Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste auto kopen (tweede hands)

Pagina: 1
Acties:

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
Halo,

Ik wil mijn eerste auto gaan kopen, en in tegenstelling tot computers, weet ik niks van auto's..
Ik vraag dus raad aan kennissen, maar zou me hier ook wat willen informeren.

De grootste belemmering, ik moet rond de 1000 blijven.
Als ik op auto-zone zoek, vind ik niet veel soep.
Op ebay heb ik wel een paar objecten gevonden.
Wat is elke auto waard/wat is jullie mening, hoe lang zullen de auto's het uithouden? 3 jaar, 50000 km?

1 heel belangrijke zaak om mee rekening te houden, is dat de wegen waar ik woon helemaal kapot zijn, al jaren. Ik moet dus goede schokdempers hebben, denk ik. Een leuk interieur doet bij mij wel iets, net als de buitenkant, die ook wel netjes moet zijn (geen roestvlekken).

Volgende links verwijzen naar de intressante objecten op ebay

VOLKSWAGEN Golf Dsl 1.9 CL 1995 320000 km
*alternator riem vervangen, kan ik dat zelf (riem = 20euro?) hoeveel kost het bij een garage?
*Pa en kennis hebben wel veel verstand van automecaniek

W Golf 3 1.9 Turbo D Carnet d'entretien 5 portes 1997

SUZUKI Baleno Hatchback 1.3i GS Caballero 1996

VOLKSWAGEN Polo 1.3i 1994 150000 km CT OK !

ook nog deze verkoper, maar die gaat hem denk ik toch terugtrekken onder de 1500 euro als ik hem zo hoor
OPEL Astra 2.0i XEV Sport 1997 156837 km

M'n broer raad me een 5 deurs aan, mja hij rijd rond in de nieuwe Audi A4...

* uiteraard hoop ik nu niet dat iemand de auto's voor m'n neus gaat wegsnoepen, mja, anderzijds, iedereen kan googlen..
* zou een mod de titel kunnen verbeteren.. O+

[ Voor 9% gewijzigd door g4wx3 op 26-08-2008 21:20 ]

http://www.softfocus.be/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Dacht eerst dat je nog een extra klinker wilde kopen.
Nu de TT is gewijzigd slaat dit nergens meer op ;)

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 27-08-2008 20:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

Gezien de eBay linkjes.. U is Belg? :)

Voor €1000 zit je natuurlijk niet eerste rang en en deze prijsklasse vind je voornamelijk karretjes in de categorie 'wat de gek er nog voor geeft'. Die Opel Astra uit je linkjes zou ik in ieder geval laten staan, want waarschijnlijk is dat gewoon een afgeragd hok.

Persoonlijk zou ik het meer in de Aziatische hoek gaan zoeken: denk aan een Toyota Starlet/Corolla, Mitsubishi Colt, Nissan Sunny, dat werk... Goed, het zijn wellicht geen mooie auto's, maar doorgaans wel zeer betrouwbaar.

Ik maak misschien een verkeerde aanname, maar als je aanschafbudget rond de 1000 euro ligt, denk ik niet dat je veel budget hebt voor de maandelijkse vaste en variabele kosten, zoals verzekering, houderschapsbelasting (kennen ze dat in België?), brandstof en onderhoud.

Sowieso lijkt het me verstandig als je op een rijtje gaat zetten wat je maandelijks kunt/wilt spenderen aan autokosten en daarop je keuze af te stemmen :) We kunnen nu wel lukraak met merken en types gaan smijten, maar je moet je keuze beperken tot auto's die binnen je maandelijkse budget vallen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe lang een auto het uithoudt is niet te zeggen aan de hand van een merk, een type, een bouwjaar en een kilometerstand. De onderhoudsstaat is iets belangrijker. ;)

Zoek eens naar veelvoorkomende problemen op autospecifieke forums en ga vervolgens kijken. Neem als het mogelijk is iemand mee die er meer verstand van heeft dan jij en vergeet vooral niet om een proefrit te maken.

Overigens, alle 5 die auto's die jij noemt zullen nog wel 3 jaar en 50000km meekunnen. Je kunt je beter afvragen wat ze tijdens die periode aan onderhoud gaan kosten. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

www.autoweek.nl is een erg handige site voor;
- Heleboel occasions
- IAutogegevens over zo'n beetje alle modellen/versies tot 10+ jaar terug.
- Een hele database vol met reviews over autos.

En wat minder relevant voor jouw misschien, ook wat autonieuws.

