Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista64] "Preparing to Recycle - Calculating" duurt lang

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Als ik in een applicatie met filemanager, zoals een image viewer, een berg files selecteer om te verwijderen, komt vista direct na de Del-knop met een schermpje "Preparing to Recycle - Calculating". Ik heb alléén files geselecteerd, dus er valt helemaal niets te berekenen. XP deed dit nooit zo. Toch staat dit schermpje ernstig lang te dingesen. Als ik 1000 files wil verwijderen, blijft ie zomaar 30 seconden "berekenen". Hoe lang ie ermee bezig is, lijkt lineair evenredig aan het aantal te verwijderen files.

Erg irritant als ik gewoon ff een berg files wil wegflikkeren. Het raakt volgens mij kant noch wal dat daarvoor een 30 seconden lange berekening voor gedaan moet worden, zeker gezien het schandalige aantal berekeningen dat een CPU per seconde aan kan.

Het probleem doet zich trouwens óók voor als ik files permanent ga verwijderen. En of ze op een harddisk of een netwerkschijf staan, maakt niets uit. En de snelheid van het systeem ligt het echt niet aan. Alles is meer dan snel genoeg voor Vista en de dingen die ik doe.

Iemand een idee wat er fout zit?

日本!🎌

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:24

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Heb je al Service Pack 1 geinstalleerd? Die verhelpt nl veel problemen met betrekking tot 'Calculating'-issues. Nu gebruik ik zelf de 32-bit versie van Vista, maar ik had ook veel problemen, vooral met kopieren, hij deed er achterlijk lang over om te berekenen en ging daarna pas kopieren, maar sinds SP1 is dit probleem zo goed als weg, files uit de prullenbak verwijderen met een gezamelijke grootte van bijvoorbeeld 500 MB (gister nog gedaan) zijn nu vrijwel direct wel. Alleen vergeet Vista soms het venster te vernieuwen waardoor je de thumbnails wel nog ziet en moet je het zelf even refreshen :+ Maar goed, ik dwaal af. Succes!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
SP1 staat er al op. En het gaat om het verwijderen van echte files, niet het legen van de prullenbak. Het maakt niet uit of die files naar de prullenbak gaan of dat ze permanent verwijderd worden. Het is allebei ernstig traag.

Overigens, files verwijderen met Total Commander is near-instant, maar die kan/wil ik niet overal en altijd gebruiken :)

Ook gek, als ik een mapje verwijder met daarin 80.000 bestanden, dan gaat dat wèl bijna instantly. Ook het leegmaken van de prullenbak is dan niet trager dan in XP.

Het probleem is dus puur als ik een berg losse files selecteer en op del druk. Dan pas na enkele 10-tallen seconden wordt me gevraagd of ik het zeker weet. In die tijd doen de harddisk en cpu vrijwel niets.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Iemand verders nog ideeën? Ik ben toch niet de enige? :)

日本!🎌

Verwijderd

Zelfde probleem hier, files deleten binnen MS Picture Manager (in MS Office 2007) gaat tergend langzaam of lukt helemaal niet. Zelfde melding: "Preparing to Recycle - Calculating". Wat een gedoe.....

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Volgens mij gebeurt het in iedere applicatie die iets van een file manager heeft en de ShellAPI gebruikt om files te verwijderen. Dat verklaart waarom Total Commander het wèl snel kan: die gebruikt de ShellAPI niet.

Maar daarmee snap ik nog steeds niet waarom ie zo lang staat te rekenen op iets dat allang bekend is. Of beter nog: wat het ding in godsnaam staat te doen :?

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het probleem bestaat nog steeds. Het gaat nog steeds om windows die files probeert te verwijderen, kopiëren, verplaatsen, of recyclen. Of een applicatie die dat via de zgn. ShellAPI doet (en daar zijn er een heleboel van - bijna iedere fotoviewer bijv).

