• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb net een nieuwe pc met de e5200. Deze cpu heeft een multiplier van 12.5 dus ik ging er een beetje van uit dat deze wel lekker over te clocken was (de ES gingen makkelijk naar 4ghz), maar ik krijg hem niet stabiel hoger dan 3ghz. Nu hoop ik dat jullie misschien enkele tips hebben wat ik kan proberen om hem hoger dan 3ghz te krijgen.

systeem:
e5200
asrock x38 turbotwins
ximatek s1283
sapphire 4850 toxic
520watt coolermaster real power
4gb kingston value ram 800Mhz

de temperaturen zijn onder orthos stress gemeten met realtemp 45 graden maximaal. Hij is stabiel met een vcore van 1.4V (wil eigenlijk niet echt veel hoger gaan). als ik de vcore lager zet wordt hij onstabiel.

het systeem is niet fsb limited want ik draai nu 300fsb met een multiplier van 10. Hij kan niet stabiel draaien met 300fsb als de multiplier 12.5 is.
Het geheugen staat op 4:5. Het lukte me met die moederboard niet om het geheugen op 1:1 te zetten (misschien heeft iemand hier ervaring mee met dit moederboard), maar dit zou nie tuit moeten maken want emt 4:5 blijf ik nog binnen de specs van het geheugen.

volgens coretemp is de vid van de cpu 1.25V

heb niet het gevoel dat hij stabiler wordt van een hogere vtt (hier zit ik ook liever neit te veel aan in verband met overleden 45nm cpus met hoge vtt)
GTLRef = 0.67vtt

kan ik concluderen dat deze cpu niet harder wil of zie ik iets over het hoofd?

alvast bedank voor de hulp

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
of moederbord, of motherboard maar geen combinatie :P;)

denk dat je nu gewoon tegen de max van de cpu aanzit, hoe doet hij het met 300fsb en mulit van 11 ?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

als je 1:1 wilt lopen met je geheugen en FSB zal je een FSB van 400 in moeten stellen met een zo laag mogelijke multiplier.

In mijn geval heb ik een FSB van 400, een multiplier van 8 wat een kloksnelheid van 3,2GHz (en een 60% overklok) oplevert.

Je zou een FSB van 375 met een MP van 10 kunnen proberen (als dat je laagste is?) en een Vcore van 1,4V. Als dit stable is ga je het voltage afbouwen totdat hij instabiel wordt en dan verhoog je em met 1 of 2 stapjes.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Ali_van_G
wat ik nog geprobeerd heb is een multi van 8 en een fsb van 350. vcore 1.4V. Met deze settings boot de pc ook niet. geheugen liep op 4:5 dus iets overclocked (maar denk niet dat dit het probleem was)

11*300 is ook instabiel

welke GTLRef gebruiken jullie voor het overclocken van een 45nm cpu?

waarom een fsb van 375 met een multi van 10 broberen als ik hem al niet stabiel krijg hoger dan 300 met een multi van 10? fsb gat ofzo?

edit

Heb nog even verder gezocht op internet naar anderen die de e5200 hebben overclocked. heb er 2 gevonden waar ook de vid wordt genoemd.
-vid 1.1125 doet 3.6ghz op 1.312V en 4ghz op 1.5V
-vid 1.215 doet 4.3ghz op 1.7V

aangezien mijn vid nog hoger is 1.25V heb ik dus meer V nodig om dezelfde overclock kan halen. Nu is mijn vraag is dit een beetje lineair?
Wat is bedoel:
1.25-1.1125 = 0.1325
1.312+0.1325 = 1.437V om de mijne op 3.6 ghz te krijgen?