En nee, ik ben geen spammer van autonieuws, vind het gewoon een handige site ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben best wel gecharmeerd van die Balenootjes. Rij nu tijdelijk in mijn moeders 1.8 Sport uit 1998, bijna 2 ton op de teller, maar rijdt echt nog als nieuw. Overigens vind ik die 1.3 erg duur, volgens mij moet je in NL al een 1.6 voor minder kunnen krijgen. Tip: check ook eens een Baleno sedan. Zwaar ongewild, dus zeer goedkoop. Alleen bejaarden kopen sedans, dus ook nog eens maar 3km gereden waarschijnlijk.

Edit: deze bvb http://www.aanbodpagina.nl/895070_baleno_1800_glx_121_pk.asp

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 26-08-2008 21:13 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• g4wx3
inderdaad ik ben belg. Ik ben pas gestopt met studies, zonder diploma - laborant-studie was m'n ding niet - nu wil ik avondschool doen in ICT ed.

Ondertussen ben ik nog werk aan het zoeken, en zit ik met het vicieuze cirkel probleem: Ik zou een auto moeten hebben (woon in een afgelegen dorp). Maar om een auto te hebben moet ik geld hebben, dus werk. FATAL ERROR

Mijn ma wil wel geld uitlenen om een auto tot 2500 euro te kopen. Maar aangezien ik niet graag met leningen zit, en trouwens al een lening heb bij haar, ben ik beter af als ik rond de 1000 blijf.

BTW, wat is jullie ervaring met franse auto's?

Sowiso al bedankt voor de binnengelopen tips

• g4wx3
Die sedan ziet er inderdaad wel goed uit. Wel een "agressive" verkoper.
"KIJKEN IS KOPEN MOTOR OOK 100%."
Anderzijds: aantal kilomters? benzine?

Ik woon tussen luik en maastricht, is dus een beetje ver welliswaar.

BTW: van diesel hoor ik dat het 4 tot 800 000 km maakt, hoe zit dat met benzine, de helft?

Verwijderd

Stel, je gaat kijken naar de Astra, kijk goed naar roest. Dat is het grootste probleem met Opel. Verder kunnen die motoren wel veel kilometers aan, mits goed onderhouden en niet afgetrapt zijn. Dit kun je meestal al wel zien aan een droog motorblok.

Kijk wel goed wanneer de distributieriem en dergelijke vervangen zijn, dat zijn leuke reparaties (net als een koppakking).

Veel succes!

• g4wx3
Als ik als belg een auto koop in nederland, zijn er dan extra kosten mee gemoeid?

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Je zal 'm moeten importeren, en je zit met overschrijven/exportkenteken. Verder is een auto in NL denk ik altijd duurder als in BRT vanwege de hogere BPM alhier.

Hee, als je bang bent voor defecte schokbrekers, zoek en vind een knappe Citroen BX! Die hebben geen schokbrekers, en kosten geen drol. Volgens mij moet je daar voor 1500 wel 3 van kunnen krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door SeatRider op 26-08-2008 21:35 ]

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 15:41
Ik raad je aan ook eens naar een volvo 440 te kijken. Dit was ook mijn eerste auto, en daar heb ik 2 jaar prima in gereden. Ze zijn lekker licht (<1000kg), dus niet duur in de wegen belasting. Redelijk vlot, als je het 1,8 model hebt. En erg comfortabel als je de hobbel weggetjes op moet. Voor jouw budget moet er ook nog wel rem en stuur bekrachtiging, cv en ABS op te krijgen zijn.
Nadelen: de motor is frans dus loopt niet altijd even soepel, maar hij loopt wel altijd
Het interieur is nogal rammelig.

voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/189620363

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Of kijk naar een goeie oldtimer...kever ofzo?
Makkelijk in onderhoudt, en belastingvrij.
Ook al een verzekering van 60 euro per jaar (in NL iig)
Doorgaans redelijk betrouwbaar zo'n keef, maar boven de 100 wil je niet komen :P

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:49:
Makkelijk in onderhoudt, en belastingvrij.
Onderhoudt?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

g4wx3 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:11:
inderdaad ik ben belg. Ik ben pas gestopt met studies, zonder diploma - laborant-studie was m'n ding niet - nu wil ik avondschool doen in ICT ed.

Ondertussen ben ik nog werk aan het zoeken, en zit ik met het vicieuze cirkel probleem: Ik zou een auto moeten hebben (woon in een afgelegen dorp). Maar om een auto te hebben moet ik geld hebben, dus werk. FATAL ERROR

Mijn ma wil wel geld uitlenen om een auto tot 2500 euro te kopen. Maar aangezien ik niet graag met leningen zit, en trouwens al een lening heb bij haar, ben ik beter af als ik rond de 1000 blijf.
Is een brommer of scooter dan niet misschien een handige tussenoplossing? :) Je hebt dan in ieder geval vervoer om 'in de bewoonde wereld' te komen en je 'acute' vervoersprobleem om op je (nog te vinden) werk te komen is dan in ieder geval opgelost. Als je dan eenmaal werk hebt, kun je een paar maanden sparen om een auto te kopen :)

