Toon posts:

Welke Video Kaart voor 3D Studio Max?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Topic lijkt me duidelijk genoeg? welke grafische kaart is het beste te gebruiken voor 3D Studio Max?

en dis dus geen flame bait, welk 3d programma het beste is om te gebruiken ;)
wil gewoon weten welke video plank ik moet hebben voor 3d max!

Verwijderd

Elsa Gloria 3 (heeft een Quadro2 pro chip)

Deze kaart is geoptimaliseerd voor professionele toepassingen....

Alleen als je deze kaart echt te duur vind , kan je overwegen om een Geforce2 Ultra te kopen en om te bouwen naar een Gloria 3 (Dit is geen grap)....

Hier heb je meer info :

http://www.geocities.com/tnaw_xtennis/

Verwijderd

koop gewoon een geforce 256 DDR en zet em om naar quadro veeeeeeeel goedkoper

of een gf2MX

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Be more specific...zoals bijvoorbeeld over het te besteden budget. Als dat tot de 1000 piek gaat, dan zou ik voor een Radeon of GF2 gaan (waarbij die Radeon een veel beter 2d beeld geeft en 3d net zo goed presteert), van 1000-2000 piek een Quadro I...van vanaf zo'n 3000 piek is er de Quadro II...en als je echt geld teveel hebt en the ultimate wilt hebben....kijk dan eens bij 3d labs. Die hebben de Wildcat series...en die zijn echt ranzig snel bij intensieve 3d shit.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Ik ben een grote Radeon fan en sta op het punt er 1 te kopen, maar ik hoorde dat de w2k OpenGL driver erg langzaam was t.o.v. die van een GF2. Ook bestaat er volgens mij geen ICD client voor w2k, alleen maar een mini GL driver. Ik neem aan dat je Max onder w2k wilt draaien, dan moet je dus een Direct3D driver gebruiken onder w2k als je een Radeon koopt. Ik weet niet of je dat wilt.

Verwijderd

Topicstarter
helaas is het budget niet in de duizenden guldens |:(|:(

Verwijderd

neem dan een geforce2... en bouw hem om naar een quadro (als je kan solderen), anders zou ik zelf een radeon nemen vanwege de betere 2d kwaliteit.

Verwijderd

Ja hoor...

Als je met 3DSmax comfortabel wilt werken heb je een hoge resolutie, stabiele drivers, goede ondersteuning en een scherp beeld nodig.

Als je NT4 wilt draaien is de enig mogelijke keuze Matrox. (of iets heel erg duurs)

Win2k/Win98SE zou ik kiezen uit de Radeon of weer Matrox. (Geforce mist de scherpte op hoge resoluties, daar krijg je op den duur koppijn van.)

Als je Dualhead wilt hebben, alweer Matrox.. alhoewel Radeon aan het bijhalen is, vind ik de driver ondersteuning op hun website maar knullig en ontoereikend.

Ik zou dus Matrox aanraden, wordt ook door de Heidi drivers ondesteund. En als je animaties direct naar Video wilt renderen is een Marvel 400 / 450 de beste keus.

Tenzij je gaming nog belangrijker vindt dan 3dmax, dan kun je een Radeon overwegen.

Hou er echter wel rekening mee dat Gforce en Radeon kaarten dramatisch trager zijn met directe rendering en 2D. Als je de animatie realtime wilt zien lopen in het 'view' venster op je scherm, moet je die spelletjes kaarten echt vergeten.

8-)

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Hehe...en jij adviseert dan een Matrox? Als er 1 merk is wat zuigt met OpenGL, dan is het nog wel matrox. Toegegeven..2d is het de top, maar 3d...not. Het beste van twee werelden? IMHO ATI Radeon. En anders een GF2. Maar voor echt MAX werk...zou ik geen Matrox willen. (voor 2d AutoCAD is het uiteraard weer een heel ander verhaal).

Just my opinion.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

?? Open GL?? 3DSMax doet nix met open gl. De 'Open GL' waar jij over praat zijn de voorgerenderde plaatjes van Unreal e.d.

Dat doe je dus met D3D (Nee, niet Directx. Dat spul wat onder NT4 ook draait)
DAAR is dus die Heidi driver voor, direct renderen in de Zbuffer.

