Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] PC loopt regelmatig vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn pc. Hij loopt regelmatig vast tijdens het aan- of afmelden van een gebruikersaccount. Nu heb ik al een aantal dingen geprobeerd: ik heb het register opgeschoond met registry mechanic, ik heb een aantal programma's verwijderd en ik heb zelfs al eens opnieuw windows XP geïnstalleerd. Toch blijft het probleem zich voordoen. Nu heb ikin de windows logboeken gevonden dat er twee foutmeldingen zeer vaak voorkomen en ik denk dat dat met het probleem te maken heeft. Dit zijn de foutmeldingen:

1.
Windows heeft het register van gebruiker PC01\Niels opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.

Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart.

2.
Windows kan het klassenregisterbestand niet uit het geheugen verwijderen omdat het momenteel door een andere toepassing of service wordt gebruikt. Het bestand wordt uit het geheugen verwijderd als het niet meer wordt gebruikt.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen naar een oplossing voor het probleem?

Alvast bedankt,

Niels

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Die meldingen zijn meestal niet zo heel boeiend.

Is de vastloper random of niet?
Welk update level draai je?
Welke hardware draait het op?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat je precies bedoelt met random. Hij loopt enkele keren per week vast, terwijl de pc echt bij lange na geen 24 uur per dag aan staat. Het gebeurd niet iedere keer dat er wordt aan- of afgemeld. Als hij vast hangt is de bureaublad-afbeelding te zien en voor de rest niks en de pc reageert nergens meer op.

Ik ben helemaal up-to-date als het goed is. Ik heb alle updates tot nu toe (ook SP3) geïnstalleerd. Ook voordat SP3 uit was, had ik het vastloop-probleem al, dus aan SP3 kan het niet liggen.

De pc bestaat uit:
- Gigagyte GA-8SG800 moederbord
- Ati Radeon 9700
- Intel Pentium 4, 2400MHz
- 512 MB DDR-333 geheugen
- Western Digital WD 1200JB
- WD3200 JB

• Mike2k

Mike2k

Random = precies wat het zegt. Is het vastlopen reproduceerbaar?

Overigens zul je toch echt wel een beetje meer info moet geven...
Bijv welke AV je draait, of je anti spyware hebt, je temps noem maar op....

Verwijderd

Topicstarter
Het is reproduceerbaar door gewoon een aantal keren aan en af te melden, zonder voor de rest iets te doen. Ik heb aan beveiliging: Windows Defender, AVG Free en ZoneAlarm Free. Temperaturen zijn volgens mij redelijk normaal: na een tijdje aan staan 40 graden op het moederbord, 33 op de processor en 28 op de WD3200JB.

• Mattijsken
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Mhh, je probleem komt we wel bekend voor. Ik dek dat je register niet 'afgesloten'. Dat is blijkbaar een soort bug in Windows, want Microsoft heeft er een soort 'patch' voor uitgebracht: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1B286E6D-8912-4E18-B570-42470E2F3582&displaylang=en
Dat is een service die zorgt dat je weer goed uitgelogd wordt (die eerste foutmelding in je eventviewer zou daarna niet meer mogen voorkomen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die patch geïnstalleerd, maar het heeft niet geholpen aan het probleem dat de pc vaak vast hangt. Wel is de foutmelding niet meer voorgekomen in de logboeken.

• Mike2k

Mike2k

Niels,
Hier je probleem neer gooien zonder zelf echt goed uit te zoeken wat het zou kunnen zijn heeft vrij weinig nut.

Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor dit soort problemen...Van alle denkbeeldige hardware problemen tot software problemen en alles wat daar tussen zit.

Je zult echt meer moeite moeten doen voor de oplossing van je probleem.

Het kan echt gaan van bolle elco's tot beschadigde hdd sectoren en van virussen tot een brak register door die foutmeldingen.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel degelijk het nodige geprobeerd (het probleem doet zich dan ook al meer dan een half jaar voor en ik ben een beetje ten einde raad), ik heb geprobeerd of hij ook blijft hangen als ik alleen de broodnodige processen automatisch laat opstarten, ik heb opnieuw geïnstalleerd, gescand met AVG, Ad-Aware en Windows Defender, register opgeschoond met Regsitry Mechanic. Het register kan het ook bijna niet zijn, omdat ik het probleem al had toen ik klaar was met opnieuw installeren (HD geformatteerd, daarna Windows opnieuw erop (cd met SP2 erin), daarna de programma's die ik gebruik erop (incl. beveiliging) en daarna pas contact laten met internet en alle programma's updaten). Hardware kan ik ook wel het een en ander uitwisselen, want ik heb nog een andere Pentium 4 staan zonder HD.

• Mike2k

Mike2k

Probeer eerst eens wat verschillende geheugen configs enzo..bankje erin, bankje eruit...
Haal alle overbodige HW eruit zoals evt geluidskaarten, usb of firewire adapters enzo....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:05:
Ik heb wel degelijk het nodige geprobeerd
Dan wordt het tijd dat je gaat debuggen :+
Je kunt door het configureren van een registry key kunstmatig een BSOD genereren (en dus de bijbehorende dump).
Windows feature lets you generate a memory dump file by using the keyboard

Heb je wel even een PS/2 keyboard bij nodig, maar hiermee kun je op het moment van 'hangen' in ieder geval een crashdump mee aanmaken die je vervolgens met debugging tools en Windows Crash/Memory dumps FAQ verder kan nalopen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toen hij gisteren vast hing, een crashdump gemaakt. De debugger geeft aan dat het probleem mogelijk wordt veroorzaakt door i8042prt.sys

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lees ook de verdere aanwijzingen dan bij dat KB artikel ;)

Als je met je keyboard zelf een dump genereert dan is het natuurlijk nogal wiedes dat daar dan de keyboard driver i8042prt als 'schuldige' wordt gezien :)
Iets verder in de dump zoeken naar iets wat een deadlock veroorzaakt dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1