[CAI][AARDLUS]UPC, Telefoon,(Digitale)TV,Internet

Pagina: 1
Acties:

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 09:37

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Beste lezer,

Na veel onderzoek lezen zoeken en testen heb ik denk ik genoeg informatie verzameld om mijn vragen zo duidelijk mogelijk te kunnen stellen.

Op dit moment hebben wij alleen analoge TV van UPC. Wij hebben de volgende configuratie, vooralsnog zonder de versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.hobbyelektronica.nu/16/hirschmann_12.jpg

Het TV signaal is in principe goed te noemen al zijn er een paar kanalen die op zolder erg slecht doorkomen. Dit komt waarschijnlijk door het volgende:

Ik heb met deze opstelling last van een aardlus. Ik heb dit op 2 locaties, in beide gevallen waar de PC gekoppeld is aan een receiver met coax aansluiting voor radio. Ik heb dit opgelost door een mantelstroomfilter aan te schaffen die in het wandcontactdoosje met de radio/tv splitter geprikt is (cilindervormig dingetje dat aan de ene kant in het doosje zit en aan de andere kant de coax kabel die naar de receiver gaat.

In principe wil ik dit hele gedoe in 1 keer oplossen door de volgende filter te kopen

Afbeeldingslocatie: https://www.satshop.nl/catalog/images/axingtzu1002.jpg

1) Een vraag is dan, als het signaal te zwak wordt en ik een versterker aanschaf, moet ik die mantelstroomfilter voor of na de versterker zetten. Ik zou zeggen er na om het goede signaal te versterken voor er verliezen optreden maar misschien is hier iets op tegen (is de versterker zelf ook weer een aardlus bron?).

2) Ik heb ook wat gelezen over het aarden van een dergelijke versterker. Hoe doe ik dit op een officiële manier? Er zijn in de huiskamer geen geaarde stopcontacten en de verwarming is nu niet echt netjes om te aarden.

Nu is het zo dat in Rotterdam de concurrentie op gebied van internet behoorlijk sterk is en UPC het zeer aantrekkelijk gemaakt heeft om over te stappen van adsl naar kabel. Hiermee komen er wat vragen naar boven waar ze me bij UPC echt geen stap verder mee kunnen helpen dus hoop ik dat hier iemand is die het volgende heeft geprobeerd.

Na wat puzzelen denk ik dat de meest praktische oplossing in dit geval de volgende versterker is:

Afbeeldingslocatie: http://www.hobbyelektronica.nu/16/hirschmann_08.jpg

Deze heeft 1 retour kanaal waar het hele telefonie/digitale tv & internet verhaal op aangesloten kan worden (aansluiting beneden) en de andere 2 uitgangen kunnen dan onveranderd van de huidige splitter overgezet worden naar de versterker. Ik kon zo snel even niet zien of elke aansluiting een aparte versterkings mogelijkheid heeft, wat mij wel logisch lijkt maar dat is misschien weer een duurder model. Daarnaast neem ik aan dat ik voor de niet-gebruikte aansluitingen deze afsluitweerstanden nodig heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.hobbyelektronica.nu/16/hirschmann_17.jpg

3) Wanneer de signaalsterkte het toelaat zou ik de mantelstroomfilter in dit geval voor de versterker kunnen plaatsen. Kan dit problemen geven met het internet/telefoon/digitale tv gedeelte?

4) Kan de aarldus via de ethernet verbinding toch weer een rol gaan spelen mocht de modem niet na de mantelstroomfilter komen?

Alvast bedankt voor de antwoorden/suggesties.

De plaatjes en nuttige info heb ik gevonden op:http://www.hobbyelektronica.nu/16/16.htm

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Antwoord op al je vragen in 1 keer: neem een nieuw abonnee overname punt (AOP) die al voorzien is van een galvanische scheiding. Dan regel je het 'aarde probleem' bij de bron; daar waar de coax kabel je huis binnenkomt. In principe moet de kabelprovider dit zelfs voor je regelen/installeren. Het AOP is hun verantwoordelijkheid, 'wij' mogen er eigenlijk helemaal niet aankomen.......
Hierna hoef je in principe niets meer te doen, te maken, whatever

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Voor een paar euro een mantelstroomfilter kopen en direct na binnenkomst van het signaal aansluiten. Problem solved

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hallo allebij,

Bedankt voor het antwoord. Ik ga er nu van uit dat de mantelstroomfilter geen blokkade voor internet e.d. vormt.

Ik heb nog even gekeken naar dat AOP waar over gesproken is maar die heb ik niet kunnen vinden. Er komt bij ons een groene kabel binnen en die hangt hier direct aan de splitter. Helemaal zeker ben ik nog niet (moet dit weekend even in de kruipruimte kijken) maar het lijkt er wel op.

