[2003] Problemen met backupscriptje

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:59

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Hier op mijn werk hebben we een Windows Server 2003 waar een SQL database voor Exact op draait. Via de SQL Manager loopt er dagelijk 's avonds een backup van deze database, waarna via de taakplanner een batchscriptje wordt gestart die deze backup inpakt met RAR om deze vervolgens te kopiëren naar een netwerkschijf en naar een andere map op de server zelf.

Dit heeft echt tijden gewerkt, maar nu ik van vakantie terug ben blijkt het script sinds 18-07 niet goed meer te werken. Het kopïeren naar de netwerkschijf gebeurt niet meer.

Hieronder de relevante code van het batchscriptje:

code:
1
2
3
4
5
6
cd C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Backup
"C:\Program Files\WinRAR\rar" m -agYYYY-MM-DD -k -m5 -md4096 -mt2 -ri1 -rr1p -s -t "Backup Exact database .rar" *.bak
if not errorlevel 0 goto ProbleemOpgetreden
copy *.rar Z:\BACKUP\Exact2003
move *.rar c:\backups
exit

Het RAR-commando pakt de .BAK backup in naar een RAR-bestand en verwijdert daarna de .BAK backup. Als het inpakken goed is verlopen (errorlevel = 0) dan wordt de aangemaakte RAR naar de netwerkschijf gekopiëerd en daarna gaat de RAR naar een backup-map op de server zelf (het ProbleemOpgetreden stukje heb ik weggelaten, is niet relevant voor dit probleem).

Alles uit dit scriptje loopt goed, behalve het kopiëren. Er wordt niets naar de netwerkschijf gekopiëerd, terwijl daar ruimte genoeg vrij is en handmatige kopiëeracties die ik geprobeerd heb verlopen probleemloos (zowel via de Verkenner als via een commandprompt copy-opdrachtje).

In de logboeken is niets aparts te vinden, geen foutmeldingen of iets dergelijks.

Iemand enig idee waarom dit fout gaat?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Onder welke gebruiker draait het script? Heeft die gebruiker de mapping wel? In dit scriptje wordt in ieder geval geen mapping gemaakt. Als de server dus herstart is en de mapping niet opnieuw gemaakt wordt, dan is de mapping er niet meer.

Voeg eens een "dir z:\ > c:\test.txt" commando toe aan het script en kijk na het draaien (onder de gebruiker waar nu het script onder draait) wat er in de c:\test.txt staat.

[ Voor 27% gewijzigd door ajhaverkamp op 26-08-2008 10:15 ]

This footer is intentionally left blank

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Alles uit dit scriptje loopt goed, behalve het kopiëren. Er wordt niets naar de netwerkschijf gekopiëerd, terwijl daar ruimte genoeg vrij is en handmatige kopiëeracties die ik geprobeerd heb verlopen probleemloos.
kopieer je nu het bestand dmv de code in het script of sleep je het bestand gewoon naar de nieuwe locatie?

Ik zou de code vanuit het script eens in een CMD gooien en kijken of er een error komt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:13:
Onder welke gebruiker draait het script? Heeft die gebruiker de mapping wel? In dit scriptje wordt in ieder geval geen mapping gemaakt. Als de server dus herstart is en de mapping niet opnieuw gemaakt wordt, dan is de mapping er niet meer.
De mapping naar de Z-schijf wordt bij rebooten automatisch weer aangemaakt en dat werkt ook probleemloos, dat heb ik als eerste gecontroleerd. De Z-schijf is er gewoon.
mhoogendam schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:14:
[...]

kopieer je nu het bestand dmv de code in het script of sleep je het bestand gewoon naar de nieuwe locatie?

Ik zou de code vanuit het script eens in een CMD gooien en kijken of er een error komt.
Nee, ook via een commandprompt geprobeerd met een copy-commando zoals in het scriptje zelf.

Een stagiair draait nu een testscript op een testbackup om te kijken of er nog iets geks te zien valt.

[ Voor 32% gewijzigd door Wildfire op 26-08-2008 10:16 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom driveletters?
UNC paden werken ook met kopieeracties, dan heb je heel dit gedoe niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Wildfire schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:14:
De mapping naar de Z-schijf wordt bij rebooten automatisch weer aangemaakt en dat werkt ook probleemloos, dat heb ik als eerste gecontroleerd. De Z-schijf is er gewoon.
Ook voor het account (user) dat het script "uitvoert"?
Waarom gebruik je geen UNC pad (of voeg je een net use toe om de share aan te maken)?

edit:

hmmm, net te laat

[ Voor 4% gewijzigd door mbaltus op 26-08-2008 10:56 ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:54:
Waarom driveletters?
UNC paden werken ook met kopieeracties, dan heb je heel dit gedoe niet.
Ja, dat bedenk ik me zojuist ook, maar voor dit probleem lijkt de koppeling naar de netwerkschijf niet het probleem te zijn.

