Vista beeldkwaliteit slecht tegenover XP

Pagina: 1
Acties:

• Arias45
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-02 08:00
Hoi,

Ik heb een Sparkle Geforce 9800GX2 en een Samsung Syncmaster 226BW.
Alles ziet er goed uit. Films kijken en Games.

Het probleem wat ik echter heb is dat de kleurverhouding niet echt helemaal klopt.
Dit heb ik overigens alleen in Vista, niet in XP.

Het is vooral aan teks te zien.
Letters zijn niet zwart zo als het hoort te zijn, maar geven een nare paarse groene waas in de lettertekens.
Ik heb dit wel eens eerder gehad met Vista, is toen opgelost met een bepaalde driver (en andere machine).

Ik kan hier echt niks over vinden op internet.

Om een duidelijke beschrijving te geven van hoe het er uit ziet stuur ik een printscreen mee.

Zie vooral de tab van internet explorer dat geschreven staat in het blauwe gedeelte.
Kent iemand dit probleem?

Alvast bedankt voor de reactie.

p.s. het klinkt misschien een beetje gemiereneuk, maar het geeft echt last aan je ogen naar lang kijken naar tekst wat gewoon niet weergegeven wordt zoals het zou horen.Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/photos/29934957@N07/2800210155/

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer eens een oudere vista driver, verder: cleartype uitschakelen en nog eens kijken. Doet het probleem zich ook voor in Firefox?

{edit}
en de foto/printscreen is te klein om echt iets fouts op te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door Wiethoofd op 26-08-2008 22:05 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Arias45
Hoi bedankt voor de snelle reactie!

Het doet zich ook voor in firefox. Het is eigenlijk hetzelfde als dat je vista installeerd. Het beginscherm waarin je de keuzes kunt maken zijn ook heel lelijk en totaal niet zwart.

Ook oudere drivers geprobeerd, maar lijkt niet te helpen.

ps. kun je die foto wel zien dan? Heb het idee dat die link niet aanklikbaar is.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De link slepen naar een nieuw tabblad werkt :+
Je zou een ander thema kunnen proberen in te stellen, miss de windows klassiek, niet de meest luxe, maar wel simpelste.

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:34
Arias45 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:10:
Hoi bedankt voor de snelle reactie!

Het doet zich ook voor in firefox. Het is eigenlijk hetzelfde als dat je vista installeerd. Het beginscherm waarin je de keuzes kunt maken zijn ook heel lelijk en totaal niet zwart.

Ook oudere drivers geprobeerd, maar lijkt niet te helpen.

ps. kun je die foto wel zien dan? Heb het idee dat die link niet aanklikbaar is.
Daar heb je 'afbeelding weergeven' voor ;)
/edit wat Wiethoofd zegt kan nl ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door RetroTycoon op 26-08-2008 22:17 ]

• Arias45
Heb het thema veranderd , drivers, maar het beeld blijft gewoon echt niet mooi.
het is wel heel scherp en zo (monitor werkt perfect). Ik ga even die foto proberen te vergtoten.
Misschien dat je het dan beter zou kunnen zien wat ik bedoel.

• Arias45
De volgende link zou full screen te zien moeten zijn.
Let vooral op de teks tin het zwarte gedeelte van tweakers (vraag & aanbod , productreviews etc.).
Het is niet wit, maar lelijk paars met groen.
Hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/photos/29934957@N07/2801161608/sizes/l/

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Arias45 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:38:
Let vooral op de teks tin het zwarte gedeelte van tweakers (vraag & aanbod , productreviews etc.).
Hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) [afbeelding]
Tekst is bij mij gewoon keurig zwart, wat je kan doen is je printscreen zelf eens openen in windows XP en kijken of hij daar nogsteeds fout de kleuren weergeeft. Als het niet op je printscreen te zien is, is het probleem softwarematig (vista?) wel op de printscreen te zien, als in artifacts oid dan is het hardwarematig (videokaart)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 22:31
Nog steeds niet full screen jpg.. Wordt verkleind.

Wat ook nog kan is dat het aan je monitor ligt... En dan verschil in color profiles.

[ Voor 46% gewijzigd door Giant87 op 26-08-2008 22:43 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Arias45 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:38:
Hoop dat je snapt wat ik bedoel ;) [afbeelding]
Nee, is gewoon normaal hier :P

• Arias45
ik zie dat het op die irritante flicker site tog weer max 1024x768 kan worden weergegeven.
Tsja.
Ik kan alleen nog zeggen het is gewoon niet mooi en niet de kleur dat het moet hebben.
IOm de tekxt zitten lichten randjes paars en groen meer kan ik niet uitleggen.
Het is niet zuiver en duidelijk mooi weergegeven.
Denk dat ik dan tog maar beter weer naar xp kan gaan en het maar laten zitten..
Mocht je het probleem herkennen, hoor ik het graag.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en mocht je nog iets weten, laat het me weten. Wordt er gek van :P

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan ook proberen er een foto van te maken, of de printscreens even op imageshack.us te plaatsen.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb je wel de resolutie aangepast? Waarschijnlijk is de resolutie anders tussen beide Windows. Het beeld in Vista moet namelijk identiek zijn aan het beeld in XP....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
silmaril8 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:09:
Heb je wel de resolutie aangepast? Waarschijnlijk is de resolutie anders tussen beide Windows. Het beeld in Vista moet namelijk identiek zijn aan het beeld in XP....
Drivers willen nog wel eens zorgen voor een andere kleur. Dat was ook bij ATi kaarten zo destijds toen een driverrelease een aantal dingen verkleurde. Echter zou je die als het goed is gewoon moeten kunnen zien op screenshots zo ver ik weet

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:08
Vista geeft een fout kleurprofiel aan samsung monitors via Windows Update.
Of dat dit jouw probleem ook verhelpt weet ik niet. Je kan het allicht proberen.

Ik hoop dat je engels kunt lezen:
http://www.mydigitallife....d-problem/comment-page-1/
The symptom is likely to occur after update of incompatible monitor driver, especially on Samsung LCD flat panel monitor driver update via Windows Update. The cause for the error is the usage of incorrect color profile for the monitor in Color Management setting.

To solve the problem and restore normal colors in Windows Photo Gallery, you can try one of the resolutions below. All actions will be done at Color Management tab, which is accessible by right click on Desktop, and select Personalize on the contextual menu. Click on Display Settings link in the Personalization menu. In the Display Settings window, click on Advanced Settings… button. Then click on Color Management tab, and finally click on Color Management… button. You will need to select (tick) Use my settings for this device to be able to remove, change or set new color profiles.

The first workaround is by removing any existing ICC or WCS color profiles that are been associated with all display devices or monitors. Else, you can also try to change the default color profile for your system’s monitor to sRGB IEC61966-2.1, simply by clicking on Add, and then select sRGB IEC61966-2.1 from the list of profiles installed on system. After adding, click Set as Default Profile button. Exit from all dialogs and reboot your computer, and the color problem on Windows Photo Gallery is fixed.

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik heb hier denk ik wel eens gezien wat je bedoelt op mijn Liteon Litepanel TFT na een verse Windows installatie, de refresh rate staat dan om de een of andere wazige reden altijd standaard op 75Hz in plaats van 60 Hz. Dat ziet er op zich wel scherp, maar ergens ook erg irritant uit. Dus dat zou je ook nog eens kunnen checken misschien.
Pagina: 1