Beeld zwart en crash na opstarten games

Pagina: 1
Acties:

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Elke keer als ik een spel opstart wordt het scherm na een paar seconden zwart. Het geluid gaat wel gewoon door maar verder reageert de pc nergens op. Ik heb dit probleem nooit eerder gehad. Videokaart is een 2900xt. Met de zoekfunctie heb ik niks gevonden tot nu toe. Wat ik al gedaan heb:

- Drivers verwijderen en nieuwste installeren.
- Resolutie en verversingsnelheid veranderen.

Heeft iemand nog een idee of oplossing?

• Irwon
  • Laatst online: 16:49
Geef eens wat meer info over je pc, het hoeft namelijk niet aan de grafische kaart te liggen.
  • Heb je wat overclocked.
  • Heb je beide kabels in je videokaart gestoken en heeft je voeding genoeg Watt.
  • Heb je naar de temperatuur van je kaart gekeken.
  • Welke spellen doet de kaart raar.
  • Probeer eens een andere kaart om alvast dingen uit te sluiten
Controleer eens de temperatuur met atitool of iets dergelijks.

verder kun je met atitool ook 3d view aanzetten die je kaart dat bijna 100 % belast.
als die hierbij ook uitvalt zal ik eens een Linux live cd proberen.(om het besturingssysteem uit te sluiten).

als die dan nog crashed denk ik dat het toch je voeding is. omdat hij belast wordt als je een spelletje opstart omdat de kaart dan naar zijn 3d instellingen gaat en in een keer veel watt gaat trekken.

Dus een multi meter in de voeding kan je nog proberen om te zien of de voltages stabiel zijn en niet extreem laag.

verder zal ik ook nog eens kijken of je ram goed is al is dat niet meteen nodig.

en als je blauwe schermen krijgt, is het misschien handig om de code op te schrijven. en welk bestandje de crash veroorzaakt.

[ Voor 51% gewijzigd door Irwon op 26-08-2008 22:01 ]

• Surgue
  • Niet online
superman12 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:41:
Geef eens wat meer info over je pc, het hoeft namelijk niet aan de grafische kaart te liggen.
  • Heb je wat overclocked.
    Nee.
  • Heb je beide kabels in je videokaart gestoken en heeft je voeding genoeg Watt.
    Ja, al meer dan een jaar werkt het goed.
  • Heb je naar de temperatuur van je kaart gekeken.
    Er komt geen extreme hitte naar buiten.
  • Welke spellen doet de kaart raar.
    Alle :(
  • Probeer eens een andere kaart om alvast dingen uit te sluiten.
    Ik heb geen andere pci-e dus dat gaat niet lukken...
En verder:

- Intel E6600
- Kingston 2gb pc6400
- Antec 550W
- Gigabyte P965 DS3

[ Voor 5% gewijzigd door Surgue op 26-08-2008 21:58 ]

• Surgue
  • Niet online
superman12 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:41:
verder kun je met atitool ook 3d view aanzetten die je kaart dat bijna 100 % belast.
Dat werkt gewoon
Verder kabels gecontroleerd maar alles zit vast.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:25
Laatste tijd drivers geupdate?

Computer says no

• Surgue
  • Niet online
Nee, het kwam "opeens" en zoals in de TS staat heb ik ook al nieuwe geprobeerd en verwijderd.
Nu proberen een spel werkend te krijgen met linux knoppix live. :z

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Surgue schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 22:08:
[...]

Nee, het kwam "opeens" en zoals in de TS staat heb ik ook al nieuwe geprobeerd en verwijderd.
Nu proberen een spel werkend te krijgen met linux knoppix live. :z
Installeer trouwens een AtiTool en draai dan de artifacts test voor een tijdje. Als je dan weer vreemde problemen krijgt ligt het hoogst waarschijnlijk aan je graka. Immers, voor games moet hij 3D renderen terwijl regulier gebruik zuiver 2D rendering is. Kan dan best zijn dat je geheugen of andere onderdelen van je graka problemen geeft.

P.s. Hoeveel RAM-reepjes heeft je PC? Als dat er meer dan 2 zijn kun je evt nog proberen te draaien met 1 reepje RAM om problemen in die richting uit te sluiten. Ik durf persoonlijk te wedden dat je graka gewoon de 'geest' heeft gegeven, maar RAM kan ook altijd nog ;)

P.p.s. Een nieuwe graka kost niet zoveel btw, kijk voor de grap maar eens naar de 4850 van Ati, kleine € 140,- voor een rappe kaart :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cleetje op 28-08-2008 08:47 ]

• Surgue
  • Niet online
Zal het artifact scannen even aan laten staan. Klopt het dat dat niet "beweegt"? Want dat is wel bij "show 3d view".
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:45:
Ja dat klopt dan moet er staan heat up phase volgens mij.
Heat up phase heb ik niet gezien, maar na 18min. artifactscan doet hij het nog, wel 2d dus. Show 3d view lijkt ook te werken, ook al is dat een minuscuul schermpje.

Verder heb ik 2gb reepjes, maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Misschien voor de zekerheid nog memtest draaien.

[ Voor 42% gewijzigd door Surgue op 28-08-2008 18:45 ]

Verwijderd

Ja dat klopt dan moet er staan heat up phase volgens mij.

• Surgue
  • Niet online
Net even getest met rthdribl.

640*480 klein window = 180 fps (loopt aantal minuten zonder problemen)
1024*698 windowed = 104 fps (loopt aantal minuten zonder problemen)
640*480 full screen = 60 fps (lijkt wel gelocked) en dan na een paar sec. CRASH :(

Ik dus TF2 in windowed mode geprobeerd en het werkt gewoon :D
Wel met minder fps en framedrops maar het werkt wel. Daarna UT2004 opgestart (full screen) maar na een paar seconden stopt het beeld er weer mee. Pc weer opgestart, windows zegt iets als: onverwachte afsluiting, ATI graphics. Dus het is zeer waarschijnlijk de videokaart.

Wel erg apart, of niet?

[ Voor 36% gewijzigd door Surgue op 28-08-2008 20:21 ]

• Surgue
  • Niet online
Niemand nog een idee? Misschien breng ik de videokaart naar een winkel, kunnen ze hem even testen. Ook al gaat dat vast weer geld kosten :(

TF2 met -sw -noborder werkt dus gewoon, dan kan het mss toch een driverprobleem zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Surgue op 29-08-2008 21:26 ]

• Surgue
  • Niet online
Ik kan dus tf2 (lang) spelen met het "trucje". Maar als ik het weg haal crashed het nog steeds, net als andere games. Verder heb ik nog een keer drivers grondig verwijderd. Zonder succes.
Pagina: 1