Maar voor het gemak ga ik wel het UNC-pad in het scriptje verwerken vandaag, baat het niet schaadt het niet :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En zo lastig is dit niet te testen met een dummy-file toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Drivemappings zijn op zich user specifiek dus dat betekent dat als de mapping gemaakt wordt onder een andere user dan dat het script draait dat je dan alsnog die drive mapping niet hebt.

Heb je daar rekening mee gehouden? :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:02:
En zo lastig is dit niet te testen met een dummy-file toch?
Was al gedaan, dat ging gewoon goed.
elevator schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:03:
Drivemappings zijn op zich user specifiek dus dat betekent dat als de mapping gemaakt wordt onder een andere user dan dat het script draait dat je dan alsnog die drive mapping niet hebt.

Heb je daar rekening mee gehouden? :)
Punt is dat alleen ik en een collega die server aanraken, er is in die periode niemand aan de server geweest en er is dus ook niets veranderd. Het werkte ook altijd goed, maar vanaf 18-07 opeens niet meer terwijl niemand iets heeft aangepast.

Alhoewel... nu ik eraan denk, het zou kunnen dat er rond die tijd nog een paar Windows updates zijn geïnstalleerd. Zouden die roet in het eten hebben gegooid?

[ Voor 64% gewijzigd door Wildfire op 26-08-2008 11:57 ]

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Er zullen ongetwijfeld vele mogelijkheden zijn waarom een drivemapping in een keer niet meer bestaat.

Maar wat elevator (en ik eerder ook al) bedoelt is dat het script wordt uitgevoerd met een bepaald account. Als de drivemapping voor dat account niet meer werkt (om wat voor reden dan ook) dan gaat het mis. (belangrijkste reden om een drivemapping in het script op te nemen of om UNC paden te gebruiken).

Wij zoeken dus eigenlijk naar het antwoord op de vraag: werkt de mapping nog voor dat account! En waarom: om dat dat op voorhand de meest waarschijnlijke reden is voor het niet meer werken van dat script.
Naast natuurlijk een ander wachtwoord voor dat account (en dat dan niet bijwerken in je Scheduled Task), want dat zie je ook vaak. Maar ik verwacht dat je een service account gebruikt waarop geen ww-verandering heeft plaats gevonden en waarvan het ww ook niet verloopt!

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:11

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zeg maar de eerste 2 vragen die ik 3 uren geleden ook al stelde in de eerste reactie op de topicstart :X

This footer is intentionally left blank

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
mbaltus schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:10:
Er zullen ongetwijfeld vele mogelijkheden zijn waarom een drivemapping in een keer niet meer bestaat.

Maar wat elevator (en ik eerder ook al) bedoelt is dat het script wordt uitgevoerd met een bepaald account. Als de drivemapping voor dat account niet meer werkt (om wat voor reden dan ook) dan gaat het mis. (belangrijkste reden om een drivemapping in het script op te nemen of om UNC paden te gebruiken).

Wij zoeken dus eigenlijk naar het antwoord op de vraag: werkt de mapping nog voor dat account! En waarom: om dat dat op voorhand de meest waarschijnlijke reden is voor het niet meer werken van dat script.
Naast natuurlijk een ander wachtwoord voor dat account (en dat dan niet bijwerken in je Scheduled Task), want dat zie je ook vaak. Maar ik verwacht dat je een service account gebruikt waarop geen ww-verandering heeft plaats gevonden en waarvan het ww ook niet verloopt!
Zoals ik al zei: er zijn geen wijzigingen geweest in de periode voorafgaand aan het probleem, dus waarom het opeens niet meer werkt is erg vreemd.

De taak draait gewoon onder de Administrator-account, voor welke de mapping nog gewoon werkt. (het is hier een heel klein bedrijfje, geen serverpark ofzo, voor ons is het geen probleem dit soort dingetjes gewoon onder de admin-account te laten verlopen)

Maar goed, in het batchscriptje heb ik nu het UNC-pad opgenomen, morgen maar eens kijken hoe het is verlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 26-08-2008 13:20 ]

Pagina: 1