Problemen met m-audio transit usb

Pagina: 1
Acties:

• Stiffmeisterr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 21:57
Vooraf:

Ik heb een tijdje geleden de transit usb van m-audio aangeschaft, omdat ik mijn laptop via een optisch kabeltje aan m'n Sony s-master versterker wou hangen.

Had op internet een aantal lovende recensies gelezen over de transit usb, ook wel een paar wat mindere, maar besloot de gok te wagen. Iets wat ik tot nu toe beter niet had kunnen doen.

Het Probleem:

1e probleem

Ik heb de Transit usb met mijn laptop verbonden zoals in de handleiding staat, en de drivers geinstalleerd zoals ook in de handleiding staat. Hier doet zich het eerste probleem voor; Elke keer als ik de Transit usb opnieuw in de usb poort van mijn laptop plugt, wil windows elke keer opnieuw de "nieuwe" hardware installeren.

2e probleem

Na de drivers dus geinstalleerd te hebben lijkt de Transit usb het te doen; het blauwe "aan" indicatie lampje brand, en de m-audio software herkend de Transit usb. Alleen nu begint de ellende.

Het is de bedoeling wanneer ik muziek in i-tunes oid afspeel, deze via de Transit usb naar mijn versterker gaat, die het vervolgens weer uit de boxen pompt (5.1)

Dat gebeurd ook wel, maar het enige wat m'n versterker ontvangt is 2.0 geluid en dit komt dus ook alleen uit de 2 front speakers en klinkt erg blikkerig door het ontbreken van de bass.

Ik snap niet waarom het niet gewoon 2.1 of 5.1 geluid is.

De Transit usb zou ook AC3 en DTS kunnen "through passen"

Ik quote de Transit usb manual:

"This optical digital output can also transmit a multichannel encoded digital audio signal from
a Dolby Digital or DTS-equipped source.Transit USB’s digital output supports 16-bit AC-3 encoded signals."

Maar als ik de Transit usb properties dan op DD/DTS Pass Through zet en ik speel een dvdtje met DD of DTS geluid af op m'n laptop dan komt er helemaal geen geluid uit m'n boxen. Het is nu zelfs zo dat de dvd helemaal niet wil afspelen. Hieronder 2 afbeeldingen van de foutmelding bij Zoom Player:

Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/5972/zoomplayererror1se4.th.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://img53.imageshack.us/img53/6084/zoomplayererror2so2.th.jpg

Het lijkt dus dat het aan de ffdshow audio decoder ligt, maar zodra ik de Transit usb operating mode verander (dus niet meer op DD/DTZ Pass Through zet) dan speelt zoomplayer de dvd gewoon af.

Ik heb geen idee hoe dit kan of hoe ik het moet oplossen. Ik heb wel verstand van general st00f maar ben niet bepaald een audio expert, dus vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Ik hoop dat iemand mij met deze problemen kan helpen.

Linkje naar Transit usb manual (pdf) : klik

Hieronder een paar verduidelijkende afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/5752/maudiotransitusbpropertsg3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/7944/schermpjeskd5.th.jpg

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Stiffmeisterr schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:51:
2e probleem

Het is de bedoeling wanneer ik muziek in i-tunes oid afspeel, deze via de Transit usb naar mijn versterker gaat, die het vervolgens weer uit de boxen pompt (5.1)

Dat gebeurd ook wel, maar het enige wat m'n versterker ontvangt is 2.0 geluid en dit komt dus ook alleen uit de 2 front speakers en klinkt erg blikkerig door het ontbreken van de bass.

Ik snap niet waarom het niet gewoon 2.1 of 5.1 geluid is.
Probleem 1 zal hoogstwaarschijnlijk eerder een Windows probleem zijn dan die met je DAC.

Probleem 2, muziek met iTunes.... 5.1 .... euh, je bedoelt toch niet dat je je stereo muziek 'automatisch' naar 5.1 wil laten 'upscalen' . (logisch dat hij dan alleen 2 kanalen weergeeft) Of heb je het echt over een 5.1 bron?

Pentaxiaan

• Stiffmeisterr
Ik wil de stereo muziek niet per se naar 5.1 hebben, 2.1 uit m'n boxen is opzich ook wel goed. Maar dit gebeurd dus niet, er komt niks uit mijn bass. En als ik wel een echt 5.1 bron heb (DD of DTS als ik een dvd afspeel) dan komt er ook slechts 2.0 geluid uit m'n speakers...

Verwijderd

Probeer eens het volgende.
1. de-installeer alle drivers die enige connectie hebben met WDM.
2. Download de nieuwste driver van M-audio hier
3. Installeer deze eerste en DAN pas je Transit aansluiten voor de eerste keer.

Daarnaast kan het zijn dat je latency te laag staat waardoor je pc als een gek moet werken om 5.1 te decoden maar dat is vaag omdat het eigenlijk pass trou is. Weet je zeker dat je versterker goed ingesteldt staat?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:15

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is aan je versterker om van stereo (2.0) de subwoofer bij te schakelen (2.1) niet aan je geluidskaart. Windows speelt gewoon een mp3 af, die is gewoon stereo, niks 2.1. Aan de ontvangende kant (je versterker dus) moet je schijnbaar met een bepaald DSP programma werken, om te zorgen dat je versterker de sub inschakelt, omdat je schijnbaar geen full-range speakers hebt.

