Als er geen schijfactiviteit is dan beginnen ze af en toe te kraken. krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. Zo gaat dat dan de hele tijd. Het zijn constante lange kraak geluiden (dus niet korte achter elkaar). Zodra ik iets doe wat schijf activiteit geeft (bijv. internet pagina openen ofzo) dan wordt het kraken gelijk afgekapt. Als er dan weer ff niks gebeurd begint het weer. Ik had hiervoor 2 WD1500ADFD raptors in raid0 op precies dezelfde configuratie met dezelfde instellingen en strip size en deze hadden dit kraken niet. Kan dit een bug zijn in de firmware van de Velociraptors? Ik ben er namelijk 100% zeker van dat dit niks met Software te maken heeft. Ik heb al verschillende malen de schijfactiviteit gemonitort, maar dat kraken is dus niet gelinkt aan iets van lees of schrijfacties. Er veranderd 0,0 aan read/write operaties (gecheckt met Vista prestatie dinges bij 'Schijf'). De controller is overigens een ICH9R waar ze aan hangen. Snap er niks van. Volgens mij is dit echt een fout in de firmware. Ik meen ook dat het vaker gebeurd zodra er wat grote veranderdingen zijn op de schijf. Bijv dat er een programma is geinstalleerd of een album is gedownload.
En het is niet iets van Vista want al die meuk staat al vanaf het begin van m'n install uit:
Windows Search/Indexer (service disabled, in registry op 0, eigenschap op elke schijf uitgevinkt)
Superfetch (service disabled en in registry op 0)
Prefetcher (in registry op 0, Prefetch map in \Windows leeg)
Windows Defender (service disabled, startup value delete van register in HKLM\.....Run key)
Scheduled Defrag (optie in dat prog uitgevinkt)
Oja, ik heb met de 'Data Lifeguard Diagnostic Tool' van Western Digital op beide schijven een volledige 'Extended Test' gedaan (performs a Full Media Scan to detect bad sectors. Test may take several hours to complete depending on the size of the drive), maar er waren geen fouten gevonden.
En een paar dagen terug heb ik ook alle drivers nog eens geupdate naar de laatste. Heeft ook niks uitgehaald. Het kraken gebeurd nog netzoveel en dan voornamelijk als er iets veranderd is op de schijf.
En het is niet iets van Vista want al die meuk staat al vanaf het begin van m'n install uit:
Windows Search/Indexer (service disabled, in registry op 0, eigenschap op elke schijf uitgevinkt)
Superfetch (service disabled en in registry op 0)
Prefetcher (in registry op 0, Prefetch map in \Windows leeg)
Windows Defender (service disabled, startup value delete van register in HKLM\.....Run key)
Scheduled Defrag (optie in dat prog uitgevinkt)
Oja, ik heb met de 'Data Lifeguard Diagnostic Tool' van Western Digital op beide schijven een volledige 'Extended Test' gedaan (performs a Full Media Scan to detect bad sectors. Test may take several hours to complete depending on the size of the drive), maar er waren geen fouten gevonden.
En een paar dagen terug heb ik ook alle drivers nog eens geupdate naar de laatste. Heeft ook niks uitgehaald. Het kraken gebeurd nog netzoveel en dan voornamelijk als er iets veranderd is op de schijf.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 21:17 ]