Ik heb ergens gelezen dat de maximaal veilige vcore van de 45nm cpus 1.45V is. Blijft de cpu een jaar of twee heel met deze vcore? Of maakt de vcore niet heel veel uit en is het alleen belangrijk dat de cpu niet te warm wordt?

maar ik denk dat ik wel kan concluderen dat dat mijn cpu brak is en veel vcore nodig heeft voor een overclock :(

alvast bedankt

[ Voor 48% gewijzigd door Ali_van_G op 26-08-2008 01:38 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ali_van_G schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:15:
wat ik nog geprobeerd heb is een multi van 8 en een fsb van 350.
en wat met een fsb van 400, timings van je geheugen op auto, mem:fsb 1:1, MP op 8, vcore op 1,45V (gewoon testen en kijken of ie überhaupt wil booten)

Mocht hij met 1,45V booten, zet em dan op 1,4V en boot nog eens. Vervolgens MP naar 9 schroeven en je hebt een snelheid van 3,6GHz (als ie draait)
waarom een fsb van 375 met een multi van 10 proberen als ik hem al niet stabiel krijg hoger dan 300 met een multi van 10?
Ik wist niet wat je laagste Multiplier was, vandaar dat ik de 10 voorstelde om toch je geheugen enigzins 1:1 te laten lopen. Verder al biosupdates gedaan, miss ivm compatibiliteit geheugen en autotimings.

{edit}
trouwens de 4GB geheugen, is dat 4x1, 2x2 of 1x4? als het 4x1 is moet je je MCP/MHC (weet even de exacte term niet meer) iets verhogen in voltage omdat je mem controller meer moet verwerken en een beetje extra prik wel kan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiethoofd op 26-08-2008 01:33 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Ali_van_G
mijn geheugen is 2x2. Heb nog niet met de northbridge voltage gespeeld. zal morgen even verder proberen wat allemaal wel en niet kan.

heb nog geen bios update gedaan, omdat de bios die op de site van asrock staat v1 is dus ik er van uit ging dat er geen oudere bios bestond.

had mijn vorige post nog wat geedit met wat ik op internet heb gevonden.

[ Voor 25% gewijzigd door Ali_van_G op 26-08-2008 01:42 ]

• Ali_van_G
Heb het voltage verhoogd en nu krijg ik hem stabiel op 3.3ghz. Het lijkt er op dat de cpu gewoon slecht is en veel voltage nodig heeft.

Ik heb de overclock gedaan emt een programma dat bij het motherboard was geleverd. daar heb ik 1.45V ingesteld, maar cpu-z geeft 1.4V aan. Welk voltage is het correcte voltage? De temperatuur bij deze instelling is 47 (realtemp) graden na 1 uur onder orthos stress.

Kan ik het voltage nog verder verhogen omdat de cpu onder load nog wel redelijk koud is of is 1.45V (ingesteld in overclock programma) het maximum voor een 45nm cpu?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ali_van_G schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:58:
Heb het voltage verhoogd en nu krijg ik hem stabiel op 3.3ghz. Het lijkt er op dat de cpu gewoon slecht is en veel voltage nodig heeft.

Ik heb de overclock gedaan emt een programma dat bij het motherboard was geleverd. daar heb ik 1.45V ingesteld, maar cpu-z geeft 1.4V aan. Welk voltage is het correcte voltage? De temperatuur bij deze instelling is 47 (realtemp) graden na 1 uur onder orthos stress.

Kan ik het voltage nog verder verhogen omdat de cpu onder load nog wel redelijk koud is of is 1.45V (ingesteld in overclock programma) het maximum voor een 45nm cpu?
Dat is Vdroop en/of Vdrop.
Voltage zakt onder load en/of voltage is lager in windows dan ingesteld. Als het voltage van CPU-z klopt is moeilijk te zeggen iedereen gaat er in ieder geval wel vanuit. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En ben je al verder gekomen?

• Ali_van_G
eigenlijk heb ik me er maar bij neergelegd dat de cpu niet verder wil dan 3.3ghz tenzij ik het voltage nog verder opvoer. Ben zelf niet echt ervaren in overclocken, dus ik kan me niet voorstellen dat door het veranderen van instellingen de cpu ineens met minder voltage dezelfde overclock aan kan. Of is dit wel mogelijk?

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
:/ Hmmm... asrock staat nu ook niet meteen bekende om zijn goede OC kwaliteiten
Pagina: 1