Die fijne kaarten waar jij over praat hebben er geen driver voor, helaas.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Nvidia en Ati kaarten zijn zeker niet de beste kaarten voor 3d Studio Max. Goede kaarten hiervoor zijn kaarten van 3dlabs of professionele kaarten van diamond zoals de FireGL2. Voor een vergelijking met de Quadro II zie http://www4.tomshardware.com/graphic/00q4/001213/index.html. (Met professionele kaarten is diamond niet gestopt!)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

?? Open GL?? 3DSMax doet nix met open gl. De 'Open GL' waar jij over praat zijn de voorgerenderde plaatjes van Unreal e.d.
Pardon! 3dsMAX maakt wel degelijk gebruik van OpenGL rendering (of d3d OF software-z buffer / Heidi)! Al het vieuwport werk is openGL rendering en daar wil je AB-SO-LUUT geen matrox kaart voor.

Dan deze nog:
Als je met 3DSmax comfortabel wilt werken heb je een hoge resolutie, stabiele drivers, goede ondersteuning en een scherp beeld nodig.
Vergeet voor het gemak de "super-snelle geometrie acceleratie" niet in dit rijtje. Als je met high-poly modellen werkt wil je echt wel een snelle 3d kaart hoor.
Als je NT4 wilt draaien is de enig mogelijke keuze Matrox. (of iets heel erg duurs)
:? Als je onder NT4 werkt (slechte AGP ondersteuning) kun je het beste een tweedehands professionele kaart op de kop tikken (glint based.).
Win2k/Win98SE zou ik kiezen uit de Radeon of weer Matrox. (Geforce mist de scherpte op hoge resoluties, daar krijg je op den duur koppijn van.)
Win98se is geen OS voor 3dstudio.
Win2k is de beste oplossing, zowel stabiel als alle nieuwste hardware ondersteuning.
GeForce mist geen scherpte op hoge resoluties mits je een goede kaart pakt (Elsa gebruikt degelijke filters), daarbij kijk je voortdurend naar een model en zit je geen hele teksten te lezen op je scherm, scherpte is hier dus relatief...
Ik zou dus Matrox aanraden, wordt ook door de Heidi drivers ondesteund. En als je animaties direct naar Video wilt renderen is een Marvel 400 / 450 de beste keus.
Ben je Matrox-fan of heb je wel eens met 3dMax gewerkt? Heidi drivers gebruik je alleen als je kaart of bagger openGL ondersteuning heeft (matrox) of belachelijk goed geschreven drivers (professionele kaarten).

Op het moment heb je als thuis-gebruiker maar 2 echte keuzes. Of een Geforce based kaart of een Radeon.
Nu geeft die radeon een beter 2d beeld, is bijna net zo goed als een GF met 3d en net zo duur/betaalbaar. Enige voordeel van GF2 kaarten is dat het ding gemeengoed is. Dat betekend dat er ongeveer 4x per maand nieuwe drivers voor verschijnen en dat de support gewoon goed is. Ook zijn er veel tips en trucs (GF -> Quadro hack) voor bekend.

Die GF->Quadro hack is allemaal wel grappig maar in het dagelijkse gebruik niet zo heel nuttig. De snelheidswinsts zit em voornamelijk in wire-frame rendering. In een shaded view is de snelheid niet de moeite waard. De Quadro drivers geven alleen de mogelijkheid om een aantal extra opties hardwarematig te kunnen renderen. Voor modelleren wel leuk maar niet onmisbaar.

Een GF1 is de moeite niet, GF2MX is net zo snel.
Een 2MX kan ik kort over zijn: als je niet met al te complexe scenes werkt is ie voldoende, maar als het te complex wordt gaat ie al snel over zijn nek en wordt je videokaart een vertragende factor in je systeem.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op donderdag 22 februari 2001 15:26 schreef GA!S het volgende:

:? Als je onder NT4 werkt (slechte AGP ondersteuning) kun je het beste een tweedehands professionele kaart op de kop tikken (glint based.).
Mee eens. Me werkt ook met max. Me heeft eel glint gamma sjipset :9~

Verwijderd

quadro is wel leuk. ik heb mijn GF 1 DDR gemod naar quadro 1.

Heb nog nix gemerkt in 3dsmax4 omdat ik dat nog niet heb geinstalleerd.

• maratropa
  • Niet online
er zijn wel meer keuzes hoor. Op dit moment zou ik ook eens kijken naar een van de goedkoper 3dlabs kaarten. Voor zo'n 500 piek heb je er een met steengoeie drivers en een goeie beeldkwaliteit. bij en gewone radeon of geforce krijg je geen geoptimaliseerde drivers. En hij is stukken goedkoper dan een quadro. Maar geen TL dus als je veel met high-poly objecten werkt.... Wat doe je vooral met MAX?

en SUB, je kunt bij openGL properties dan bij (in max) antialiased splines aanzeten. ziet er wel geinig uit maar ik werk liever zonder...

en hooi heeft vast nog nooit max opgestart?

specs

Verwijderd

ja hooi hou aub je mond. je weet duidelijk niet waarover je praat

Verwijderd

Ik vindt het wel lachen met jullie.

