Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Topicstarter
Medetweakers, ik zit met een probleem.

Ik ga volgende week bij mij werkgever weg,dit jaar heb ik in totaal 23 dagen vrij gehad, onze werkgever heeft 24 normale vrije dagen en dan ook nog 10 verplichten(34 dagen dus) nu ga ik maandag beginnen bij me nieuwe werkgever: volgens mijn huidige werkgever heb ik dan 10 dagen teveel opgenomen, Hoe moet ik dit nu oplossen,ik weet niet zeker of hun het goed berekend hebben maar maak me toch zorgen dat ik straks haast 1000 euro moet terug betalen omdat hun mij niet eerder hebben gewaarschuwd( Het was al enkele maanden bekend dat ik zou vertekken)

Welke oplossingen zijn er? Ik heb natuurlijk geen zin om straks weg te gaan met een schuld,er staat niks hierover in het contract opgenomen.

Is er iets waar ik me op kan beroepen gezien hun allang van deze dagen wisten en ik ervan uit ging dat ik maar 1.6 dagen teveel had opgenomen.( 34 / 12 X 8 ) in het contract staat ook dat ik 34 vrije dagen heb.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het ligt er aan hoe die vrije dagen zijn opgebouwd. Meestal krijg je niet aan het begin van het jaar alle dagen, maar bouw je ze op aan de hand van het aantal gewerkte dagen.

Als je dan 24 te besteden dagen hebt en halverwege het jaar weggaat, kom je op 12 te besteden uit.

Alleen hoe dat precies gaat wanneer je uit dienst treedt, dat ik dan weer niet...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

In principe ben je er zelf ook verantwoordelijk voor je vrije dagen bij te houden natuurlijk, zeker als je van plan bent op te stappen moet je zorgen dat je je zaken op orde hebt wat dat betreft.

De tien verplichte dagen zijn waarschijnlijk feestdagen, en als daar al een planning voor bekend was dan heb je het deel daarvan wat je nog meemaakt gewoon gehad (zonder dat dat van je 24 dagen is afgetrokken), en heb je gewoon geen recht meer op de dagen gepland na uit diensttreding.

Verder zal hier ongetwijfeld het een en ander over staan in je contract / CAO - en hoogstwaarschijnlijk is dat dat een tekort aan dagen wordt gezien als onbetaald verlof en dat dus ingehouden wordt op je salaris. Als dat salaris reeds is uitbetaald zal je dat bedrag moeten terugbetalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 14:27 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TeGek schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:21:
ik weet niet zeker of hun het goed berekend hebben
Dan vraag je eerst of ze de berekening kunnen toelichten.

{signature}

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TeGek schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:21:
volgens mijn huidige werkgever heb ik dan 10 dagen teveel opgenomen, Hoe moet ik dit nu oplossen,ik weet niet zeker of hun het goed berekend hebben
Vraag de berekening van je werkgever eens op. Dat geeft je in ieder geval info hoe zij aan het aantal dagen komen.
maar maak me toch zorgen dat ik straks haast 1000 euro moet terug betalen omdat hun mij niet eerder hebben gewaarschuwd( Het was al enkele maanden bekend dat ik zou vertekken)
Waarom zouden zij je moeten waarschuwen?

Verder is het wel gebruikelijk dat reservingen (vakantiegeld + saldo vrije dagen) verekend worden tijdens de laatste salarisuitbetaling .

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Het ligt eraan hoe de 'verplichte' dagen zijn gedefnieerd. Als die zijn toegekend als vrij op specifieke dagen in bv december dan heb je waarschijnlijk pech. Als ze zijn gedefinieerd als 'vrij' of 'verlet' in bv je contract dan mag je aannemen dat ze evenredig gedurende het jaar worden opgebouwd (ongeacht dat de data voor besteding door werkgever aangewezen kunnen worden).

Het lijkt me wel heel stug dat toevallig alle 10 de extra dagen in de maanden september-december zouden liggen :?

Zoals hierboven gezegd is verrekening op zich niet meer dan normaal. Ik zou wel om een toelichting vragen voor de berekening die ze gemaakt hebben.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 14:49

Eijkb

Zo.

Bij mijn vorige werkgever had ik een 40 uur contract. Ik was gedetacheerd bij een bank tegen 36 uur. Gevolg: 3 jaar lang 4 uur per week te weinig gewerkt. Kon ik mooi ophoesten... Er was overigens wel de mogelijkheid om bv. iedere vrijdag nog 4 uur naar het hoofdkantoor te gaan om zo de uren te vervolmaken maar goed, dat was 0,5 uur heen en 1,5 uur terug (naar huis). Nooit op gewezen, totdat ik dus ontslag nam en de uren tegen mijn (hoger) laatste uurloon werden doorberekend. Niet netjes van ze, maar goed.

p.s. Geen verplichte vakantiedagen aldaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Eijkb op 26-08-2008 15:09 ]

.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Per eind augustus is 2/3 van het jaar is om, lijkt me dan dat je 2/3 * 24 = 16 vrije dagen had mogen hebben, "vaste" feestdagen daarin niet meegeteld, zoals bv. koninginnedag ofzo. Dus als je die niet had meegeteld bij die 23, lijkt me dat je 7 dagen teveel hebt opgenomen, dus geen 10?

