Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Safari] Weergave tekst is niet scherp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteravond Safari voor het eerst uitgeprobeerd (op XP) en ben diep onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid en eenvoud. Ik zou graag geheel overstappen, maar heb nog wel een vraag.

Ik vind dat teksten in Safari veel slechter weergegeven worden dan in de andere browsers (IE, FF en Opera). Namelijk "dikker" en vooral minder scherp. Plaatjes:

IE6
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KJa4Q3IOeeVfR6pxWEB9d38m/full.png

Safari
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AGKnkonbIYcJo3eaL3p4lBhy/full.png

Ik heb echt alle opties in Safari al geprobeerd maar het lukt echt niet om de teksten scherper te krijgen. Alleen de lettergrootte is prima in te stellen.

Weet iemand hoe je dit op kan lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 21:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is toch de standaard rendering van safari (cleartype achtig iets). Ik heb nog geen safari gezien (en al helemaal geen onder windows) die het niet op een fuzzy manier rendert. Afaik is het niet in te stellen, ik heb het althans niet kunnen vinden (nu gebruik ik Safari ook bijna niet, vanwege het feit dat ie nogal crashhappy is, maar soms moet je nog wel eens wat crossbrowser testen).

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

font anti aliasing:
helaas gebruikt apple zn eigen methode, die duidelijk andrs is dan clearType..

het beste effect is mestal in de instellingen de font-smoothing op zwak in te stellen, geheel uitzetten is nog niet mogelijk.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Hier een topic met exact dezelfde strekking (nu ik weet dat het om "renderen" gaat):

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000884.html

Raar dat je dit niet kan instellen o.i.d...

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

klopt, het is vooral ook vreemd omdat naar ik meen het op Mac OSX wél mogelijk is de font-smoothing in Safari vanaf en bepaalde fontgrootte en kleiner uit te zetten, dan kan je wel deze uitzetten bv voor fonts kleiner dan 14pt (wat effectief de fontsm,oothing voor de meeste broodtekst dus niet meer uitvoert).

exact dezelfde instelling-key in de .plist files in windows-Safari toevoegen helpt echter niks

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Wat ook opvalt is dat de letters veel kleiner zijn dan standaard in 1 van de 3 andere browsers. En als je de letters 1 tandje groter maakt ziet het er meteen enorm lomp uit.

Wat jij zegt over dat het in OSX wel werkt: dat zou best kunnen want ook bij QuickTime zie je dat een heleboel zaken die onder OSX wel kunnen onder Windows dus niet mogelijk zijn.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Misschien wil je trouwens zowieso even ClearType voor Windows aanzetten. Dan ziet alles er in Windows in ieder geval een stuk prettiger uit :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat staat toch standaard aan? (zo niet, hoe moet dat dan: in je browser of in Windows algemeen?)

• Cubix
  • Niet online
Probeer het eens een tijdje in Safari, dan ga je het waarschijnlijk waarderen en verkies je het boven de 'oude' manier van fonts renderen. Het is persoonlijk natuurlijk, maar toch.

• BCC

BCC

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:30:
Dat staat toch standaard aan? (zo niet, hoe moet dat dan: in je browser of in Windows algemeen?)
Aan je screenshot te zien heb jij het uit staan. Je zet het normaal in Windows aan, maar je kan ook de Wizard volgen: http://www.microsoft.com/...leartype/tuner/step1.aspx (wel openen in IE).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net even geprobeerd onder Windows (Display -> Appearance -> Effects -> smooth edges) maar ik vind de standaard setting in Windows vele malen fijner (scherper). Voor mij geen cleartype dus!

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Cubix schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:31:
Probeer het eens een tijdje in Safari, dan ga je het waarschijnlijk waarderen en verkies je het boven de 'oude' manier van fonts renderen. Het is persoonlijk natuurlijk, maar toch.
Mwah, ik vind het persoonlijk ook veel te 'fuzzy'. Cleartype is een stuk leesbaarder imho.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BCC schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:28:
Misschien wil je trouwens zowieso even ClearType voor Windows aanzetten. Dan ziet alles er in Windows in ieder geval een stuk prettiger uit :)
Waarom zou je dat aan willen zetten? Dan ziet het er bijna net zo onscherp uit als in het safariscreenshot.

Verwijderd

Topicstarter
In Google Chrome is de rendering wel goed, hoewel het op Safari gebaseerd schijnt te zijn.

• BCC

BCC

Terw_Dan schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:55:
[...]
Waarom zou je dat aan willen zetten? Dan ziet het er bijna net zo onscherp uit als in het safariscreenshot.
Onscherp? Antialiassing is wat anders dan onscherp. Ik denk dat de meeste mensen het als fijner ervaren, aangezien zelfs telefoons tegenwoordig anti-aliassen. Maar ieder zijn voorkeur.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Anti-aliased-diamonds.png
Welke is scherper :)?
Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:37:
In Google Chrome is de rendering wel goed, hoewel het op Safari gebaseerd schijnt te zijn.
Chrome is net als Safari gebaseerd op Webkit. En die heeft volgens mij weinig met de font rendering van doen.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 02-09-2008 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
De linker is i.i.g. wat ik wil zien, en dat is dus mijn definitie van scherp.
Chrome is net als Safari gebaseerd op Webkit. En die heeft volgens mij weinig met de font rendering van doen.
Dat zou kunnen maar waarom doet Safari het dan zoals hierboven genoemd (en niet anders)? Je kan het niet instellen ofzo, de Windows settings hebben er geen effect op...

• BCC

BCC

Voor Safari heeft Apple zo ongeveer alles van OSX geport wat ze nodig hadden om safari te runnen. Waaronder bijvoorbeeld de volledige font-rendering engine en de network stack van OSX.

Ik lees hier net wel dat Webkit tegenwoordig wel fontrendering kan (GDI) in verband met de CSS3 standaard :).

[ Voor 67% gewijzigd door BCC op 02-09-2008 21:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Safari ben ik daarom dus niet gaan gebruiken (vind het verder een supere browser).

Maar Chrome is nu al mijn favoriet (doet tenminste wel wat je wil (op een paar kleine zaken na die nog ontbreken, maar die zullen snel aangepast worden, i.t.t. het font in Safari).

• BCC

BCC

Zoals ik al zei: inder zijn voorkeur. Ik wil geen terminal shell zonder font anti-aliassing meer zien :).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BCC schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:44:
[...]

Onscherp? Antialiassing is wat anders dan onscherp. Ik denk dat de meeste mensen het als fijner ervaren, aangezien zelfs telefoons tegenwoordig anti-aliassen. Maar ieder zijn voorkeur.

[afbeelding]
Welke is scherper :)?
De linker is scherper. Antialiasing is leuk, maar op kleine fonts ziet het er niet uit. Op die ruitjes valt het mee, omdat het een vrij groot iets is en het onscherper maken van de randen dan nog te doen is. Maar op een normale lettergrootte krijg ik echt last van m'n ogen als ik er te lang naar moet kijken.

• BCC

BCC

Hoe kleiner de fonts, hoe minder er ge-anti-aliassed wordt. Dat doen zowel Windows, OSX als Ubuntu.

[ Voor 68% gewijzigd door BCC op 02-09-2008 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:00:
Hoe kleiner de fonts, hoe minder er ge-anti-aliassed wordt. Dat doen zowel Windows, OSX als Ubuntu.
Maar als je kijkt naar het 2e plaatje in de SP vallen sommige letters bijna helemaal weg. Dit is standaard grootte.

• BCC

BCC

Persoonlijke voorkeur :) Ik vind die tweede een stuk fijner lezen dan de eerste.

Pagina: 1