Zo te lezen heb je namelijk al schulden (lening bij je moeder), dus ik zou het prioriteit geven om je vervoersuitgaven tot een minimum te beperken (een auto is NIET goedkoop!) om de schuld niet verder op te laten lopen. Tuurlijk... een auto is comfortabeler dan een scooter, maar als je geen of beperkte inkomsten hebt is het niet verstandig om een auto te kopen en te onderhouden :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
TS wilt een woon-werkverkeer auto. Ik denk dat een oldtimer dan een slecht plan is. Heb je een nieuwe baan en moet je na een week naar je werkgever bellen om te zeggen dat je langs de snelweg staat met een kapotte kever....

Koop gewoon een 3deur hatch. Voor 1000 euro vind je een goede Ford fiesta / Renault 5/Clio / Opel Corsa...

Persoonlijk zou ik je een fiesta aanraden. Zoek naar een mk3.5 (met deurtje voor de tankdop). Die dingen zijn zeer stevig en als er iets mis gaat kost het niet veel moeite om het te herstellen.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Zoek een Mazda 323F 1992-1994 1.6 GLX. Rijd heerlijk, snel (10,3s), soepel, weinig tot geen roest.
Mijne inmiddels 50k meegemaakt en geen centje pijn. Voor minder dan 800 moet je een prima exemplaar kunnen vinden! Seriously, you won't be sorry.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 11:36
ik zou zeggen, zoek inderdaad een jap ofzo, nissan micra, sunny,. zijn autotjes die blijven draaien. ik ben zelf geen fan van franse auto's maar ik kan dat niet technisch onderbouwen ofzo ;)
suzuki Alto! (goedkoop, zuinig) (heb er nu tijdeljk een. en het rijd. niet snel enzo maar t rijd )

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

g4wx3 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:23:
Die sedan ziet er inderdaad wel goed uit. Wel een "agressive" verkoper.
"KIJKEN IS KOPEN MOTOR OOK 100%."
Anderzijds: aantal kilomters? benzine?

Ik woon tussen luik en maastricht, is dus een beetje ver welliswaar.

BTW: van diesel hoor ik dat het 4 tot 800 000 km maakt, hoe zit dat met benzine, de helft?
Kan hij wel zeggen, maar als het je niet aanstaat, dan koop je hem gewoon niet, zo simpel is dat. :)

En franse auto's = slechte elektronica.
Italiaanse auto's = slechte elektronica & slecht mechaniek. :X

Peugeot 405 met de 8-klepper motoren zijn wel praktisch onverwoestbaar. :P

[ Voor 13% gewijzigd door mace op 26-08-2008 22:36 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Frans? Neeeeeeee
Italiaans? Neeee
Amerikaans? Nee
Duits? Mischien!

Maar voor deze prijs zijn de jappen de koning van betrouwbaarheid. Voor 1000 euro moet je geen eisen stellen aan looks, alleen aan de technische staat, zodat hij niet volgend jaar duur gerepereerd moet of naar de sloop moet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Nu online
Mocht je voor de Golf gaan, 1995 is het jaar waarin VW blijkbaar is overgestapt van pisbakstaal naar degelijk staal. Alle Golf III modellen van voor dat bouwjaar zijn inmiddels wel verrot. Of die Golf ook gaat rotten is dus gewoon even bekijken en goed controleren:
- wielkasten
- dorpel
- kofferdeksel
- motorkap

Verder letten op dingen als koppelingsplaten en gepiep als de motor stationair draait. In mijn geval dacht ik bij het gepiep eerst aan de druklager van de koppelingsplaten. Koppelingsplaten waren versleten, vervangen, gepiep bleef. Uiteindelijk erachtergekomen dat spanrol kapot was. Nieuwe spanrol, 10.000km later weer piepen. Nieuwe spanrol op garantie, 5000km later weer gepiep. Uiteindelijk voor flink wat euros de spanrolhouder mogen vervangen... niet alleen het asje, maar meteen een hele plaat en alles wat erbij hoort. Bij gepiep dat ding dus gewoon laten staan.

300.000 voor een Golf III 1.9D is peanuts, mijn Golf uit 1992 is met 414.000 de deur uitgegaan en zou geexporteerd worden naar het buitenland. Het ding zat flink onder de roest en moest gelast worden om nog te mogen rijden na de volgende APK. Wonder boven wonder is er gewoon weer een nieuwe APK op gekomen, dus dat ding rijdt hier nog gewoon rond en is weer opgelapt door iemand.