Alsnog vervelend maar ik zou wel checken dat iig het aantal teveel opgenomen dagen niet hoger wordt gemaakt dan het moet zijn...

Het zou mij het meest logisch lijken dat die teveel opgenomen uren in mindering worden gebracht op je laatste loon, anders zou je nl. geld moeten terugbetalen waar je al wel loonbelasting en andere heffingen over hebt betaald (en je baas ook) etc. etc., dat zou wel wat onhandig zijn.

Dus vraag dan of ze die 7 dagen * 8 uur = 56 uur in mindering brengen op het loon van je laatste maand, dat kost je ws. dan ongeveer een derde van je normale loon van die maand ofzoiets. Vervelend maar op die manier tenminste nog te overzien..

[ Voor 39% gewijzigd door Wilke op 26-08-2008 15:32 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dit soort zaken horen in principe via het laatst verdiende loon te worden verrekend.

Als alles goed gaat is je laatste loon dan een stuk lager dan voorheen :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Hangt af van de definitie van 'verplichte vrije dagen' inderdaad. Als dat (feest)dagen zijn waarop het kantoor gewoon dicht is en waarop je dus fysiek niet kunt werken ook al zou je willen, dan is het begrijpelijk dat je werkgever nu zegt dat je teveel dagen hebt opgenomen (24 / 12 x 8 = 16, dus bij 23 opgenomen dagen zijn dat er 7 teveel).

Ik zou eerst eens vragen om een deugdelijke berekening en een inzicht (liefst op uurbasis) van de jaarlijks verstrekte vrije dagen (/uren) en de werkelijk opgenomen vrije dagen (/uren). Als daar uiteindelijk uitkomt dat je inderdaad teveel vrije dagen hebt opgenomen, dan zul je die - ben ik bang - toch echt moeten terugbetalen. Dat wordt gewoon verrekend met de laatst te verrichten betaling.

In ieder geval kun je je m.i. niet erop beroepen dat 'hun het niet hebben gezegd' want je hoort als werknemer de inhoud van je arbeidsovereenkomst gewoon goed te kennen. Je tekent toch immers niet iets waarvan je de inhoud niet 100% begrijpt, of wel? ;)

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:43:
Hangt af van de definitie van 'verplichte vrije dagen' inderdaad. Als dat (feest)dagen zijn waarop het kantoor gewoon dicht is en waarop je dus fysiek niet kunt werken ook al zou je willen, dan is het begrijpelijk dat je werkgever nu zegt dat je teveel dagen hebt opgenomen (24 / 12 x 8 = 16, dus bij 23 opgenomen dagen zijn dat er 7 teveel).

Ik zou eerst eens vragen om een deugdelijke berekening en een inzicht (liefst op uurbasis) van de jaarlijks verstrekte vrije dagen (/uren) en de werkelijk opgenomen vrije dagen (/uren). Als daar uiteindelijk uitkomt dat je inderdaad teveel vrije dagen hebt opgenomen, dan zul je die - ben ik bang - toch echt moeten terugbetalen. Dat wordt gewoon verrekend met de laatst te verrichten betaling.

In ieder geval kun je je m.i. niet erop beroepen dat 'hun het niet hebben gezegd' want je hoort als werknemer de inhoud van je arbeidsovereenkomst gewoon goed te kennen. Je tekent toch immers niet iets waarvan je de inhoud niet 100% begrijpt, of wel? ;)
mwah ook al is het kantoor fysiek dicht dan kan ik gewoon nog doorwerken, die eis is dus afhankelijk van je baan/werkgever.

Aan het einde van de rit krijg je toch je vakantiegeld uitgekeerd omdat je vertrekt en je overuren? Zit er dus niet veel anders op dan je vakantiegeld op te offeren (al zal dat nu niet veel opgebouwd hebben) of flink over te gaan werken...

