Toon posts:

Realtek jack sensing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He,

Ik heb een realtek ALC883 onboard op m'n p5kc zitten. Wat ik me kan herinneren van de Realtek op mijn oude MSI K9N SLI is dat je iets had wat jack sensing heette... Daarmee kon je zelf instellen op welke jack wat aangesloten zit. Dat kon dan door in

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/l.k.a.dubois/realtek.JPG

dat schermpje te dubbelklikken op het icoon van de speaker of de jack ingang zelf...

Dat werkt bij mij nu niet? Had eerst een creative kaartje dus gebruikte me Realtek niet, maar vanwege het overlijden van de onboard geluidskaart van me vriendin zit die nu in haar PC en heb ik de Realtek ff aangezet. Ik gebruikte het altijd om 2x stereo te hebben ipv geupmixte zooi.

Ben ik gek aan het worden of hoor je normaal een menutje te krijgen als je dubbelklikt op zo'n speaker/ingang/uitgang in het screenshot?

Specs:

Win XP SP3
Realtek 2.02 driver
Voor h/w zie signature

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 15:54 ]

Verwijderd

Doe de pluggen eens eruit en opnieuw erin.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als bovenstaande niet werkt kijk dan eens of die sense-functie wel aanstaat. Dat kun je nl. wel ergens* instellen.

*Ergens houdt in dat je heeeel goed moet zoeken, want alle belangrijke functies hebben de makers verstopt in de nogal bloated interface....

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 26-08-2008 19:20 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 17:10
Naast analog staat zo'n sleutelgevalletje in dat ronde knopje. Volgens mij kun je dat daar vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Oke die screenie die ik had gepost was een algemeen screenie, sorry daarvoor... het echte screen van mijzelf op mijn pc is:

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/l.k.a.dubois/realtek.JPG

Wat je ziet is dat er naast de analog geen moersleuteltje staat :'( Ook heb ik echt binnen volgens mij ALLE aanklikbare opties gezocht en kan ik nix vinden... Het uitpluggen laat wel zien "you have removed jack blabla from port woes woes" maar bij overnieuw inpluggen doodse stilte van de applicatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 17:15 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eqdsYCkLrKfJJ6sMsKjdhrlu/full.png

Ook bovenstaande aangevinkt, applyd en vervolgens weer uitgevinkt?

Verwijderd

Topicstarter
Waar heb je die settings gevonden? Zoals je in mn post hierboven ziet heb ik geen moersleutel naast analog, dus als het daar staat kan ik er niet bij...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je afbeelding doet het niet, maar heb je ook al dat 'i'-tje geprobeerd (in je eerste plaatje staat die linksonder).

Verwijderd

Topicstarter
Plaatje doet het weer, in het Itje linksonder staat niets wat betreft auto sensing of outputs veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Subtiel schopje ;)

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:16
Misschien ff opnieuw installeren ? Ik heb nog een oudere versie dus kan het niet vergelijken. Maar misschien helpt het als je de software opnieuw installeerd

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Inderdaad, is laatst een driver update van Realtek geweest (2.02, staat nog op de meuktracker op de TNet frontpage). Install die ns, wellicht helpt dat.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:06:
Inderdaad, is laatst een driver update van Realtek geweest (2.02, staat nog op de meuktracker op de TNet frontpage). Install die ns, wellicht helpt dat.
Staat er al op, kijk maar in de OP :P Verder heb ik ook de drivers rechtstreeks van de site van de moeder van mn mamaplank gedownload. Hielp niets.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf schoppen :+

Verwijderd

Uninstall in apparaatbeheer.
Herstart.
Installeer de drivers van je moederbord-fabrikant. Doe niets met Windows nieuws hardware gevonden. Herstart, en laat 'm installeren / voltooien. Wellicht dat er een setting staat in je Bios voor AC97 of HD Audio etc. Even nalopen dus.

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025

JAMF

010 the number of the best

Zoek in je Bios

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 15:58:
Uninstall in apparaatbeheer.
Herstart.
Installeer de drivers van je moederbord-fabrikant. Doe niets met Windows nieuws hardware gevonden. Herstart, en laat 'm installeren / voltooien. Wellicht dat er een setting staat in je Bios voor AC97 of HD Audio etc. Even nalopen dus.
Jep dit was em. Tenminste, uninstall driver van add/remove programs, schoon de restjes op met Driver Sweeper en reinstall driver van mobo fabrikant. Nu heb ik weer stereo over 4 speakers! Thanks :)

Het zat dus niet in de bios ;) Ik heb een AC97 frontpanel, geen HD audio. Dat is naast aan/uit de enige setting voor de onboard sound in de bios.
Pagina: 1