Die multiriem kan je overigens makkelijk zelf vervangen: spanrolhouder wegdrukken, riem loshalen, andere riem erom, spanrolhouder terugdrukken en je bent klaar. Zo'n riem kost over het algemeen niet meer dan 2 tientjes.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:11

steveman

Comfortabel ten onder

DukeBox schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:41:
Dacht eerst dat je nog een extra klinker wilde kopen.
Medeklinker...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• g4wx3
Kan een belg me zeggen welke niet technische kosten je allemaal hebt als je een auto koopt?
een gokje:

eenmalig:
- nummerplaat+keuring ?? overkopen?
- wegentax ???/jaar ?
- verzekering 1500/jaar ?

is een citroën ax (benzine) een goede keus?
Lijkt me vooral een van de goedkoopste om onroad te houden
Wil echt niet te duur uitkomen..

een brommertje had ik ook al aan gedacht, maar daar zie ik toch vanaf.

on topic humor
we hebben wel nog een solex :9
is zo"n citroen ax groot genoeg om sex te hebben? :9~

BTW rijbewijs+rijervaring heb ik reeds een aantal jaar, met Citroen Xsara 1.9D, triestige auto - veel kosten

[ Voor 67% gewijzigd door g4wx3 op 27-08-2008 06:54 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Het advies van japanse auto's is al gegeven zie ik.

Ik had eerst een Honda Civic uit '91. hier heb ik in al die tijd echt nooit wat mee gehad. Echt een super wagen wat dat betreft. Die kan ik je uit eigen ervaring dus aanraden. En zo lelijk zijn die nou ook weer niet. Maar ja dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo is er voor alles wat te zeggen natuurlijk.

Ik heb een Lancia Delta 1.6 HPE uit 98 gekocht met recaro's, airco, electrische ramen... the full monty zegmaar.

Van buiten niet mooi (deuken) en de bak was gaar.

350 betaald... nieuwe bak 250... nog wat onderhoud... zeg in totaal 800 betaald.

50000 km gereden(in 1 jaar) en op 4 andere banden (winterbanden) en een nieuwe accu na geen onderhoud nodig gehad.

Niets mis met italianen ;)

Heeft ook een computer!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
g4wx3 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 06:20:
Kan een belg me zeggen welke niet technische kosten je allemaal hebt als je een auto koopt?
een gokje:

eenmalig:
- wegentax ???/jaar ?

on topic humor
is zo"n citroen ax groot genoeg om sex te hebben? :9~~

BTW rijbewijs+rijervaring heb ik reeds een aantal jaar, met Citroen Xsara 1.9D, triestige auto - veel kosten
Kosten:
- Nummerplaat (eenmalig): 30€, dit kan je NIET overkopen, een nummerplaat is gelinkt aan een persoon en neem je mee naar elke wagen die je koopt.
- BIV (eenmalig):http://www.autogids.be/pa...elect=InfosServices_Taxes.
- Wegentaks (jaarlijks): http://www.autogids.be/pa...elect=InfosServices_Taxes
- Verzekering: zijn geen vaste tarieven voor, ligt aan de wagen, leeftijd en ervaring van de bestuurder. Bedragen voor jongeren zonder aantoonbare ervaring schommelen sterk. Probeer het op een akkoord te gooien bij de verzekering van je ouders, indien je een goede verzekeringagent hebt zet hij wat ervaringsjaren in je polis. Ik ben zo begonnen met bonus malus 0 en heb die na 8 jaar nog steeds _/-\o_, maar dit is vrij uniek. Neem als maximum 800€, dit zou genoeg moeten zijn voor een modale wagen.
- Keuring: Een wagen dient gekeurd verkocht te worden. Keuring voor verkoop is ongeveer 50€, een normale keuring is goedkoper maar afhankelijk van de wagen. Vanaf een bepaald jaar is een carpas verplicht, geeft de verkoper geen carpas kan je tde koop ten alle tijden ontbinden. Dit geld zowel voor particulieren als professionele verkopers.

De eerste kosten kunnen dus sterk uiteenlopen naargelang de wagen die je kiest.
In België moet je vooral zien naar de cilinderinhoud, fiscale en din pk's. Ze belasten altijd op het hoogst mogelijke.
Zie het niet te groot en kies een diesel als je veel kilometers maakt. Er is belastingtechnisch gezien geen verschil tussen diesel en benzine.

Koop een niet zo interessante wagen voor een jong publiek, deze zijn meestal niet afgeragd.
Ga voor een golf 1.9 SDI (zonder turbo), niet zo snel, maar verbruikt niet veel en de motor is nagenoeg niet stuk te krijgen.
Neem zeker iemand mee die wel verstand heeft van auto's zodat grote gebreken onmiddelijk opvallen en vooral afbieden, elke wagen staat voor een te grote prijs te koop.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Citroen AX (en Peugeot 205) is de uitzondering op de regel dat FR auto's bagger zijn. Klein, licht, betrouwbaar.