Ik ben toch nog wel erg nieuwsgierig of die versterker met terugkoppeling ook echt werkt. Ik verwacht hier bij UPC geen antwoord op te krijgen. Is er iemand die zo'n versterker heeft?

Gr Ryan

• kaajee
Hier staat een voorbeeld van een (goed) galvanisch gescheiden AOP

En ja een goede versterker met terugkoppeling moet gewoon werken, ook bij UPC. Ik heb het bij Multikabel eens geinstaleerd en dat werkte prima. Ook hier op GoT al vaak gelezen dat het bij UPC werkt.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ah kijk eens aan. Weet ik ongeveer waar ik naar moet zoeken. Ik heb in de meterkast gekeken maar hier heb ik geen groene kabel kunnen ontdekken. Bij ons komt hij volgens mij in de kruipruimte binnen en wordt dan meteen via de muur de woonkamer ingeleid (om de groene kabel zit nog een grijze mantel in het begin)

Een ander klein vraagje nu ik je toch spreek. Op dit moment zit er een F-connector op de groene kabel hier. Als ik daar deze mantelstroomfilter op zet:
Afbeeldingslocatie: https://www.satshop.nl/catalog/images/axingtzu1002.jpg

kan ik deze mantelstroomfilter dan met het volgende contra coppelstuk direct weer aan de splitter hangen?

Afbeeldingslocatie: https://www.satshop.nl/catalog/images/f%20conn%20contra%20koppeling.jpg

Dat AOP did jij liet zien heeft geen F-connector wat zou betekenen dat ik nog een extra omzetstuk moet gebruiken om naar de splitter te gaan wat waarschijnlijk weer meer verlies geeft.

Alvast bedankt voor je antwoord.

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Misschien heb je helemaal geen aardlus maar heb je bekabeling die straling van o.a. digitenne niet tegenhoudt. Gevolg is ruis op maar een paar zenders. (zeker op zolder waar je beter digitenne ontvangst zou hebben)
Als je een aardlus ofzo zou hebben zouden alle zenders het probleem hebben

kijk hier eens voor meer info en een oplossing:
stai

Misschien heb je er wat aan.
Bij mij hielp het in ieder geval.

edit: link aangepast

[ Voor 11% gewijzigd door Bazer op 28-08-2008 12:04 ]

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi Bazer,

Ik denk dat ik vrij zeker weet dat het een aardlus is aangezien ik het probleem met de mantelfilter opgelost heb. Het probleem ontstond ook toen ik mijn PC in een geaard stopcontact stopte.

Daarnaast heb ik double shielded (of zoiets, iig met zo'n extra zilverfolie achtige laag er tussen) coax kabel geschikt voor sateliet TV.

In ieder geval bedankt voor je suggestie.

Gr. Ryan

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:45
de versterker die je op had gezocht had een retour kanaal, kun je precies uitleggen wat dat is?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
Speeddragon schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 18:46:
de versterker die je op had gezocht had een retour kanaal, kun je precies uitleggen wat dat is?
Dan zou je DTV box of hoe dat ding tegenwoordig ook heet ook na de versterker nog werken.
Dit is op het moment alleen bij UPC noodzakelijk omdat die 2 kanten op communiceert.

Verder kan je slechte tv signaal ook komen door het gebruik van rijgdoosjes (van een tv punt doorlussen naar een volgende)
Het gebruik van afsluitweerstanden is allemaal leuk en aardig maar ik heb tot op heden nooit merkbaar verschil gezien bij klanten (heb een jaar lang bij UPC/ Casema en Essent (@home) gewerkt ;) )
Als je geen rijgdoosjes hebt gebruikt dan zou ik als eerste een versterker proberen om het probleem op te lossen. Als je AOP geen F-Connector heeft dan zou ik wanneer ik Internet/telefoon/dtv van UPC neemt dit laten vervangen.

edit:

Mocht je AOP in de meterkast zitten dan zou je natuurlijk ook daar even een aardedraadje naar je aardpunt kunnen trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 28-08-2008 21:53 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ok klinkt allemaal goed. Begrijp ik hier trouwens uit dat de versterker ook gelijk een mantelstroomfilter heeft? Naja ik heb al een mantelstroomfilter besteld nu. Als we overstappen op UPC voor internet e.d. zal ik eens kijken wat die versterker doet.

Iig bedankt voor jullie antwoorden.

• kaajee
klaasbram schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:52:
[...]