Aannames zijn fataal.

• Stiffmeisterr
GaMeOvEr schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:48:
Het is aan je versterker om van stereo (2.0) de subwoofer bij te schakelen (2.1) niet aan je geluidskaart. Windows speelt gewoon een mp3 af, die is gewoon stereo, niks 2.1. Aan de ontvangende kant (je versterker dus) moet je schijnbaar met een bepaald DSP programma werken, om te zorgen dat je versterker de sub inschakelt, omdat je schijnbaar geen full-range speakers hebt.
Hmm oke, maar dan snap ik niet hoe het kan dat het eerst wel werkte (2.1 en/of 5.1 geluid uit m'n speakers) toen mijn oude pc, met S/PDIF uitgang, het nog deed. Ik had toen mijn pc verbonden met mijn versterker via een optische kabel. (net zoals nu dus, maar dan direct en niet via een extern ding) En als ik toen muziek op m'n computer afspeelde, kwam het geluid uit al m'n boxen, 5.1 dus. Het enige wat nu veranderd is, is dat m'n pc is overleden en ik voor mijn laptop een Transit usb heb aangeschaft om (wat ik dus dacht) makkelijk hetzelfde te bereiken.

Hoe kan ik nu bereiken wat ik wil?

• Stiffmeisterr
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:50:
Probeer eens het volgende.
1. de-installeer alle drivers die enige connectie hebben met WDM.
Hoe kan ik zien welke drivers wel of geen connectie hebben met WDM, en hoe kan ik sowieso een lijst met geinstalleerde audio drivers tevoorschijn krijgen?

• SirNobax
Over dat 5.1 geluid met stereobron, even een snelle copy-pasta van mijzelf:
Oplossing: Een muziek speler met 'upscale to 5.1' gebruiken. ;)
Afaik kan elke fatsoenlijke speler dat, in ieder geval Foobar2000 en WinAmp wel.

Pentaxiaan

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:15

GaMeOvEr

Is een hork.

Stiffmeisterr schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:59:
[...]

Hmm oke, maar dan snap ik niet hoe het kan dat het eerst wel werkte (2.1 en/of 5.1 geluid uit m'n speakers) toen mijn oude pc, met S/PDIF uitgang, het nog deed. Ik had toen mijn pc verbonden met mijn versterker via een optische kabel. (net zoals nu dus, maar dan direct en niet via een extern ding) En als ik toen muziek op m'n computer afspeelde, kwam het geluid uit al m'n boxen, 5.1 dus. Het enige wat nu veranderd is, is dat m'n pc is overleden en ik voor mijn laptop een Transit usb heb aangeschaft om (wat ik dus dacht) makkelijk hetzelfde te bereiken.

Hoe kan ik nu bereiken wat ik wil?
Da's wel vaag ja. Normaal gesproken is een "digitale uitgang" waar je muziek over uitspuugt (dus een mp3'tje, of een cd) gewoon PCM. Als je dan 5.1 eruit gooit, dan is het dolby digital of dts gecodeerd. Je versterker moet dus zien wat voor signaal hij binnen krijgt, en dan (al dan niet automatisch, afhankelijk van je versterker) het juiste DSP programma aanzetten. Wel gek dat dit met je oude geluidskaart voor "normale" muziek wel werkte, en bij deze niet, hoewel dat natuurlijk (muziek in 5.1) een bepaalde setting van je geluidskaart geweest kan zijn. Echter normaal stereo (2.0, waarbij je versterker de sub bij moet schakelen) zou eigenlijk geen verschil mogen zijn.

Zelf heb ik geen ervaring met die Transit, maar ik vind het om te beginnen al irritant dat je het ding in een bepaalde "modus" moet zetten, om iets voor elkaar te krijgen. Ik heb zelf in mijn HT-PC een M-Audio Delta 24/96 zitten, die schakelt gewoon zelf om van bijvoorbeeld 44Khz als ik muziek afspeel, naar 48Khz als ik DD/Dts afspeel.

Aannames zijn fataal.

• Stiffmeisterr
De geluidskaart die toen in m'n pc zat was een Theatron DTS (Dolby Digital & DTS Creator) van Club3D. Weet niet of dit veel uitmaakt hoor...

• SirNobax
Euh, ja dus, die kaart heeft namelijk DTS Live (real time DTS encoding) als ik me niet vergis.

Pentaxiaan

• Stiffmeisterr
Oke, maar mijn versterker kan ook DD en DTS encoden, dus als ik nu bijvoorbeeld dts-wav afspeel met bijvoorbeeld VLC player en de Transit usb als audio apparaat geselecteerd heb, dan ga ik er van uit dat de Transit de DTS audio '' through passed" aan mijn versterker, die het op zijn beurt weer encode en het naar de speakers stuurt. Dit gebeurd dus niet, en ik heb geen idee waarom niet...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat heet dan weer decoden ipv encoden, groot verschil. En daarbij moet je de programma's zo instellen dat ze het signaal "through passen"

Life is not about specs, it is about joy!

• Stiffmeisterr
Oke... maar hoe bereik ik nu het makkelijkst wat ik wil?

• Stiffmeisterr
bump enzo...
Pagina: 1