Ik werk zelf met 3DS Max R3. Met een willekeurige Matrox kaart werkt het soepel en makkelijk. Inderdaad heb je de Heidi drivers niet (meer) nodig, was voor de 1.x en 2.x versie.

open GL daar doe je dus geen hatsefrats mee, dat wordt alleen maar voor de draadmodellen gebruikt. De preview van je scene wordt op D3D gedaan, want voor openGl moet je eerst voor renderen.

Dat kan wel , als je lightwave gebruikt. Maar ook dat zal je wel niet kennen...

Maar een Geforce 256 DDR kaart heb ik er hier
na een weekje weer uitgegooid, omdat die heel slecht met 3Dsmax samenwerkte. Schermop bouw traag, klopte niet..
Nul driver ondersteuning NT4..

DAT is dus pas bagger, als je dat woord zo leuk vindt.

En renderen naar Video heb je dus duidelijk ook nog nooit geprobeerd, want je draait geen Win98SE of NT4 zeg je, en al helemaal geen Matrox....

(Helaas, Gforce en Radeon video bewerking en dus de MJPEg hardware zijn alleen onder Win98 ondersteund bij hun..) Kun je dus niet naar de Video Capture hardware renderen.

Daar heb je dus gewoon Matrox voor nodig.
Maar doe je best maar hoor, ik heb er geen last van >:)

In mijn systeem geen Geforce.

Verwijderd

dan vind ik het wat vreemd dat nvidia in hun drivers wel bij het opengl tabblad speciale 3dsmax setting heeft toe gevoegd.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik werk zelf met 3DS Max R3.
Wat doe je er in godsnaam mee dan. Als je Max3 met een Matrox PCI kaart op een windows98 bak draait dan kan dat bijna niet om complexe scenes gaan.
open GL daar doe je dus geen hatsefrats mee, dat wordt alleen maar voor de draadmodellen gebruikt.
De preview van je scene wordt op D3D gedaan, want voor openGl moet je eerst voor renderen.
Waar heb jij in godsnaam die wijsheid vandaan. Met je Matrox kaart misschien (en dan staat d3d gewoon voor Direct 3D hoor!). OpenGL IS nu juist voor VIEWPORTRENDERING!!
Op het moment dat je een scene rendert doet je videokaart geen ene bips meer. Dan rekent de render-engine van 3dS (of een plug-in) je scene uit. Je proc's doen op dat moment dus al het werk.
Dat kan wel , als je lightwave gebruikt. Maar ook dat zal je wel niet kennen...
Maya, lightscape, lightwave, rhino, max 1 2 3 en 4, 3ds 4, Auto(:r)CAD 14/2000 RD1 en2... Noem het maar op.
(beetje onzinnige opmerking.)
Maar een Geforce 256 DDR kaart heb ik er hier na een weekje weer uitgegooid, omdat die heel slecht met 3Dsmax samenwerkte. Schermop bouw traag, klopte niet..
Nul driver ondersteuning NT4..
Waarom probeer je een AGP kaart op NT4 te draaien en ga je dan zeuren dat ie het niet goed doet. Probeer eens USB in win3.11 te draaien :Z:z:Z
Daar heb je dus gewoon Matrox voor nodig.
Maar doe je best maar hoor, ik heb er geen last van >:)
Allemaal leuk en aardig maar als je zulke specifieke eisen stelt moet je mensen niet aan gaan lopen praten dat Matrox een goeie kaart is voor 3dStudio want dat is ie gewoon NIET. Zoek maar op het net naar alle testen die er zijn.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Diamond Fire is erg goed maar wel heel erg diep(moet dus wel op je MB passen) en 2e hands goed te betalen.....

• maratropa
  • Niet online
wel lache met jouw ja hooi :)

wat bedoel je met renderen naar video? renderen naar avi ofzo?

maare. je kan dus bij max kiezen hoe je vieuwport renderd. Ik heb een OpenGL kaart only en die renderd mijn viewports dus in....
OpenGl inderdaad. Hij kan niet eens directX of direct3d aan. En quake is toch ook een openGL spel. Het uiteindelijke renderen zelf word door je cpu gedaan...zoals die knakker hierboven al beschreef.

specs

Pagina: 1