Toon posts:

HTPC geluid over Home cinema set.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem / vragen.

Mijn configuratie is als volgt:
ASUS S-PRESSO P111 = http://www.asus.nl/produc...4=0&model=337&modelmenu=2
HOME CINEMA SET: PIONEER XV-DV55

en een Soundblaster Live 5.1 (EXTERNAL) USB met optische uitgang en coax.

Nu is eigenlijk mijn probleem dat ik geen 5.1 over mijn cinema set krijg. Ik heb de pioneer zo ingesteld dat ik wel 2.1 in ieder geval krijg maar krijg 5.1 niet voor elkaar. ik gebruik een optisch kabeltje van de optical out op de soundblaster naar optical in op de Pioneer.

Nu waren mijn vragen:
Weet iemand hoe ik de 5.1 aan de gang krijg?
en op de barebone zelf zit ook een optical out. het geluidssysteem is 6 channel. geeft dit ook 5.1 om de home cinema? en zo ja weet iemand beste drivers/ programma`s hiervoor

Alvast bedankt.

met vriendelijke groet,

Wesley

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:39
Om 5.1 geluid uit te voeren over S/PDIF heb je een geschikte codec nodig (Dolby Digital, DTS, etc.) om de geluidstream te 'vervoeren' over het digitale lijntje. Je kan dat op twee manieren voor elkaar krijgen:
  • Indien je bron een 5.1 source is in een codec die je versterker snapt kan je S/PDIF passthrough aanzetten in je mediaspeler. Er wordt dan feitelijk niets verwerkt aan het geluid, oftewel je geluidskaart doet niet zoveel.
  • De #-ch output on-the-fly encoden naar een geschikte codec, die je versterker weer decodeert. Dit gebeurt in de meeste configuraties in de software, maar ik vernam dat er ook al geluidskaarten zijn die dit op hardware-niveau doen. Zoek dus naar features als multichannel encoding. Wellicht kan je anders nog iets gebruiken als AC3-filter.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie heb het aan de praat.

mvg,

wesley