Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Image roteren in thumbnail view

Pagina: 1
Acties:

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
In Windows XP Pro SP3 (1 en 2 ook dacht ik) is het mogelijk om images te roteren in de thumbnail view. Dat is zeer handig, want als je dan een stuk of 50 foto's op je scherm hebt in de verkenner, kan je er naar hartelust foto's uit selecteren en deze via rechtermuisknop -> Rechtsom draaien in één keer allemaal recht zetten. Handig weggestopt in een contextmenu. Niet zo handig is dat het bij mij niet meer werkt.

Ik kan dus geen afbeeldingen meer roteren via het contextmenu wanneer ik de afbeeldingen in de verkenner bekijk in thumbnail view. Het rare is dat het wél werkt wanneer ik de afbeelding open in de Windows Viewer en dan het context menu gebruik (dus rechtermuisknop op de afbeelding die ik dan bekijk) om de afbeelding te draaien. Ik zou dus zeggen dat het niet aan het contextmenu ligt, maar aan de thumbnail view ofzo?

Op internet heb ik dit gevonden wat mij in eerste instantie hoop gaf het probleem te fixen, maar het mocht niet baten. Op GoT heb ik dit gevonden. De oplossing van een herinstall staat mij niet zo aan omdat deze install nog vrij vers is, en het eigenlijk een non-oplossing is....

Iemand een idee?

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik meende dat er een 'repair' optie zat voor contextmenu-items in het programma TweakUI, onderdeel van de Microsoft Windows XP Powertoys. Bij gebrek aan een Windows XP machine kan ik hier helaas niet testen of dit klopt, maar je kan het altijd proberen.

note: er staat dat deze programmaatjes alleen werken met 'English (US)' regionale instelling, maar ik heb het zelf gebruikt op een volledig Nederlandse XP machine en daar werkte het prima. Echter is het gebruik van (een van) deze tool(s) voor eigen risico

EDIT: Probeer dit eens? Oftewel
regsvr32 shimgvw.dll
uitvoeren in een commandvenster of Start -> uitvoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Glaanie op 26-08-2008 21:17 ]

• _Teq_
  • Nu online
TweakUI kan ik inderdaad eens proberen ja! Ik gebruik nu als 'noodoplossing' Adobe Bridge maar die is toch wel een heel stuk trager met de roteer-actie.

De 'regsvr32 shimgvw.dll oplossing' doet bij mij niets noemenswaardigs...

EDIT:

HA! Het wordt nog mooier. Zit ik lekker al m'n afbeeldingen te roteren in Adobe Bridge en wil ik vervolgens even kijken of het in de Verkenner ook wijzigt, zie ik dat dit niet zo is! De afbeeldingen worden dus wel gedraaid in Bridge, maar niet in de thumbnail view van de Verkenner?!

Vreemd? Nogal! Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.hansroest.com/upload/GoT/rotate_thumb.jpg
Klik voor duidelijker

[ Voor 51% gewijzigd door _Teq_ op 26-08-2008 21:48 ]

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Moet je de beelden niet eerst opslaan? Of het Verkenner venster even refreshen? Wat gebeurt er als je het in Adobe Bridge omgedraaide foto opent met een dubbelklik in de Windows Fotoviewer?

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Aan deze vraag gerelateerd: is foto's draaien in de verkenner lossless?

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

@ TS: Toen ik voor jfeelders een antwoord zocht, kwam ik hierop, misschien hier een oplossing:
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-539708.php
jfeelders schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:49:
Aan deze vraag gerelateerd: is foto's draaien in de verkenner lossless?
Ook voor jou, kijk op de bovenstaande link. Hier zie je dat de eerste keer dat je dat gebruikt, je een waarschuwing krijgt dat het gebruik ervan mogelijk tot kwaliteitsverlies kan leiden (en dan kan je ja of nee klikken etc, maar dat maakt voor dit antwoord niet uit). Dus blijkbaar ja, je hebt kwaliteitsverlies als je beelden roteert met de Windows oplossing :) Hier staat ook interessante, uitgebreidere info: http://www.impulseadventu...rotation-partial-mcu.html. Voor lossless oplossingen verwijs ik je graag naar Ome Google: http://www.google.com/sea...+lossless&btnG=Zoeken&lr=

• _Teq_
  • Nu online
@ hierboven:
De oplossing die je aandraagt hierboven had ik, zoals in de SP te lezen is, al gezien. Het heeft echter geen effect. Toch bedankt voor het meedenken!

Voor wat het uitmaakt: ik ben er denk ik achter hoe het komt dat in Adobe Bridge de foto's wél gedraaid zijn, en in de Windows Verkenner niet. Alle foto's zijn gemaakt met een Canon Digital Ixus 50 en 55. Deze beschikken allebei over een sensor die bepaalt wat boven en onder is. Deze sensor weet dus ook in welke stand de foto's genomen zijn. In Adobe Bridge worden de foto's die 'staand' genomen zijn ook 'staand' weergegeven, terwijl de Verkenner ze dus 'liggend' weergeeft. Dit laatste probeer ik dus te veranderen.

Na een paar testjes ben ik erachter dat het geen fluit uitmaakt of ik de foto's in de Verkenner of in Adobe Bridge roteer: de programma's lijken zich niets van elkaar aan te trekken, ook niet na een refresh o.i.d.
Blijkbaar maken ze allebei gebruik van een andere META key ofzo om te bepalen wat boven en onder is.
Het enige wat ik kan ontdekken is: alle foto's in Bridge hebben een zwart kader, behalve de foto's die ik in de Windows Verkenner heb gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://www.hansroest.com/upload/GoT/rotate_01.jpg

In het voorbeeld is IMG_3673.JPG automatisch door Adobe Bridge rechtop gezet. In de Verkenner wordt dit bestand liggend afgebeeld. IMG_3674.JPG wordt ook correct weergegeven door Adobe Bridge, en deze heb ik handmatig in de Windows Verkenner geroteerd zodat deze óók daar goed weergegeven wordt. Het enige verschil dat ik zo snel kan ontdekken tussen deze afbeeldingen in Bridge is dat de ene een zwart kader heeft, en de andere niet.

Complex? Ik dacht het wel! :|

• _Teq_
  • Nu online
Niemand?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://blogs.msdn.com/pix/
En meer precies http://blogs.msdn.com/pix/pages/faq.aspx#q13 heeft daar ook wel het een en ander over te vertellen ;) Even door het Vista/Live-specifieke gedoe heen prikken, de principes gelden ook voor XP.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Teq_
  • Nu online
Mjah, interessante lectuur. Het zou er best wel eens wat mee te maken kunnen hebben, maar voor mij doet het niets. Ik heb inmiddels ook al een herstelpunt teruggezet van een datum waarvan ik dacht dat het toen wel werkte, maar dat maakt ook niets uit.

De 'oplossing' die ik nu gevonden heb is: gewoon vanuit de thumbnail view via Bestand -> Rechtsom draaien de foto's roteren. Dan werkt het wel. Het contextmenu van de rechtermuisknop is gewoon gemold want de optie Afdrukken is daar ook uit verdwenen.... :)

Jammer maar helaas!
Pagina: 1