat je wellicht onherstelbare schade aan gaat richten

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

post eens een GPU-Z screenshot, dan kunnen we zien of de snelheden kloppen.

Verder, als je beeldscherm uitvalt kan het aan de kabel liggen, hoe heb je em aangesloten? Verloopstukjes, of gewoon de DVI-kabel, check of alles goed vast zit, verander eens van uitgang, verander de kabel eens, je kan zoveel nog proberen.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Ray schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:28:
*knip*

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 00:08:
post eens een GPU-Z screenshot, dan kunnen we zien of de snelheden kloppen.

Verder, als je beeldscherm uitvalt kan het aan de kabel liggen, hoe heb je em aangesloten? Verloopstukjes, of gewoon de DVI-kabel, check of alles goed vast zit, verander eens van uitgang, verander de kabel eens, je kan zoveel nog proberen.
De kaart is nu in garantie binnen, maandagavond heb ik oftewel een nieuwe oftwel dezelfde die kapot is in garantie. De garantie kan niet meer geldig zijn omdat ik de sticker van de kaart getrokken heb met het serial nummer op.

Snap je? Groetjes

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 00:11:
[...]

De kaart is nu in garantie binnen, maandagavond heb ik oftewel een nieuwe oftwel dezelfde die kapot is in garantie. De garantie kan niet meer geldig zijn omdat ik de sticker van de kaart getrokken heb met het serial nummer op.

Snap je? Groetjes
Snap je jezelf wel? Ik kan er echt niks van bakken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Anders uitgelegd.

De kaart is nu in RMA, want ze is kapot.

Maar de kans dat ik dezelfde kaart terug krijg is 99% omdat ik het serial nummer van de videokaart heb gehaald ( de sticker ) en ik ben deze kwijt

Vandaar dat ik de kaart opnieuw zou willen flashen ( En zo de kaart eventueel downclocken )
Is dit duidelijker?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 22:35 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 09:48

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:32:
Anders uitgelegd.

De kaart is nu in RMA, want ze is kapot.
(Het scherm valt uit als de kaart belast wordt, de winkel zegt dat de kaart op te hoge snelheden loopt)

Maar de kans dat ik dezelfde kaart terug krijg is 99% omdat ik het serial nummer van de videokaart heb gehaald ( de sticker ) en ik ben deze kwijt.

Dus volgens de winkel waar ik de kaart gekocht heb, ga ik geen nieuwe kaart krijgen omdat het serienummer er niet meer opstaat.

Vandaar dat ik de kaart opnieuw zou willen flashen ( En zo de kaart eventueel downclocken )
Is dit duidelijker?
Nee want als die kaart daadwerkelijk op te hoge clocks loopt (wat ik ernstig betwijfel, erg vaag) dan is het heel simpel RMA.
Niks bios flash om hem lager te laten lopen.

Maar nogmaals ik twijfel kei hard aan het verhaal wat je van de verkoper hebt gekregen.
(Welke winkel is het trouwens?)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Waarom trek je dan in godsnaam het serienummer van de kaart af 8)7 8)7

Ik zou zoiets pas doen als ik zeker weet dat ik geen garantie meer heb.
Heb je trouwens niet de doos van de grafische kaart nog? Daar staat ook het serienummer op.

Verder zou je kunnen kijken of je met een of ander tooltje het serienummer naar boven kunt halen.

Als de winkel coulant is geven ze je een andere kaart mee om te testen. En gaan ze niet zeuren over een serienummerstickertje (wat in mijn ogen er niet toe doet)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Ik denk toch dat je voeding misschien net aan de krappe kant is. Wat je kan controlleren is of de temperatuur van die videokaart niet te hoog is. Dit kan je doen met GPU-Z. Probeer eens 3D mark 05/06 te draaien en kijk of hij daar crasht.

Kan je een goede/duidelijke foto's maken waarop wij de boven en onder kant van de videokaart kunnen zien. Wie weet heb je een 2de stikker waarop de serie nummer opstaat.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Vraag anders eens aan de leverancier (winkel) of zij de kaart willen testen op juistheid.
Als hij daar defect is, zijn ze misschien wel coulant om hem te wisselen.

Soortgelijk probleem wordt hier ook beschreven.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sc0rPi0N schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:43:
Waarom trek je dan in godsnaam het serienummer van de kaart af 8)7 8)7

Ik zou zoiets pas doen als ik zeker weet dat ik geen garantie meer heb.
Heb je trouwens niet de doos van de grafische kaart nog? Daar staat ook het serienummer op.

Verder zou je kunnen kijken of je met een of ander tooltje het serienummer naar boven kunt halen.

