Toon posts:

[Home Cinema] Keuze voor mijn vriend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de FAQ en de regels goed doorgelezen en toch post ik dit topic. MIjn vriend zit vaak op deze site en vai hem ben ik dan ook hier terecht gekomen. (hij is nu op vakantie, dus zal hier niet meelezen)

We zijn gaan samenwonen en ik wil voor mijn vriend een TV + Home Cinema set kopen. De TV wordt een ander verhaal maar dat gaat wel goed komen. Zag hier op tweakers ook een review van een aantal lcd televisies.

Maar nu een audio set. Ik zie door de bomen het bos niet meer. In een winkel zoals BCC en MM wordt ik niet echt geholpen. Rare termen & vreemde vragen worden naar me geroepen door de verkopers en ik raak helemaal in de war.

Ik heb een budget van onegveer 2300 euro voor de hele set. Dus tv inclusief Home Cinema set. komen we uit op omvegeer 800 euro budget voor een dergelijke set.

Het moet een setje zijn met meerdere speakers. Die je dan ook achter je hebt. Die man in de winkel zei dat een 2.1 set veel beter was. Maar mijn vriend wil dat niet geloof ik.

Hij heeft een xbox 360 en speelt daar veel op. Ook kijken we samen graag naar films op dvd. Er moet dus een HMDI (?) aansluiting op zitten. Althans dat is me in de winkel gezegd

Kunnen jullie mij een beetje de juiste richting op helpen? Qua merk e.d. Ik zie namelijk mooie setjes van Philips maar ook van Panasonic. De ene winkel zegt dat Philips niet goed is en de andere winkel weer wat anders. Vraag me af of ze me zo behandelen omdat ik een vrouw ben en er toch geen verstand van heb.. Maar goed dat terzijde.

Als jullie wat meer informatie nodig hebben geef ik dat graag.

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Wil je een eigen dvd speler gaan gebruiken of moet deze ook in de set zitten?
En gaat de voorkeur uit naar een gewone DVD speler? Of een Blu-ray speler?

Verwijderd

Beste Ies,

als je ongeveer 800 euro over hebt voor een dergelijke set moet je wel wat leuks kunnen kopen. Aangezien je vriend een Xbox 360 bezit zou ik zowiezo een systeem uitzoeken wat een optische ingang heeft. De vraag 5.1 of 2.1 is geheel afhankelijk van jullie wensen, wanneer je veel muziek luistert en heel af en toe een film kijkt kun je prima een 2.1 set pakken, omdat deze qua muziek kwaliteit soms nét iets beter zijn dan 5.1 systemen in dezelfde prijsklasse en je dan geen 5 luidsprekers in je kamer hoeft te plaatsen.

Wanneer je echt veel film kijkt of wilt gamen, en veel waarde hecht aan surround effecten dan zal ik zeker een 5.1 set aanraden. 2.1 is best leuk voor een film en het probeert ook wel een ruimtelijk effect te creeëren, maar het komt er in vergelijking met 5 luidsprekers lang niet uit. De Bose 3-2-1 van een vriend klinkt best aardig, maar daar blijft het ook bij.

Een HDMI aansluiting is eigenlijk een digitale vervanger van de scart kabel, met minder signaal verlies doordat het een digitale kabel betreft. Sommige DVD spelers doen ook aan upscaling, waardoor het signaal van een standaard dvd beter wordt gemaakt, maar scaling kun je ook laten doen door de TV, kortom het ís niet een vereiste. Overigens hebben nagenoeg alle (nieuwe) systemen een HDMI aansluiting.

Wat beteft merken, Harman/Kardon maakt leuke systemen, voor relatief weinig geld. Ik weet niet of je bepaalde estethische eisen hebt, maar een Harman Kardon systeem is vaak iets groter dan een alles-in-één systeem van Philips of Panasonic. Voor het budget wat jij hebt uitgetrokken zou ik een Cinelife 37 aanraden, een 5.1 receiver, een dvd speler met hdmi aansluiting, en een speakerset mét actieve subwoofer. Voor zo'n 700 euro moet dit wel te vinden zijn in een MediaMarkt of BCC. De MediaMarkt waar ik werk verkoopt hem geloof ik voor 666 euro.

Overigens zou ik je qua merken Philips niet aanraden, van alle Philips apparaten die er verkocht worden heeft Philips relatief gezien het meeste uitval.

Mag ik trouwens vragen in welke MediaMarkt je geweest bent?

