Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga komend jaar weer proberen om af te studeren als 4e jaars student technische informatica op Inholland. Nu bekijk ik net het inschrijf formulier en zie daar dat ik een derde kan laten betalen via een factuur.

Nu heb ik een VOF waarin ik internet ontwikkelingen aan de man breng, kan ik deze VOF mijn schoolgeld laten betalen via een factuur?

Dit zou nml. wel praktisch zijn gezien ik zo geen BTW betaal over mijn studie en mij persoonlijk ontlast van de kosten.

Het nadeel is dan wel dat de 1600 euro welke jaarlijks persoonlijk aftrekbaar is, nu misschien moet worden afgeschreven over X jaar om bedrijfsmatig af te schrijven?

Wie kan me opheldering geven en zeggen dat het ook zo werkt als ik denk.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je boekhouder/accountant? Ik snap niet dat je met dit soort dingen naar een forum als tweakers gaat wanneer je een eigen bedrijf hebt... Als je dit soort dingen verkeerd doet kan het je aardig duur komen te staan, terwijl je boekhouder het je met 1 telefoontje kan zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen boekhouder/accountant, vandaar dat ik het hier probeer.

Naar mijn weten ben ik daar ook niet toe verplicht, BTW aangifte per kwartaal en je eventuele winstuitkering bij je inkomensbelasting opgeven is voldoende.

En mocht die 1600 niet aftrekbaar zijn dan betaal ik m alsnog prive, dus zo duur zal het me vast niet komen te staan.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
voor zulke dingen is het toch handig om een accountant te hebben, 2 redenen

1. doe je iets fout, krijg je een boete
2. een accountant kan je er maximaal voordeel uit laten krijgen

het levert je uiteindelijk wel geld op

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Idd en een accountant (aangezien het zijn werk is) weet wat hij doet, weet bv wat er extra aftrekbaar is enz. Dit heeft zeker zo zijn voordelen. Zeker als het een klein bedrijfje is ben je niet zoveel kwijt. Ik snap zelf niet waarom jedit risico zou willen lopen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:44:
Ik heb geen boekhouder/accountant, vandaar dat ik het hier probeer.

Naar mijn weten ben ik daar ook niet toe verplicht, BTW aangifte per kwartaal en je eventuele winstuitkering bij je inkomensbelasting opgeven is voldoende.

En mocht die 1600 niet aftrekbaar zijn dan betaal ik m alsnog prive, dus zo duur zal het me vast niet komen te staan.
Het is niet zo dat je tegen de belastingdienst kunt zeggen: Ow sorry dat ik die kosten heb opgegeven, dan betaal ik ze wel prive... Tegen die tijd krijg je gewoon een boete.

Als ik jou was zou ik echt even bellen met de belastingdienst, boekhouder of accountant, want ondanks dat je ze misschien niet moet hebben, kunnen ze je een hoop geld en gedoe besparen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

sander- schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:52:
[...]

Het is niet zo dat je tegen de belastingdienst kunt zeggen: Ow sorry dat ik die kosten heb opgegeven, dan betaal ik ze wel prive... Tegen die tijd krijg je gewoon een boete.
Dit is dus niet per definitie waar. Als jij door een inschattingsfout een bepaalde kostenpost zakelijk neemt ipv prive kan de belastingdienst je daarop terugfluiten, waarna je de kosten alsnog prive moet maken. Boetes komen alleen om de hoek als je met opzet regels omzeilt, niet als je ze verdedigbaar verkeerd toepast.

In dit specifieke geval: nee, je mag je schoolgeld niet door de VOF laten betalen omdat het een duidelijk privegewin oplevert - het 'gewin' dat volgt uit de opleiding is voor jouw prive en nauwelijks tot niet voor de onderneming. Als zodanig ben je dus verplicht de kosten prive te nemen. Wel kun je jezelf een zakelijke bijdrage in de opleidingskosten toe laten komen, voor de hoogte hiervan zul je even met..... een accountant moeten overleggen.

Professionele website nodig?

Pagina: 1