Voor de duidelijkheid nog een keer, ***ik heb SP1*** dus wat SP1 ook opgelost heeft, dat geldt niet voor dit probleem. Een blik op Google verraadt dat ik geenszins de enige ben met dit probleem. Al die andere mensen hebben ook SP1 en soms andere edities van Vista. Nog een andere duidelijkheid: dezelfde folder, dezelfde drive, dezelfde files nog een keer recyclen maar dan in XP en hij begint onmiddelijk, zonder iets te berekenen.

Ik heb gemerkt dat dit probleem versterkt wordt (lees: de wachttijd voor het "berekenen" wordt langer) naarmate het totale aantal files groter is in de folder waarin ik files wil verwijderen. Zoiets dus voor de rekenaars: wachttijd = [totaal aantal files] * [geselecteerd aantal files]. Het berekenen van 100 files verwijderen in een folder met 50.000 files kan dus net zo lang duren als 1500 files in een folder met 5000 files.

Nóg duidelijker: tijdens het berekenen is er nauwelijks HDD-activiteit, is het CPU-verbruik bijna 0%, en is het geheugenverbruik niet aan het stijgen van explorer.exe of een applicatie die ShellAPI gebruikt. Ook is er geen netwerkactiviteit (dat zou ook wel heel ernstig zijn als het om een lokale folder gaat). In het geval van een applicatie met ShellAPI loopt de applicatie dus "vast", omdat het berekenen windowtje de applicatie blokkeert - als hij klaar is, is de applicatie weer los.

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 09-04-2009 21:36 ]

日本!🎌

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb precies het probleem, alleen lijkt het met name voor te komen bij het deleten van kleine files (bijvoorbeeld 3 snelkoppelingen). Ik zal eens op onderzoek uitgaan...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Op zich ook wel logisch, want het gebeurt mij bij veel kleine bestanden, of een paar bestanden uit een directory met heel veel bestanden. Either way, kleine bestanden ja, want daar heb je er makkelijker een heleboel van ;)

日本!🎌

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Veel kleine files in een map met zeer veel files zul je dit altijd hebben.

Misschien de herstelfunctie die in windows zit?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee, dit zul je niet altijd hebben. Vista is het ENIGE besturingssysteem die dit heeft.

日本!🎌

Verwijderd

Nee hoor, laatst nog een mapje onder BSD weg moeten gooien met een 100.000 bestanden erin, dat duurde bijna een uur op toch een flinke server.

Per file moet er gewoon een verwerking plaatsvinden en dat duurt even.

Wel is Vista hier relatief traag in, maar dat komt omdat Vista vrij veel handelingen per file moet uitvoeren. Of dit een fout is weet ik niet, al die handelingen hebben wel een nut dus in zoverre is het op zich wel in orde.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja ik snap dat 100.000 files *verwijderen* lang duurt. Ik probeer al een tijdje te vertellen dat het gaat om het *berekenen*, dus hij doet dan nog helemaal niets. Zoals ik al zei, op een anders OS gaat eenzelfde mapje met dezelfde files instantaneously; hij begint gelijk. Vista begint niet eens voordat ie klaar is met z'n berekeningen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 12-04-2009 20:49 ]

日本!🎌

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 20:51

wowi

_Thanatos_ schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:49:
Ja ik snap dat 100.000 files *verwijderen* lang duurt. Ik probeer al een tijdje te vertellen dat het gaat om het *berekenen*, dus hij doet dan nog helemaal niets. Zoals ik al zei, op een anders OS gaat eenzelfde mapje met dezelfde files instantaneously; hij begint gelijk. Vista begint niet eens voordat ie klaar is met z'n berekeningen.
Dat effect zie ik ook dus en erger me er kapot aan.
Ten eerste waarom moet vista gaan berekenen hoe lang dat gaat duren dat interesseert me totaal niks, vista moet gewoon die rommel dan weggooien niks meer en niks minder.

[ Voor 14% gewijzigd door wowi op 12-04-2009 20:59 ]

Pagina: 1