Als de winkel coulant is geven ze je een andere kaart mee om te testen. En gaan ze niet zeuren over een serienummerstickertje (wat in mijn ogen er niet toe doet)
En ik wil me er zelfs voor hard maken dat de wetgever dit ook vindt; je kunt beargumenteren dat een serienummerstickertje tot de verpakking behoort. Dit mag dan voor de leverancier géén reden zijn om garantie te weigeren...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het serienummer geeft wel een indicatie van de productiedatum, er zit zoveel jaar fabrieksgarantie op elk product tenzij anders vermeld, als je dus je sticker er af hebt en de originele doos niet meer hebt zou je geen recht meer hebben op de garantie, wat in mijn ogen terecht is als je zelf de sticker er af hebt getrokken. Het zou kunnen dat de sticker door de hitte er af gevallen zou zijn, maar deze zou je dan in je kast tegenkomen en bij het product op kunnen sturen om toch de garantie te claimen.
Het hangt ook van de fabrikant af hoe streng deze is met het naleven van de 'zit de sticker op de hardware'-regel.

Verder wacht ik eigenlijk nog steeds op een GPU-Z screenshot, wat er op dit moment niet inzit omdat hij ter RMA is.

• Icephase

Icephase

Je hebt als consument niks te maken met de 'fabrieksgarantie' van onderdelen. Je koopt ze bij een winkel, en de winkelier is ervoor verantwoordelijk als het product niet aan de verwachtingen voldoet. Bij hem/haar doe je dus ook je garantieclaim. Je mag verder verwachten dat de werking van het product niet wordt aangetast door een stickertje dat eraf is. Ook mag de winkelier niet van jou verwachten dat je een administratiekantoor bent dat te allen tijde beschikt over zaken als bonnetjes, garantiepapieren, serienummers, etc. etc. Als 'domme' consument gooi je dit natuurlijk zsm weg. Ook hierin voorziet de consumentenwet hoor!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Goed ik denk dat je met een aankoopbon en originele doos enz toch best sterk staat zeker gezien het ontbreken van een k*t stickertje. (kan er niets anders van maken)

Ik heb hier een XFX grafische kaart (staat te koop ;) ) en als ik de doos erbij pak dan staat daar ook het serienummer op.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:40:
Goed ik denk dat je met een aankoopbon en originele doos enz toch best sterk staat zeker gezien het ontbreken van een k*t stickertje. (kan er niets anders van maken)

Ik heb hier een XFX grafische kaart (staat te koop ;) ) en als ik de doos erbij pak dan staat daar ook het serienummer op.
Dit door het ontbreken van de sticker.
Consumentenbond dan maar in het geval dat ik geen nieuwe kaart krijg?
Ik woon wel in Belgie?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 22:35 ]

• Icephase

Icephase

Heb je de kaart ook in België gekocht? Want ik weet niet hoe het dáár zit met garantie.
In NL is het zo dat je niet afhankelijk bent van of de winkelier ook garantie krijgt. Jij hebt gewoon recht de normale garantietermijn bij de winkelier, ongeacht of hij het weer kan claimen bij zijn leverancier of niet. Dus het is aan hén om je een nieuwe kaart te geven (of gerepareerde in ieder geval) en ze moeten het niet afdoen met een k*tsmoesje als "ja de kans is klein dat je een nieuwe kaart krijgt...". Dat bepalen ze namelijk zélf...

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 19:35:
Heb je de kaart ook in België gekocht? Want ik weet niet hoe het dáár zit met garantie.
In NL is het zo dat je niet afhankelijk bent van of de winkelier ook garantie krijgt. Jij hebt gewoon recht de normale garantietermijn bij de winkelier, ongeacht of hij het weer kan claimen bij zijn leverancier of niet. Dus het is aan hén om je een nieuwe kaart te geven (of gerepareerde in ieder geval) en ze moeten het niet afdoen met een k*tsmoesje als "ja de kans is klein dat je een nieuwe kaart krijgt...". Dat bepalen ze namelijk zélf...
Kaart is ook in belgie gekocht?
Is de kans hier kleiner dat ik een goede kaart krijg?

Verwijderd

1. EVGA doet niet moeilijk als je je bios flashed mits je die bios van de EVGA support hebt gedownload. Garantie blijft gewoon geldig.
2. Volgens mij staat er op een EVGA kaart ook een P/N nummer op de PCB zelf. Dat inclusief de originele aankoopbon zou voldoende kunnen zijn om je kaart naar Duitsland te sturen. Email EVGA eens hierover.
3. RMA's door EVGA worden perfect afgehandeld. Op donderdag de RMA naar Duitsland gestuurd en 5 werkdagen later had ik gewoon een nieuw vervangend exemplaar. Jammer dat ze geen ATI kaarten verkopen, want de support is een van de betere die ik ken.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou het hele spul in een doos stoppen met begeleidende brief en kaart in originele doos met kopie factuur naar Evga sturen.

En mail anders idd EVGA eens.

Dreigen met een consumentenbond of media (programma) bij de winkelier wil op zich ook nog wel eens helpen.

Op zich haal ik zelf nooit serienummer stickers van spullen af maar goed dat terzijde

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Verwijderd

Topicstarter
RMA is geweigerd vanwege het serienummer :/

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als hij daarom geweigerd is zou ik het stickertje weer op zoeken.

Onvindbaar? Neem rechtstreeks contact op met EVGA en zeg wat er aan de hand is en houd het serienummer van de doos bij de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:30:
Als hij daarom geweigerd is zou ik het stickertje weer op zoeken.

