wandcontactdoos huiskamer/coax onder stroom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 11:18
In maak gebruik van de DVR digitale televisie van UPC. Voor bepaalde toepassingen, zoals 'uitzending gemist' is een retourgeschikte wandcontactdoos noodzakelijk. Deze heb ik gekocht bij UPC en in de woonkamer vervangen. Alles werkt naar behoren, hoewel de testpagina 999 en rodeknop soms nog een foutmelding geeft (niet altijd).

Tijdens het vervangen voelde ik dat er een stroom staat op de metale onderdelen van de contactdoos na aansluiting van de coax-kabel. Mijn vraag: is dit normaal? Ik had nooit verwacht dat er een voelbare spanning staat op de coax-kabel.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:15

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Of het echt geod is weet ik niet, ik weet wel dat je niet de enige bent waarbij het voorkomt. Ik heb ook meerdere malen op COAX-kabels een kriebelige spanning voelen staan.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Bij ons staat er 80 volt op de coax kabel (laatst gemeten). Hier is het beeld van de dvd speler ook een stuk scherper als je de coax er even uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 17:14

megaleo

Special member

Dit komt doordat je een stroomkring maakt, het tvsignaal (via coax, en andere kabels) bestaat uit alleen stroom. Het meerdendeel van die spanning op de coax-kabel komt dus door niet of slecht geaarde apparatuur.
Het komt wel vaker voor en is ook makkelijk op te lossen.
Kijk maar in de search, is vaker aan bod geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
tja, ik heb sinds ik op mn 8e ofzo echt wel een pijnlijke schok van een coaxkabel heb gehad heilig ontzag voor die dingen. (doe levensgevaarlijk met hele dikke opgeladen condensatoren, maar coaxkabels... :P ) dus het kan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
D'r staat hier ook juice op die kabel... moest laats kabel vervangen vervolgens 2 uur paar vingers niet meer gevoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Bedankt allemaal. Was een beetje bang voor kans op brand ofzo. Ben blij dat het normaal is. :)

Vroeger had ik een electrische gitaar, de snaren stonden ook altijd onder spanning als ik deze aan de versterker aansloot zonder aarding. 8)

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aarding is het sleutelwoord inderdaad. Zo te horen heb je een eerste aansluitpunt in je huis in de meterkast en gaat het hier om de woonkamer wandcontactdoos. Ergens moet dit geheel geaard worden en dat gebeurt blijkbaar niet. Als het goed is zou daar in de meterkast gelegenheid toe moeten zijn. Dan ben je er gelijk vanaf.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
klopt,, inderdaad een eerste aansluitpunt in de meterkast en deze kabel gaat naar de wandconactdoos in de woonkamer, welke ik vervangen heb. Die aarding, is dit belangrijk? Ik heb er nu geen last van en bij het monteren trek ik even de kabel los in de meterkast.
dion_b schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:23:
Aarding is het sleutelwoord inderdaad. Zo te horen heb je een eerste aansluitpunt in je huis in de meterkast en gaat het hier om de woonkamer wandcontactdoos. Ergens moet dit geheel geaard worden en dat gebeurt blijkbaar niet. Als het goed is zou daar in de meterkast gelegenheid toe moeten zijn. Dan ben je er gelijk vanaf.

Specs van pc

Pagina: 1