Toon posts:

[Netwerk] D-Link 624+ instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

wederom vraag ik jullie hulp in een benarde situatie.

we zitten in een studentenhuis met 6 personen op een D-Link Dl-624+ router (3 wired en 3 wireless meen ik)
50% van de tijd is ons netwerk stabiel en 50% van de tijd is ons netwerk niet toegankelijk. de router resetten verhelpt vaak het probleem, soms voor 10 minuten maar soms ook voor dagen.

De router die we nu gebruiken vertoonde dit probleem niet toen hij bij mijn ouders thuis dienst deed voor 3 pc's (2 wired 1 wlan). overigens hadden wij hetzelfde probleem bij de vorige router (specs onbekend).

er draaien naar mijn mening redelijk wat p2p programma's (uTorrent, Azureus, LimeWire etc.) en veel gebruik van msn/skype naast natuurlijk het intensieve plaatjes kijken met de browser ;) de pc's maken iig een schone indruk op me (3 met een door mijzelf uitgevoerde clean install minder dan een maand geleden, 1 vers uit de winkel, 1 goed onderhouden en ikzelf heb een macbook) spyware sluit ik voor 99% uit.

wel heb ik een paar vermoedens, 1 lijkt plausibel en 1 is erg speculatief maar allicht kunnen jullie er meer mee:
het probleem komt soms voor als een p2p programma draait en tegelijkertijd dezelfde pc gebruikt wordt (er kan dus wel naar hartelust gedownload worden als de pc's voor de rest met rust gelaten worden). Met portforwarding hebben we een tijdje liggen experimenteren maar zelfs met de hulp van portforwarding.com wilde het niet echt lukken.
het iets minder plausibele vermoeden is dat het lijkt alsof het probleem alleen voorkomt als 1 persoon online komt. deze persoon gebruikt een low-end Medion laptop met Windows XP home editie. de laptop is pas terug nadat de hard-disk kapot gegaan was binnen de garantieperiode en na de "reparatie" doet de grafische kaart moeilijk (je moet nu soms scrollen tussen de top en bottom van het scherm maar dat is niet het probleem waar het nu over gaat) punt is dat ik de hardware van medion niet helemaal vertrouw en dat ik denk dat deze onze router wel eens helemaal gek zou kunnen maken.

wat denken jullie waardoor onze router het totaal willekeurig volkomen begeeft?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Vriendelijke student,
Dit is zo'n overduidelijk gevalletje van het 'verzuipen van je router' door eigen gebruik...
er draaien naar mijn mening redelijk wat p2p programma's (uTorrent, Azureus, LimeWire etc.) en veel gebruik van msn/skype
Veel te veel connecties worden er gemaakt, nog afgezien van de upload bandbreedte (de bestanden die jij deelt, de upload is veel lager dan je download bandbreedte) die hoogstwaarschijnlijk ook door de P2P wordtdichtgetrokken waardoor je download ook instort.

Kortom, tijd om intern eens goede afspraken te maken over uploadlimiet en aantal connecties wat gemaakt wordt via de P2P.

[ Voor 9% gewijzigd door Edgarz op 25-08-2008 22:43 . Reden: typo ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:12
Grote kans dat de grote hoeveelheden connecties de NAT tabel doen vollopen en je router doet omvallen.
Zelf lostte ik het een keer met een ZyXEL router op door het maximum aantal connecties per client in te stellen op 200. Als je D-Link router dat niet heeft, moet je al je huisgenoten verplicht het aantal connecties lager laten zetten.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
ik kan geen connecties per gebruiker beperking instellen in de router dus ik neem aan dat we dat per computer moeten gaan doen. geldt dit alleen voor p2p programma's of ook voor overige populaire software? (online gaming etc.) en de upload snelheid delen. we hebben een upload van ongeveer 100KByte/s kunnen we dit dan opdelen door blokjes van 20 (heel kleine kans dat iedereen tegelijk thuis is) of is dat niet verstandig?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Aantal connecties: moeilijk te regelen, zit in de aard van de P2P programma's. Daarin moet het maximale aantal connecties in beperkt worden (BT staat standaard al op 200 connecties)
Een oplossing is iedereen met Vista uitrusten aangezien Vista zelf aardig blokkeert bij gebruik van P2P >:)

Bandbreedte: Download én upload beperken door bij iedereen een programma te installeren, bv. Netlimiter. Is wel shareware maar altijd ergens voor niets te vinden (Geen promo voor warez!! om uit te proberen uiteraard en daarna netjes te kopen...)
Sommige routers kunnen dit ook, maar die heb je niet.
Én: upload snelheid beperken in P2P proggie tot bv. max 5 Kb. Heeft meestal negatieve consequenties voor je downloadsnelheid maar is een betere oplossing dan geen snelheid.

Online gaming slurpt niet zoveel bandbreedte of connecties, surfen al helemaal niet, maar als gevolg van de P2P connecties zal de 'ping' niet echt meer prettig zijn. VOIP/Skype krijgt vaak in routers al een QOS prio mee, maar vergt niet zoveel bandbreedte. Als iedereen in huis het echter doet...

Succes, het zal een uitdaging worden

PS: je hebt mail @home O-)

[ Voor 33% gewijzigd door Edgarz op 26-08-2008 01:12 ]