Verwijderd

De discussie 2.1 of 5.1 (of meer) is moeilijk te voeren, want het is tenslotte een kwestie van smaak. Wel is technisch te onderbouwen dat voor een bepaald budget (zeker voor 800 euro) een betere stereo hebt dan een surround: voor stereo hoeft je versterker maar 2 kanalen te versterken, geen audiocodecs te processen (DTS e.d.) en je hebt 2 speakers ipv 5 (+1 subwoofer).
Dan komt het: kijk je veel films en is muziek niet belangrijk, dan is 5.1 wel aan te raden, omdat de effecten van achteren komt (center is niet per definitie nodig: de phantom mode van je surroundversterker kan het center-effect behoorlijk processen via de fronts).
Luister je echter veel naar muziek (ook concert-DVD's), dan is een stereo te prefereren. Nogmaals, het is geen Wet van Meden en Perzen: het is een kwestie van persoonlijke keuze en lichtjes hoe je je erbij voelt.

Tenslotte een cliche tip: je zult echt zelf moeten luisteren wat je smaak is (nog belangrijker: weet je wat de smaak van je vriend is?!). Philips zou ik inderdaad niet te snel nemen ivm after sales als het product niet meer in het assortiment is.
Je zou eens een keer naar bijv. Hobo hifi naar binnen kunnen gaan en daar om advies vragen. Ze hebben vaak een leuke aanbieding en (tot nu toe) heb ik ervaren dat ze iedereen serieus behandelen: of je nou voor een product van een paar tientjes komt, of een paar duizend euro, je bent klant en wordt goed behandeld (again, dat is wat ik ervaren heb in Den Bosch).

Persoonlijk (ik ken je vriend natuurlijk niet), zou ik willen dat mijn vriendin wacht en samen met mij gaat luisteren: dat is leuker en het voorkomt teleurstelling (hoewel in my case toch wel makkelijk is: ik heb de boel al staan ;) ).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:56:
De vraag 5.1 of 2.1 is geheel afhankelijk van jullie wensen, wanneer je veel muziek luistert en heel af en toe een film kijkt kun je prima een 2.1 set pakken, omdat deze qua muziek kwaliteit soms nét iets beter zijn dan 5.1 systemen in dezelfde prijsklasse en je dan geen 5 luidsprekers in je kamer hoeft te plaatsen.
'Net iets beter' KAN vaak 'Veel beter' uitpakken ;)
Wanneer je echt veel film kijkt of wilt gamen, en veel waarde hecht aan surround effecten dan zal ik zeker een 5.1 set aanraden. 2.1 is best leuk voor een film en het probeert ook wel een ruimtelijk effect te creeëren, maar het komt er in vergelijking met 5 luidsprekers lang niet uit. De Bose 3-2-1 van een vriend klinkt best aardig, maar daar blijft het ook bij.
Dan zou ik eens kijken naar Denon S-101. Er zijn winkels die voor rond het budget van de TS kan leveren. Bose is een te dure systeem voor de prijs die gevraagd wordt.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

Als man mijn complimenten voor je plannen :+ Echter, ik sluit me aan bij cyberjobe. Hoe lief de geste ook is, wacht op je vriend. Mannen hebben nogal een vreemde voorkeur en willen zeker technische zaken liever in eigen hand houden. Wellicht komt je vriend dan tot een slechtere keuze als dat jij zou maken, maar goed: over eigen slechte keuzes hoor je hem toch niet. Cognitieve dissonantie. Al met al is het toch nooit goed. Print dit topic uit, geef dat aan je vriend als verrassing en rij vervolgens samen wat audio zaken af!

.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:52
Als ik het zo lees wil je vriend in iedergeval 5.1.
Ikzelf heb een tijd terug een set van JVC gekocht (los DVD, versterker en speakers) met zuiltjes (dunne paaltjes) simpelweg omdat mijn vrouw geen joekels van speakers wilde hebben.
Uiteindelijk was het een 6.1 set ipv een 5.1 set.
Voor Dolby prologic (gebruikt in Nintendo consoles en sommige DVD's) wordt de 6e speaker gebruikt, maar vaak met DTS e.d. heb je maar 5 speakers die er gebruikt worden.
6.1 wordt trouwens zo geplaatst dat er 1 speaker recht achter je is.
5.1 is hetzelfde, maar dan zonder de speaker achter je.

Met Blu-Ray (HD-DVD ook) gaan we naar het 7.1 gebeuren.