Overigens, als je er eentje kunt vinden, ga voor de diesel. Dat is een van de meest zuinige auto's op de weg, en doordat de auto zo licht is slijt de motor nauwelijks.

* dion_b heeft zelf trouwens een Hyundai Excel 1995 en is (muv%*&^$%^*#*&^%(&^#$ bestuurdersraamproblemen) nooit een technisch probleem tegengekomen.

Zo'n Excel rijdt 1:17 buiten de stad en heb je makkelijk voor EUR 1000 - maar let op de achtervering, die kan nogal eens verrot zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• mace

mace

Sapere Aude

Engineer Stewie schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 08:02:
- Nummerplaat (eenmalig): 30€, dit kan je NIET overkopen, een nummerplaat is gelinkt aan een persoon en neem je mee naar elke wagen die je koopt.
Dus daarom zie je zoveel nieuwe wagens met compleet verrotte nummerplaten rondrijden in België.

* mace heeft weer wat geleerd.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:50

aKra

Intentionally left blank.

Wat misschien handig is om te weten _als_ je gaat kijken naar een auto:

- Tijdens een proefritje even remmen (niet noodstop, maar gematigd) en laat het stuur even los, kijk of hij een kant op trekt (versleten remmen, as niet goed, banden verkeerd afgesleten, wanneer het stuur altijd trilt uitbalanceren).
- Bij de motor even kijken naar 'zweet' (olie), dit is gewoon een beetje vochtig rond de verbinding van de bovenkant van de motor (kleppendeksel) en het gegoten stuk waar de zuigers in zitten. Dit duidt vaak op afgetrapte bakken als dit heel erg is, dan heeft de motor het zwaar gehad.
- Kijk in de koelvloeistof of het niet 'vettig' is/olie in zit. Dan heb je een koppakking probleem (€€€).
- Altijd voordat je gaat rijden met de auto even motorkap open en het volgende bekijken wat ik net zeg, maar ook opletten of de motor niet warm is al. Dan verhullen ze vaak iets van lastig starten of iets dergelijks.
- Let op oliekanisters/koelvloeistofkanisters etc. in de achterbak, dan heb je al wat informatie.
- Roest in de wielkasten niet vergeten (kijken).
- En even als de banden in de rechtuitstand staan, horizontaal de band vastpakken, en even 'zelf sturen' en kijken of er niet teveel speling in zit (€€€).

Renault Clio's nooit met lage kilometerstand kopen, de lagers slijten erg snel van het stilstaan en zijn duur (eigenlijk Renault altijd mijden vind ik).

Volkswagen zijn degelijke auto's, erg fan van, zeker de diesels (1.9 SDI of TDI).

Peugeot 205 super goede auto om mee te beginnen met weinig centen, kan weinig aan stuk, hoe minder er op zit hoe minder er ook stuk kan gaan hé! Let wel op stuurbekrachtiging van Peugeot, is soms elektrisch kan snel stuk gaan (en is duur om te vervangen).

Mocht je een specifieke auto gevonden hebben en je hebt wat vraagjes geen probleem, doe maar een PB wellicht dat ik je nog wat tips kan geven ;)

Intentionally left blank.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

g4wx3 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 06:20:
een gokje:

eenmalig:
- wegentax ???/jaar ?

on topic humor
is zo"n citroen ax groot genoeg om sex te hebben? :9~~

voor mijn volvo 40 1.9TD in Belgie gekocht, auto was toen 8 jaar oud
Wegentax 150 eur
Verzekering 450 eur (ben 30 jaar en zit op schaal 2, voor jou zal het meer zijn, maar dat kan gecompenseerd worden door een minder performante wagen (1.4 benzine ofzo)
keuring, jaarlijks 40 eur, als je hem koopt moet ie gekeurd zijn door de verkoper.
nummerplaat, dat weet ik niet meer...

You don't need eyes to see, you need vision

• Engineer Stewie
mace schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 14:48:
[...]

Dus daarom zie je zoveel nieuwe wagens met compleet verrotte nummerplaten rondrijden in België.

* mace heeft weer wat geleerd.
Yep, nogtans kan je een duplicaat gratis verkrijgen.
Zoals ik er al na 7 maanden 1 moet aanvragen omdat een lieve dame die geplooid heeft met haar wagen :'( .

• g4wx3
Aangezien m'n ma graag heeft dat ik een degelijke auto koop, moet ik het bedrag naar boven bijstellen.
Na lang zoeken heb ik m'n zinnen gezet op een ford...
http://www.autoscout24.be/Details.aspx?id=139851750

Wat is de ervaring met Fiesta? Is het een van de betere fords? k heb helemaal geen hoge hoed op van ford. Zoals je ziet wel heel wat opties, en weinig km voor een diesel.