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Sowieso kan je werkgever niet goed rekenen. Je vertrekt per 1/9, dus je hebt al 8/12 van het jaar gewerkt. Pro rata heb je dan recht op 16 vrij dagen; met 23 dagen tot nu toe opgenomen heb je er dus maar 7 teveel opgenomen. Wat wel mee gaat tellen is terugbetaling vakantiegeld. Je hebt dat al over 12 maanden gekregen, en moet dus 4/12=1/3 terugbetalen. Je nieuwe werkgever zal in december wel over 4 maanden (nieuw) salaris vakantiegeld verrekenen, en dat is als het goed is over een hoger loon.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
MSalters schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:29:
Wat wel mee gaat tellen is terugbetaling vakantiegeld. Je hebt dat al over 12 maanden gekregen, en moet dus 4/12=1/3 terugbetalen.
De werkgevers die ik ken betalen vakantiegeld achteraf: dus in mei 2008 wordt het vakantiegeld betaald over de periode juni 2007 - mei 2008. Uiteraard staat het een werkgever vrij om vooruit te betalen.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 19:36
Sowieso kan je werkgever niet goed rekenen. Je vertrekt per 1/9, dus je hebt al 8/12 van het jaar gewerkt. Pro rata heb je dan recht op 16 vrij dagen; met 23 dagen tot nu toe opgenomen heb je er dus maar 7 teveel opgenomen. Wat wel mee gaat tellen is terugbetaling vakantiegeld. Je hebt dat al over 12 maanden gekregen, en moet dus 4/12=1/3 terugbetalen. Je nieuwe werkgever zal in december wel over 4 maanden (nieuw) salaris vakantiegeld verrekenen, en dat is als het goed is over een hoger loon.
Je bouwt je vakantiegeld na mei (of net welke maand je bedrijf gekozen heeft) toch op voor mei 2009?

zeroxcool.net - curity.eu

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Rukapul schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:34:
[...]

De werkgevers die ik ken betalen vakantiegeld achteraf: dus in mei 2008 wordt het vakantiegeld betaald over de periode juni 2007 - mei 2008. Uiteraard staat het een werkgever vrij om vooruit te betalen.
Yup dat is gebruikelijk inderdaad. Vakantiegeld bouw je op aan de hand van gewerkte dagen, staat ook op je loonstrook.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Sowieso kan je werkgever niet goed rekenen. Je vertrekt per 1/9, dus je hebt al 8/12 van het jaar gewerkt. Pro rata heb je dan recht op 16 vrij dagen;
Ja, precies wat ik ook zei een paar posts geleden. Ben dus niet de enige die er zo over denkt gelukkig :)

Goed punt is dat je inderdaad ook nog vakantiegeld krijgt van mei 2008 t/m augustus, dat balanceert met een beetje geluk dan uit met de verloren uren. Valt het toch nog mee allemaal. (en volgens mij is het meestal van mei huidig jaar t/m april volgend jaar, die opbouw van vakantiegeld. Maar dat kan evt. verschillen per werkgever)

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 28-08-2008 15:39 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat ik me nog afvroeg: wat voor soort werkgevers heb je? Ik heb tot nu toe altijd zulke relaxte werkgevers gehad (en ook zo uit elkaar gegaan) dat altijd alles wel met goede wil op te lossen is dat niemand er op achteruit gaat. Termen als moeten/waarschuwen/boete lijken mij vrij arelaxt iig ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Rukapul schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:34:
[...]

Mijn werkgever rekent vakantiegeld van 1 jan t/m 31 dec. Dat was flink incasseren toen ik 1 april aan de slag ging. Ten eerste kreeg ik het vakantiegeld van mijn oude werkgever (11 maanden) en daarna nog eens voor 8 maanden van mijn nieuwe werkgever. Bij het uit dienst gaan moet ik dus wel ff opletten wanneer ik dat in de periode van juni t/m december doe.

Kortom, het komt voor..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Jazzper schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 15:52:
wat ik me nog afvroeg: wat voor soort werkgevers heb je? Ik heb tot nu toe altijd zulke relaxte werkgevers gehad (en ook zo uit elkaar gegaan) dat altijd alles wel met goede wil op te lossen is dat niemand er op achteruit gaat. Termen als moeten/waarschuwen/boete lijken mij vrij arelaxt iig ;)
zal vast 1 der redenen zijn dat hij dan weg gaat lijkt me ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Let er overigens op dat de werkgever het allemaal wel goed verekend op je loonstrook. Over de teveel opgenomen vakantie dagen heb je ( of eigenlijk je werkgever ) immers ook al belasting betaalt. Dit zal je werkgever zowiezo terug moeten boeken.

Je hoeft dus zowiezo alleen het netto gedeelte van de teveel opgenomen vakantie dagen terug te betalen, aangezien je werkgever de loonheffing al heeft ingehouden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Topicstarter
Een aardige bump van ongeveer een maand:

Me ex-werkgever en ik zijn er uit gekomen,ik kreeg nog enkele maanden vakantie geld en reserveringen e.d.

Uiteindelijk er nog ongeveer 1000 euro winst uit gekregen ook.

Hartelijk dank voor jullie hulp allemaal.

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

Dat is geen winst, maar dat zijn opgespaarde bedragen waar je recht op hebt.

Maar in ieder geval goed dat jullie er samen uit zijn gekomen. d:)b

Speel ook Balls Connect en Repeat

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

nvr mind

[ Voor 94% gewijzigd door _Erikje_ op 28-09-2008 22:21 ]

Pagina: 1