Toon posts:

Interesse in custom (water)koelblokken?

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik ben bezig een eigen CNC bedrijf te starten. Nu wil ik hier graag peilen of er intresse is voor maatwerk.

Als een van de onderdelen van mijn onderneming wil ik 'tweakersproducten' op maat gaan maken.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan waterkoelblokken, heatsinks, custom aluminium onderdelen, fan grills enz..

Ik heb mijn eigen cnc-freesmachines waar ik vanalles mee kan maken van aluminium, koper, staal, plastics, hout en meer. Zowel plaatmateriaal als massieve blokken.

Naast een eigen assortiment aan producten wil ik ook een cnc-service gaan leveren. De klant (jullie dus ;)) kan zelf een ontwerp maken voor een koelblok bijvoorbeeld, in de vorm van een CAD-tekening oid.
Op die manier kan ik costum koelblokken leveren die minder standaard zijn.
Een ander voorbeeld is logo's frezen in aluminium plaat voor casemodders. Mounting brackets, case windows,...you name it?

Zie deze post als een marktonderzoek.
Ik wil graag van jullie weten hoeveel intresse hiervoor is, en of jullie nog meer ideeën hebben!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Met alleen "custom" koelblokken voro tweakers ga je geen stevige zaak kunnen bouwen imho.
Maar als je dat aanbod wat oprekt, zoals je zelf ook aangeeft, moet er een bedrijfje rond te runnen zijn :)
Maar denk er wel om dat, hoewel het hier op t.net soms anders lijkt, er maar een heel kleine minderheid van computergebruikers is die hier behoefte aan heeft.
Wellicht kanje ook in de electronica-en modelbouwwereld wel wat kwijt.

het lastigste zal zijn je (beperkte) publiek bereiken

Verwijderd

Opzich interessant! :Y)

Denk alleen dat men wel moet weten wat er wel en niet kan...
BV voor waterkoeling is het handig om te weten hoe groot de groeven/kanaaltjes gemaakt kunnen worden.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je toch een CNC machine hebt staan en custom dingen wilt maken. Denk dan ook bvb aan aluminium schijfrem adapters voor puch maxi's etc. Zulk soort spul raak je makkelijk kwijt als het goed werkt. Zelf maak ik ze niet omdat ik geen zin heb om zoveel werk te verzetten op een conventionele draai/freesbank :P Zodra je spullen maakt die nog nergens anders gemaakt worden raak je het best snel kwijt denk ik.

Als je custom koelblokken wilt maken moet het wel iets goeds zijn, er zijn immers al genoeg koelblokken. Voor een paar tientjes heb je er al een. Wat mijn interesse zou hebben zijn mosfet blokken. Gewoon simpel. Nu betaal je 100 euro voor een setje. Nou weet ik hoeveel koper kost en hoe weinig werk het is in een CNC, dat kan dus veel goedkoper :+ Dus spul dat niet veel of duur gemaakt wordt lijkt mij wel de moeite.

Youtube Download ubersnel.nl

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 10:25

SECURITEH

Man of legend.

Ik vind dit best een interessant idee. :)
Een VGA water blok volgens een eigen ontwerp klinkt mij goed in de oren. :D

Verwijderd

Ik zou je zo een tekening willen opsturen voor een NB-koelblok voor op mijn plank. Helaas belemmert elke PCI-e kaart plaatsing van een normale heatsink. Doe je ook iets met heatpipes? Kan je ze zelf buigen zonder verlies van koelcapaciteit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:08:
Opzich interessant! :Y)

Denk alleen dat men wel moet weten wat er wel en niet kan...
BV voor waterkoeling is het handig om te weten hoe groot de groeven/kanaaltjes gemaakt kunnen worden.
De belangrijkste beperking is dat het een 3assen machine is. Ik kan dus bijvoorbeeld niet een groef in de zijkant van het blok frezen.
Verder kan ik natuurlijk zowel grote als kleine freesbits gebruiken voor alle maten kanalen.
Als je custom koelblokken wilt maken moet het wel iets goeds zijn, er zijn immers al genoeg koelblokken.
Precies. Vandaar dat ik zeg: custom ;) Voor alles wat er nog niet is.
Of inderdaad dingen die al wel bestaan maar goedkoper kunnen.
Ik zou je zo een tekening willen opsturen voor een NB-koelblok voor op mijn plank. Helaas belemmert elke PCI-e kaart plaatsing van een normale heatsink. Doe je ook iets met heatpipes? Kan je ze zelf buigen zonder verlies van koelcapaciteit?
Kijk, dit is precies wat mij op dit idee heeft gebracht. Standaard koelers passen niet altijd op alle mobos! En heatpipes, dat is niet zo eenvoudig denk ik. Daar weet ik te weinig van op het moment.

Nogmaals voor de duidelijkheid:
Ik accepteer nog GEEN orders

Dit is slechts een onderzoek of er intresse is.
Ik wil dan ook iedereen die dit leest en intresse heeft, verzoeken te posten, niet alleen lezen!
Anders weet ik nog niks ;)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

kut, ik dacht dat ik de enige was met dit idee :( Let wel dat je geen bedrijf kan bouwen op alleen het maken van koeldingetjes ed. Eigelijk moet je een vast iets hebben waarvoor je freest, met daarbij custom dingen maken. Als extra dus. Verder is het misschien een idee om een standaard koelblok te ontwerpen waar mensen dan bijvoorbeeld hun naam in kunnen laten frezen of op een andere manier uniek en persoonlijk kunnen maken. Dit omdat de meeste modders ed. niet met CAD overweg kunnen. (Nu moet ik natuurlijk niet te veel van mijn eigen business plan gaan verklappen :p)

Verwijderd

Heatpipes zijn te verbuigen, maar ik heb er zelf ook weinig verstand van. Het liefst heb ik een oplossing wat vanaf de mount een heatpipe ongeveer 5 centimeter wegloopt en dan pal naar boven met 1 grote heatsink. Ze zijn er wel, maar zullen niet zo 1-2-3 passen op mijn moederbord.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah en hier doen we dus niet aan op tweakers.net... Dat je een bedrijf wil beginnen ok, maar doe je marktonderzoek dan ook gewoon via de normale manieren...

Dit is puur werving / marktonderzoek, iets wat we niet willen zien op tweakers.net

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.