BTW: Bedank voor jullie adviezen, ik heb ze zelfs uitgeprint!

[ Voor 7% gewijzigd door g4wx3 op 27-08-2008 23:42 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Een Ford Fiesta (en Escort) is ook nogal roestgevoelig, hoewel dat met die leeftijd nog wel mee zal vallen. Een degelijke auto hoeft niet perse meer te kosten. Suzuki Swift (1.3, of misschien wel een 1.6 sedan) of Daihatsu Charade (1.3) zijn betrouwbare auto's die zowel in gebruik als in onderhoud interessant zijn.

Als je moeder met degelijk veilig bedoelt, kan je altijd naar dergelijke auto's kijken als die ik noem, maar dan wat nieuwer. Dan zit er een airbag e.d. in en wat andere verbeteringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shiver23 op 27-08-2008 23:34 ]

PSN: Shiver23

• mace

mace

Sapere Aude

Je 1e auto kan wel degelijk zijn enzo, maar koop hem niet omdat je er erg lang in wilt rijden, dikke kans dat je een keer brokken maakt, en dan is het zonde als je een te dure auto hebt, want dan wegen de kosten van reparatie net wel of net niet op tegen de afschrijving etc...

Verwijderd

koop in iedergeval geen ford escort uit de jaren 1993/96 in die jaren, heb er al zooo veel gezien die echt rot waren (net opel :P ) ik kan je echt aanraden om een jap te pakken, die zijn doorgaans echt betrouwbaar , en koop a.u.b geen auto die 3 ton heeft gelopen , meestal zijn die echt op, mits je een diesel hebt , geen Tdi pakken want een turbo heeft naar 2a3 ton ook best veel geleden.

• Engineer Stewie
g4wx3 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 23:24:
Wat is de ervaring met Fiesta? Is het een van de betere fords? k heb helemaal geen hoge hoed op van ford. Zoals je ziet wel heel wat opties, en weinig km voor een diesel.

BTW: Bedank voor jullie adviezen, ik heb ze zelfs uitgeprint!
Als je een 2dehands wagen koopt met een nummerplaat beginnende met X of Y, vraag dan aan de verkoper waarom hij/zij deze weg doet.
Zoals deze wagen is ongeveer een jaar geleden ingeschreven, vind het vrij snel om dan al een andere te kopen.
Er scheelt niet altijd iets aan, maar wees op je hoede.

Ik heb met dat model gereden en vond dat niet goed rijden, het was wel een 1.3 benzine. Hier kan je nog zeggen dat ik een nieuwe wagen gewend was.
Maar heb begin dit jaar 3 weken in een nieuwe fiesta rondgereden met een 1.4 diesel en die zwalpte net zo over de weg en was heel lawaaierig.
Dan rijdt een peugeot 206 stukken beter.

Jammer genoeg zal ik volgende week wederom met het oud model fiesta mogen rondrijden daar mijn achterbumper gerepareerd dient te worden, ik wordt al ziek als ik eraan denk.

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 00:08:
koop in iedergeval geen ford escort uit de jaren 1993/96 in die jaren, heb er al zooo veel gezien die echt rot waren (net opel :P ) ik kan je echt aanraden om een jap te pakken, die zijn doorgaans echt betrouwbaar , en koop a.u.b geen auto die 3 ton heeft gelopen , meestal zijn die echt op, mits je een diesel hebt , geen Tdi pakken want een turbo heeft naar 2a3 ton ook best veel geleden.
Is dat niet gewoon standaard bij europese auto's uit dat tijdperk? Mijn Golf III uit 92 was na verloop van tijd ook gewoon beschuit en zakte door de brug heen als er onderhoud gedaan moest worden.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11 12:27

Wokschotel

Op 6 wielen

mace schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:35:
[...]

Kan hij wel zeggen, maar als het je niet aanstaat, dan koop je hem gewoon niet, zo simpel is dat. :)
Kijken = kopen betekent niet dat je die auto moet kopen, wat mij betreft betekent het dat je als koper zó overtuigd wordt dat je hem niet kán laten staan.

De islam kan uw vrijheid schaden

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher 's tips:

idd de volvo 440 / 460
Zijn geen drol meer waard, maar eigenlijk niet echt slechte auto's. Vind je makkelijk onder de 1000.
zwakke plek: roest bij de achterwielschermen. 1.8 motortje is prima en gaat ongeveer 250 - 300 K mee.

Andere tip: suzuki swift. Blijven leuke vlotte autotjes. Motortje is ook goed, alleen als ze op raken gaan ze veeel olie zuipen.

Wise enough to play the fool

• mace

mace

Sapere Aude

_JGC_ schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:36:
[...]