Onvindbaar? Neem rechtstreeks contact op met EVGA en zeg wat er aan de hand is en houd het serienummer van de doos bij de hand.
Het is helaas onvindbaar het stickertje.
Ik heb een mailtje gestuurd naar evga duitsland in het engels.
Vandaag verstuurd maar nog niets weer gehad, misschien morgen wel.

Verwijderd

Topicstarter
Geen garantie, ook niet van Evga.

Heb de kaart nu binnen, ben al de hele avond aan het testen.
3Dmark05 al een paar keer laten lopen.

Kloksnelheden van de videokaart en etc kloppen.
Downclocken heeft ook geen effect, de pc blijft dus uitvallen bij belasting van de cpu&gpu

Wat mij nu opviel, ik heb de kaart gedownclockt 400/700 ipv 675/1000
En in 3Dmark05 valt het scherm weg als ik bij de CPU test zit :?
Dus de GPU testen worden allemaal goed doorlopen.
Wat raar is, de cpu komt uit mijn pc en is 100% inorde.

Dus ik heb coretemp even gedownload en wat zie ik?
De cpu heeft idle al 53°C ( Intel Core 2 Duo E6600 @ stock )
Terwijl dat bij mij 36°C was 8)7
Zo het kunnen dat het scherm wegvalt doordat de cpu te warm wordt?

Edit 1:
Zonet de kaart op 600/600 ipv 675/1000 gezet
En een extra 120mm fan op mijn stock cooler van de E6600 gezet.
En de cpu test van 3Dmark05 gedaan, en is zonder problemen ge-eindigt.

Edit 2:
Volledige run 3dmark2005
GPU 600/600
E6600 stock + 120mm full speed
8459 punten @ 1024*768
Zonder problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 00:37 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:11:
Zo het kunnen dat het scherm wegvalt doordat de cpu te warm wordt?
Er is maar 1 manier: testen.
Start Orthos eens op en zet die aan te stressen. Mocht die een stop geven, dan is je geheugen/cpu niet stabiel. Verder zou het zo kunnen zijn dat je huidige voeding gewoon je setup niet van genoeg stabiele prik kan voorzien en is een A-merk voeding je oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:25:
[...]

Er is maar 1 manier: testen.
Start Orthos eens op en zet die aan te stressen. Mocht die een stop geven, dan is je geheugen/cpu niet stabiel. Verder zou het zo kunnen zijn dat je huidige voeding gewoon je setup niet van genoeg stabiele prik kan voorzien en is een A-merk voeding je oplossing.
Edit 1:
Zonet de kaart op 600/600 ipv 675/1000 gezet
En een extra 120mm fan op mijn stock cooler van de E6600 gezet.
En de cpu test van 3Dmark05 gedaan, en is zonder problemen ge-eindigt.

Edit 2:
Volledige run 3dmark2005
GPU 600/600
E6600 stock + 120mm full speed
8459 punten @ 1024*768
Zonder problemen.

Edit 3: Voeding: Antec Earthwatt 380Watt
Probleem ligt aan de koeling van CPU/GPU veronderstel ik met een 120mm fan op de CPU
geen problemen meer, tot nu toe.
De 53°C idle van de E6600 was veel te hoog om goed te zijn, vanaf 65°C gaan die in safe mode dacht ik ofniet?

Verwijderd

Hoe kan je nou als je een nieuwe kaart koopt gelijk het serienummer eraf trekken en in de vuilnisbak gooien - dat is toch wel heeeel dom

of ben ik nou gek?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:54:
Hoe kan je nou als je een nieuwe kaart koopt gelijk het serienummer eraf trekken en in de vuilnisbak gooien - dat is toch wel heeeel dom

of ben ik nou gek?
Ik dacht dat de videokaart ging omdat de pc opstarte, dus trok ik het er maar van..
Omdat ik dacht dat het kon smelten.

Kaart getest op 630/800 3Dmark05 doorlopen, geen problemen.
120mm op GPU gericht, volgens mij wordt er een element van de videokaart te warm @ achterzijde?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52
THE_FIREFOX schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 13:51:
Ik denk toch dat je voeding misschien net aan de krappe kant is. Wat je kan controlleren is of de temperatuur van die videokaart niet te hoog is. Dit kan je doen met GPU-Z. Probeer eens 3D mark 05/06 te draaien en kijk of hij daar crasht.

Kan je een goede/duidelijke foto's maken waarop wij de boven en onder kant van de videokaart kunnen zien. Wie weet heb je een 2de stikker waarop de serie nummer opstaat.
Onzin. Een 380W 80+ voeding is ruim voldoende. We hebben het hier over een E6600 met een budgetvideokaart. Ik heb wel vergelijkbare systemen gebouwd, maar dan met E8400 en 8800GT. De CPU iets zuiniger, de videokaart minder zuinig.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk verschil merkbaar met een 120mm fan op de videokaart gericht.
Videokaart temperatuur <63°C en loopt op 650/900 ipv 675/999
Dus 650/900 is de waarde waarop die stabiel is en deze ga ik houden, die enkel mhz geven toch bijna niks van verschil in prestatie.
Pagina: 1