Zelf zou ik gaan voor losse componenten, dus een losse DVD-speler/BluRay-speler, versterker en speakers. Zoals hierboven zou ik dan ook gaan voor een Harman Kardon of Onkyo. Dat zijn gewoon betere kwaliteit spullen.

Zoals hier boven mij al gezegd werd, ik zou erover na denken of je vriend er niet beter bij kan zijn. Ikzelf zou het dan wel weer leuk vinden als mijn vrouw het aangeschaft heeft, maar dat is meer omdat ze toch wel precies weet wat ik wil. Maar als je het niet zeker weet, dan kun je er beter een gezamelijk dagje van maken om te luisteren naar het geluid en te kijken naar het beeld (dit laatste is ook belangrijk aangezien ik zo een andere keuze van televisie heb gemaakt).

Verwijderd

Als aanvulling op het verhaal van sylar. Voor 800 euro kun je een leuke set hebben die ook goede muziekweergave heeft. Vaak zit hier een verschil tussen goedkope en combinatiesets en de sets van hogere kwaliteit (die vaak ook uit losse componenten bestaan). Instapmodellen van hoogwaardige hifimerken behoren tot de mogelijkheden in dit budget. Ik zal je een voorbeeldconfiguratie geven van wat je voor rond de 800 euro kunt krijgen op basis van losse componenten.

-Marantz 4002 receiver: 350 euro. Deze gebruik je om je luidsprekers te voorzien van een versterkt signaal en te voorzien van surround geluid. Deze receiver heeft hdmi mogelijkheden, en een technisch belangrijk detail is dat deze surround via PCM op de hdmi kan ontvangen. Deze termen zeggen je mogelijk niet veel, maar hierdoor ben je op de toekomst voorbereid met betrekking tot de opvolger van de dvd. (bluray)
Afbeeldingslocatie: http://www.correct.nl/artimages/83/77/337783-s1.jpg
-Marantz 4001 dvdspeler: ongeveer 130 euro
Afbeeldingslocatie: http://www.correct.nl/artimages/66/76/317666-s1.jpg
-Kef 2005.2 5.1 luidsprekerset (ongeveer 300 euro) Leuk klinkende speakerset van Kef (speakerfabrikant welke erg mooie speakers maakt) die zelfs voor muziekweergave bijzonder goed presteerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.correct.nl/artimages/92/82/258292-s1.jpg

Ik heb deze set even samengesteld op correct.nl om je een indicatie van de prijs te geven, daar zit deze set op 799 als combinatie. Je zult voor de bekabeling van de tv en de set dan nog ongeveer 100 euro nodig hebben. (kostenpost die veel mensen vergeten). Hoop dat je hier wat aan hebt!

Even een linkje naar de website van correct. Ik besef net dat de plaatjes die het net nog deden dood zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 13:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:09:
[...]

'Net iets beter' KAN vaak 'Veel beter' uitpakken ;)

[...]

Dan zou ik eens kijken naar Denon S-101. Er zijn winkels die voor rond het budget van de TS kan leveren. Bose is een te dure systeem voor de prijs die gevraagd wordt.
Je hebt helemaal gelijk, de Denon S-101 (of 102) is kwalitatief gezien véél beter dan de Bose 3-2-1, kwa prijs kwaliteit is het systeem ook een stuk beter. Om over de 3-2-1 GS en GSX maar niet te beginnen. Maar goed, het doel van dit topic is niet om Bose af te kraken. Ook gezien van de toepassing van de vriend van de TS zou ik denk ik geen 2.1 systeem aanraden.

Zoals iemand in het topic al vermeldde, wacht tot je vriend terug is. Al hoe lief het ook is dat je een dergelijk systeem cadeau wilt doen, ik zou toch even wachten en samen met hem een paar winkels langs gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:14:
Als aanvulling op het verhaal van sylar. Voor 800 euro kun je een leuke set hebben die ook goede muziekweergave heeft. Vaak zit hier een verschil tussen goedkope en combinatiesets en de sets van hogere kwaliteit (die vaak ook uit losse componenten bestaan). Instapmodellen van hoogwaardige hifimerken behoren tot de mogelijkheden in dit budget. Ik zal je een voorbeeldconfiguratie geven van wat je voor rond de 800 euro kunt krijgen op basis van losse componenten.