Dan zou je DTV box of hoe dat ding tegenwoordig ook heet ook na de versterker nog werken.
Dit is op het moment alleen bij UPC noodzakelijk omdat die 2 kanten op communiceert.
Voor zover ik kan inschatten communiceert 'internet over de (coax)kabel' ook 2 kanten op......download is van het net naar je huis en upload is van je huis naar het net. En als je alleen kunt downloaden zul je niet veel plezier aan je internet hebben. :? 8)7

Dus heb je kabel-internet en wil je een versterker plaatsen, neem dan altijd een retour geschikte. Dat het met sommige niet-specificeerde (goedkope) versterkers ook lijkt te gaan is een kwestie van geluk, waarschijnlijk zijn die ook gewoon retourgeschikt.
Zie ook hier
en er zijn al vele posts over aardlussen geweest en de aarding van apparatuur, bijv. hier staat ook nuttige info in

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hmmm na wat googlen nog meer gevonden. Het blijkt dat UPC zelf ook versterkers verkoopt! Welke voor elke uitgang een retourkanaal hebben. Helaas geen regelbare versterking maar in principe is de verdeling wel logisch want hier thuis hebben we een korte kabel (kanaal 2) een middellange naar de 1e verdieping (kanaal 3) en een naar zolder (kanaal 4)

Bron: http://www.inhome-network...e/Categories/UPC_abonnees

Afbeeldingslocatie: http://www.inhome-network.com/WebRoot/InHome/Shops/InHome/47FA/0551/8B2B/B52D/3254/3E94/BC92/F534/FRA-752N-1-HRCL.JPG

• kaajee
Ryan1981 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:53:
Hmmm na wat googlen nog meer gevonden. Het blijkt dat UPC zelf ook versterkers verkoopt! Welke voor elke uitgang een retourkanaal hebben. Helaas geen regelbare versterking maar in principe is de verdeling wel logisch want hier thuis hebben we een korte kabel (kanaal 2) een middellange naar de 1e verdieping (kanaal 3) en een naar zolder (kanaal 4)

Bron: http://www.inhome-network...e/Categories/UPC_abonnees

[afbeelding]
Dat ding ziet er goed uit en niet eens al te duur........
Zijn ook de makers van de bekende AOP's, TRAS-1000, dus zal best goed zijn, ik schat zeker vergelijkbaar met Hirschmann meuk. Ik kan alleen nergens vinden of de galvanische scheiding ook door dit ding geregeld wordt. Wellicht even mailen, ze zitten in de UK
http://www.technetix.com/...ils.asp?pageID=110&i=1314

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
kaajee schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:39:
[...]

Voor zover ik kan inschatten communiceert 'internet over de (coax)kabel' ook 2 kanten op......download is van het net naar je huis en upload is van je huis naar het net. En als je alleen kunt downloaden zul je niet veel plezier aan je internet hebben. :? 8)7

Dus heb je kabel-internet en wil je een versterker plaatsen, neem dan altijd een retour geschikte. Dat het met sommige niet-specificeerde (goedkope) versterkers ook lijkt te gaan is een kwestie van geluk, waarschijnlijk zijn die ook gewoon retourgeschikt.
Zie ook hier
en er zijn al vele posts over aardlussen geweest en de aarding van apparatuur, bijv. hier staat ook nuttige info in
Maar dan nog heb je hem alleen nodig voor DTV want je modem voor Internet/ Voip moet je voor je versterker plaatsen! En hoe het dan eruit komt te zien:
AOP (met alleen rtv aansluiting) -> 2 weg splitter.
1 uitgang voor modem(maakt niet uit of die ook voip heeft)
1 uitgang naar je versterker. En mocht je dan dus DTV nemen, op dit moment heeft UPC als enigste een decoder die retour signaal nodig heeft, dan heb je een retour geschikte versterker nodig.

Taal fouten inbegrepen ;)

• kaajee
klaasbram schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:03:
[...]

Maar dan nog heb je hem alleen nodig voor DTV want je modem voor Internet/ Voip moet je voor je versterker plaatsen! En hoe het dan eruit komt te zien:
............
True, tenzij je dus je modem niet vóór je versterker wilt of kunt plaatsen (en dat ie dus er achter moet)......Die situaties zijn er ook genoeg, dan is een retour geschikt toch wel handig.............

[ Voor 3% gewijzigd door kaajee op 29-08-2008 22:27 ]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Ok ik ben vrijdag naar de UPC winkel geweest en daar hadden ze maar 1 versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.inhome-network.com/WebRoot/InHome/Shops/InHome/4589/5F7E/A90B/2E48/B45B/3E94/B5F4/6A00/FDU-44-UPC.jpg

Alle uitgangen 4dB versterking retour geen versterking.

deze kostte mij 29,95. Ik heb hem opgehangen alles aangesloten en gekeken of de aardlus er nog was. De aardlus was nog aanwezig dus deze is niet galvanisch gescheiden. Had de mantelstroom filter toch al besteld, heb hem er voor gezet en alles was OK. Heb nu overal goed beeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryan1981 op 04-09-2008 11:02 ]

Pagina: 1