Is dat niet gewoon standaard bij europese auto's uit dat tijdperk? Mijn Golf III uit 92 was na verloop van tijd ook gewoon beschuit en zakte door de brug heen als er onderhoud gedaan moest worden.
Ik quote even van de vorige pagina.
_JGC_ schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:48:
Mocht je voor de Golf gaan, 1995 is het jaar waarin VW blijkbaar is overgestapt van pisbakstaal naar degelijk staal. Alle Golf III modellen van voor dat bouwjaar zijn inmiddels wel verrot. Of die Golf ook gaat rotten is dus gewoon even bekijken en goed controleren

Wokschotel schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:58:
[...]
Kijken = kopen betekent niet dat je die auto moet kopen, wat mij betreft betekent het dat je als koper zó overtuigd wordt dat je hem niet kán laten staan.
OK, beetje gek bij zo'n barrel, maar goed. :)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Je komt uit Belgie en je hebt al een aantal jaar je B rijbewijs.
Dan mag je plaatsnemen op een motorfiets tot 125cc.. De Yamaha YBR125 niet iets voor je?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• g4wx3
Halo, hier ben ik weer!

Een weekje geleden wist ik niks van auto's, of auto-mechaniek. Maar na een weekje de beste koopjes eruit halen, en van alles op zoeken op internet over techniek&mechaniek heeft me enorm veel bijgeleerd.

To the point: Zeer waarschijnlijk ga ik met een blauwe VW Polo 1.9D uit 1998 rondrijden de komende tijd. Ben er naar gaan kijken vandaag met pa broer&vriendin.
Een duits merk. Is toch het enigste wat ik vertrouw, niet alleen de kwaliteit (roest), maar ook techniek (wegligging,..)

Het is een auto van 10 jaar oud (180 000 km), de staat is dus ook gebruikt. Er zijn enkele carrosserie beschadegingen op te merken: Blutsje aan de anderand en een barst in achterlamp.

Helaas zijn er ook enkele jongeren onlangs de hele auto komen bekrassen :( . (Ook niet een heel gezellige buurt daar trouwens)
De batterij is aan vervanging toe.Verder wat vlekken op de zetel.

Test rit heb ik helaas niet kunnen maken, aangezien de batterij plat was, de auto staat al 2 maand stil. Maar aangezien de verkoper verplicht is de auto te keuren als verkoopbaar, met carpas, zal hij beter gecheckt worden dan wij kunnen. De schokdempers lijken in orde.

Al bij al dus een goede wagen om mee te beginnen. (Zo ook volgens mijn companie)

Ik vind het spijtig van de krassen en de vlekken op interieur, maar die laatste krijg ik misschien nog weg. Opties heb ik ook niet helaas, geen centrale vergrendeling, geen elektrische ruiten. Maar wel een leuke autoradio, en elektrische spiegels. Al bij al lijkt het me toch een leuk bakje om mee te rijden, hoop dat het niet teveel rammelt. De krassen, tja, ik hoop dat ik er niet te snel nieuwe ga bijmaken.

Ook wel jammer dat het geen SDI, of TDI is, ik hoop dat deze allessinds genoeg trekt, en dat ik niet teveel in hoog toeren moet gaan om vooruit te komen.

Op internet stond hij aan 1990 euro, vanwege de batterij zal er nog een beetje af gaan. Verder is er altijd heel netjes mee gereden (mama-auto), dus waarschijnlijk hoef ik binnenkort geen koppelplaten of andere dure dingen te laten repareren/vervangen).

Je eerste auto kiezen is niet makkelijk, maar ik ga wel blij zijn dat ik uiteindelijk één ga hebben. Openbaar vervoer trekt hier op niks, en uit dit dorp komen is dus niet gemakkelijk.

Nu nog een leuke 9to5 job vinden...

Hou dit topic nog even open, want voor andere beginners gaat het intresantste nog komen, wat er nu allemaal betaald moet worden, wie wat en hoe je aan je autoverzekering/nummer plaat komt, wat de inschrijvings kosten zijn, wat de gebruikstaxen zijn ed.

(de auto heb ik nog niet, gaat deze week gekeurd worden)

BTW: Een moto wil ik niet, kan ik nog niks mee. Vroeger een papierloze-mobilet gehad, waar ik wel wat aan heb gesleuteld om in de wei te crossen, was ook een leuke, maar dure hobby. Met auto kun je zoveel meer, en relatief veel meer kost het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door g4wx3 op 01-09-2008 13:27 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Nou, als de auto helemaal bekrast is kan je toch zeker wel een significant deel van de prijs aflullen, niet?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
toeren moet je niet maken met zo'n ding maar echt sleuren zal je er niet mee doen ;)

60 pk / 140 NM denk ik? (gok ik)

Veel plezier ermee iig!

Heeft ook een computer!