-Marantz 4002 receiver: 350 euro. Deze gebruik je om je luidsprekers te voorzien van een versterkt signaal en te voorzien van surround geluid. Deze receiver heeft hdmi mogelijkheden, en een technisch belangrijk detail is dat deze surround via PCM op de hdmi kan ontvangen. Deze termen zeggen je mogelijk niet veel, maar hierdoor ben je op de toekomst voorbereid met betrekking tot de opvolger van de dvd. (bluray)
[afbeelding]
[afbeelding]
-Kef 2005.2 5.1 luidsprekerset (ongeveer 300 euro) Leuk klinkende speakerset van Kef (speakerfabrikant welke erg mooie speakers maakt) die zelfs voor muziekweergave bijzonder goed presteerd.
[afbeelding]

Ik heb deze set even samengesteld op correct.nl om je een indicatie van de prijs te geven, daar zit deze set op 799 als combinatie. Je zult voor de bekabeling van de tv en de set dan nog ongeveer 100 euro nodig hebben. (kostenpost die veel mensen vergeten). Hoop dat je hier wat aan hebt!
Kwalitatief gezien is dit nog een betere oplossing dan het Harman Kardon setje dan ik noemde. Ik wist niet dat prijzen zo gunstig waren. Vooral de Marantz receiver en KEF speaker set zijn uitstekende voor het geld wat er voor gevraagd wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:19:
[...]
Kwalitatief gezien is dit nog een betere oplossing dan het Harman Kardon setje dan ik noemde. Ik wist niet dat prijzen zo gunstig waren. Vooral de Marantz receiver en KEF speaker set zijn uitstekende voor het geld wat er voor gevraagd wordt.
Ja, echter is het de vraag of het klankmatig voldoet aan de smaak van haar vriend ;)

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
Mijn advies is ook, ga is kijken bij een hobo winkel

[ Voor 88% gewijzigd door Wackmack op 26-08-2008 17:07 ]

Verwijderd

Je kan evt. wel voor harman kardon gaan. Maar ikmzou niet voor cinelife 37 gaan. Is toch wat gedateerd. Kijk evt. voor de Harman Kardon avr 155 (reciever), Harman BQ7 (surround set) en de Harman Kardon Dvd 29 of 39. Qua uiterlijk ziet het er heel goed uit en de kwaliteit is zeer redelijk te noemen voor de prijs van ong 800 euro. Ik weet zeker dat je je vriend hier heel blij mee maakt. Ik adviseer je wel om de componenten los te kopen via internet. Ben je vaak goedkoper uit dan de set (als deze leverbaar mocht zijn) in 1 x bij 1 (internet)winkel te kopen.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:14:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Even een linkje naar de website van correct. Ik besef net dat de plaatjes die het net nog deden dood zijn
Dit.
Weinig aan toe te voegen, ik moest zelf ook gelijk denken aan en combinatie van receiver met Kef 2005.2 set.
Voor het geld dat je hebt heb je hiermee iets heel leuks te pakken dat goed klinkt en aan de andere kant eventueel later ook makkelijk uit te breiden mocht ie het later zwaarder willen aanpakken.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:06:
[...]

Ja, echter is het de vraag of het klankmatig voldoet aan de smaak van haar vriend ;)
Mja, als dit niet voldoet ga je het met die 800 euro gewoon niet redden en kan ze het hele plan dus laten varen.
Het voordeel hiervan is dat je later makkelijk componenten kunt vervangen door duurdere, en deze dingen raak je ook makkelijk weer kwijt 2ehands.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

Shunt

Boe

ik weet niet wat voor scherm je wil gaan kopen maar ik raad zoizo een mooie samsung aan.
in mijn ogen de beste koop met beste specs en dan ben je met 1200 euro al snel bij een scherm van 42 inch full hd

en dan zou ik voor deze speaker set gaan.
marantz SR-4002 350
Mordaunt Short genie set 550
random DVD speler 100

ben je wel een euro of duizend kwijt maar dan heb je voilgens mij echt een veel betere set in mijn mening als met die kef set.

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 11-09-2008 16:09 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-04 13:26
Misschien dat het ook wel handig om te weten is wat je kijkafstand is en naar wat voor schermgrootte je voorkeur uitgaat.

Als je 42" wilt heb je uiteindelijk meer budget voor je geluid, maar als je voor 50" gaat weer wat minder. Doch als je een losse receiver koopt met losse speakers dan kan je later altijd nog upgraden (van 2.1 naar 5.1), maar een 42" tv tover je niet om naar een 50".

Je budget is 2300,- maar aangezien het het handigst is als je vriend meedenkt over tv en geluid en hij vervolgens de smaak te pakken krijgt, wil hij misschien ook wel bijdragen zodat je je budget kan opschroeven. Dan komen Kuro's icm mooie 5.1 systemen wel binnen handbereik.

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1