Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstartfloppy icm met FAT16 partitie

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Ik heb zojuist 2 GB van één van mijn logische partities genomen en deze geformatteerd naar formaat FAT. Dus niet FAT32, maar simpelweg FAT. Deze is dus 2 GB groot.

Op deze partitie heb ik een aantal Windows 98se bestanden gezet, te weten:
- Himem.sys
- Emm386.exe
- Keyboard.sys
- Display.sys
- Country.sys

Echter, ik kan deze bestanden niet eerder gebruiken voordat ik weet welke stationsletter de opstartflop aan de FAT16 partitie toekent. Nog beter zelfs, als ik opgestart heb vanaf de opstart diskette kan ik die hele partitie niet weer terugvinden. :?

Kan dat kloppen? De dos diskette [ms-dos 6.22] moet normaal gesproken toch wel een Fat16 partitie kunnen zien?

Mijn bedoeling is dat ik een opstartdiskette heb, hier enkel een autoexec.bat en een config.sys bestand op staan heb, en dat de resterende bestanden vanaf de FAT16 partitie worden geladen. Vergelijkbaar dus hoe Windows 98se normaal opstart, maar dan met een diskette en een fat16 partitie welke achter een meute ntsf partities zit. Bovendien gaat het me alleen maar om de dos elementen, alhoewel ik wel graag de Soundblaster in dos geactiveerd wil hebben. Dit kan dan weer met Set Sound=, Set Midi = etc. [hoop ik].

Omdat een logische partitie op een extended drive nooit veel zin heeft uit z'n eigen op te starten leek een diskette me wel de logische keuze. 4 a 5 bytes vanaf een diskette zijn het probleem ook niet, en het bespaard me de ellende van het opbouwen van een OS keuze menu systeem. De diskette kan gewoon zitten blijven in de opening van de drive en als ik wil dat ms-dos opstart druk ik enkel die flop er in.

Wie heeft tips, suggesties anyone....?
[Dosbox is geen alternatief]. :)

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe groot is de totale harde schijf, en waar staat die FAT16 partitie op de schijf? DOS zal geen grote harde schijven herkennen, en dan heb je een probleem.

Maar waarom die bestanden niet op de flop erbij zetten? Is helemaal niet zo groot. Alternatief: een boot CD die gebruik maakt van de 2.88 Mb bootdiskette.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snowwie
De schijfindeling ziet er zo uit: [screen uit comp. management]

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/systeem.png

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die schijf zal waarschijnlijk veel te groot zijn om herkend te worden vanuit DOS? Vaag kan ik me een 32Gb of 128Gb grens herinneren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snowwie
Hmmm dus voor Dos mag een fysieke harde schijf niet groter zijn dan 32 of 128 gb, ondanks het feit dat de andere partities allemaal NTSF zijn en eentje er van FAT16 en maar 1.95 GB groot?

Mijn YouTube Channel

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:37

Reptile209

- gers -

Volgens mij mag de partitie ook niet voorbij de 4 gig op de (fysieke) schijf staan. Dat betekent dus dat het de eerste partitie moet zijn, waar nu je NTFS C-partitie staat...
FAT32 heeft de volgende voordelen tegenover FAT16:

1. FAT32 kan met grotere harde schijven (max. 2 terabyte) werken dan FAT16 (max. 2 GB).
2. In FAT16 zijn er maar 512 entry’s mogelijk in de hoofddirectory. Met lange bestandsnamen die meerdere entry’s innemen kan dit al snel problemen geven. Daarom wordt de hoofddirectory in FAT32 opgeslagen zoals een gewone directory, zodat er een onbeperkt aantal entry’s in kunnen.
3. FAT32 gebruikt kleinere clusters, zodat er minder slack is. Dit is vooral van belang voor grotere schijven. Op een schijf van 2 GB kan je bijvoorbeeld gemakkelijk 200 tot 300 MB winnen met FAT32 (dat is 10 tot 15%).
4. De beide FAT-tabellen staan niet meer in het begin van de schijf, zodat ze minder snel beschadigd worden.
Bron: Wikipedia: FAT32

FAT32 werkt al vanaf Win95, en dat is volgens mij ouder dan DOS 6.22

[ Voor 84% gewijzigd door Reptile209 op 26-08-2008 20:46 ]

Zo scherp als een voetbal!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snowwie schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:35:
Hmmm dus voor Dos mag een fysieke harde schijf niet groter zijn dan 32 of 128 gb, ondanks het feit dat de andere partities allemaal NTSF zijn en eentje er van FAT16 en maar 1.95 GB groot?
Zoiets ja. DOS kan waarschijnlijk de schijf niet goed adresseren, dus ook de partitie niet vinden.

Kun je geen virtual computer maken voor de DOS-activiteiten, met Virtual PC?

• Snowwie
Dat wou ik dus voorkomen. :)

Het was ook om te proberen, ik wist niet of het zou gaan werken. Schijnbaar niet dus. Enkel als ik misschien een fysieke harde schijf er in gooi van 20 gb. Zo'n schijf heb ik nog wel liggen, maar dan moet de kast weer open en daar heeft * Snowwie geen zin in momenteel . :)

De spellen onder Dos draaien prima op m'n andere pc, alleen de stoel die ik daar gebruik zit niet zo geweldig. En al helemaal niet als je een paar uur met The Settlers aan het vermaken bent.

@gambieter: Geen emulatie zooi, zolang daar geen fatsoenlijke handleiding bij zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 26-08-2008 20:50 ]

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snowwie schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:48:
@gambieter: Geen emulatie zooi, zolang daar geen fatsoenlijke handleiding bij zit.
Dat is geen emulatiezooi, maar zeer bruikbare software met wizards etc, en gratis. Zelf weten, je gaat moeilijk doen waar het misschien makkelijk kan ;)

• Snowwie
Oke, ik zal er eens goed voor gaan zitten. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1