• Xander
  • Nu online
Begrijp ik nu goed dat je al een koopovereenkomst hebt afgesloten? Zonder proefrit? Of ga je alsnog een proefrit maken als er een nieuwe accu inzit voordat je definitief beslist?

Ik zou nooit een auto kopen zonder dat ik een proefrit gemaakt heb! Los van eventuele defecte, vind je het wel een fijne auto om in te rijden etc? :?

• _JGC_
  • Nu online
1.9D trekt wel redelijk door. Ik weet niet hoe zwaar die auto verder is, maar ik heb hetzelfde blokje in afgeragde staat in een Golf III gehad van 1030kg. Vergeleken met een SDI verlies je niks qua prestaties, het verschil tussen 1.9D en 1.9SDI vind je eerder terug in het verbruik van die beiden. SDI zal iets zuiniger zijn.
Die 1.9D blokken zijn onverwoestbaar. De mijne had 414K km op de teller en zoop al zeker 100K km meer koelvloeistof dan olie. Hoog in de toeren jagen geen probleem, 3 uren achterelkaar vMax van de auto in duitsland rijden ook geen probleem.
Ik heb de mijne destijds gekocht met 306.000km op de teller in slecht onderhouden staat. Olie vervangen had de vorige eigenaar blijkbaar nooit van gehoord. Ondanks het zeer slechte onderhoud van die auto heb ik er toch nog dik 100K fatsoenlijk mee kunnen rijden.

• mace

mace

Sapere Aude

Als je een proefrit gaat maken:

-Zoek een stuk op waar je rondjes kan rijden, en rijd dan met maximale stuuruitslag linksom en dan rechtsom, als je tikken hoort zijn de homokineten aan vervanging toe.
-Druk alle 4 de hoeken van de auto stuk voor stuk een keer naar beneden, de auto moet in 1 x terugveren zonder heen en weer te deinen, doet hij dat wel, zijn de schokdempers aan vervanging toe.
-Controleer alle lampjes en elektronica, alle hendeltjes, knopjes etc....
-Kijk of de motorruimte schoon is, als er overal olie zit duidt dat op een eerdere lekkage.
-Controleer de vloeistoffen, maar dat is logisch.
-Luister goed naar piepjes, kraakjes en rammeltjes tijdens het rijden.

• Xander
  • Nu online
mace schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:05:
-Controleer de vloeistoffen, maar dat is logisch.
Lijkt me anders niet echt logisch om dat tijdens een proefrit te doen, daar kun je beter me beginnen... ;) Voordat je je oliepeil weer kunt controleren nadat de motor gedraaid heeft ben je zo een paar uur verder.

• mace

mace

Sapere Aude

Xander schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:13:
[...]

Lijkt me anders niet echt logisch om dat tijdens een proefrit te doen, daar kun je beter me beginnen... ;) Voordat je je oliepeil weer kunt controleren nadat de motor gedraaid heeft ben je zo een paar uur verder.
Mja, vergeten te vermelden, maar natuurlijk moet dat voor het rijden.

• g4wx3
Xander schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:27:
Begrijp ik nu goed dat je al een koopovereenkomst hebt afgesloten? Zonder proefrit? Of ga je alsnog een proefrit maken als er een nieuwe accu inzit voordat je definitief beslist?

Ik zou nooit een auto kopen zonder dat ik een proefrit gemaakt heb! Los van eventuele defecte, vind je het wel een fijne auto om in te rijden etc? :?
Het is nog niet 100% beslist, ik heb nog geen voorschot gegeven. Maar ik heb wel gezegd dat hij ermee door de keuring komt, dat ik hem zeer waarschijnlijk zal kopen.
Aan de keuring testen ze bepaalde dingen beter dan ik kan door er een beetje aan te rammelen.

De motorkap stond al open (had hem 10 minuten op voorhand verwittigd dat ik ging komen) dus dat was snel gebeurt om erin te kijken, zag er heel goed ut, ook vloeistof niveau ed. De batterij was (gelukkig) nog niet opgeladen. (anders wist ik het niet)

Helaas dus wel geen testrit, maar in het motorblok heb ik wel alle vertrouwen. Dat de batterij leeg was, tja, dat gebeurt wel eens met auto's waar al 10 jaar dezelde baterij in steekt. Verder ging hij me nog documenten tonen met alles wat wel al vervangen is. De auto heeft trouwens geen zwaar accident gehad. (hopelijk blijft dat zo). Dat van het sturen is een goede tip, en zal ik zeker proberen.

Op het begin van de week had ik misschien een interessante koop kunnen doen (tegen een kleine meerprijs), maar die auto's waren nu al weg. Zo kun je blijven uitstellen, en ik zag dat ook gebeuren. Ook een rede dat ik dicht bij huis toch nog snel ben gaan zoeken of er niks was.

Pagina: 1