Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als er geen schijfactiviteit is dan beginnen ze af en toe te kraken. krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. Zo gaat dat dan de hele tijd. Het zijn constante lange kraak geluiden (dus niet korte achter elkaar). Zodra ik iets doe wat schijf activiteit geeft (bijv. internet pagina openen ofzo) dan wordt het kraken gelijk afgekapt. Als er dan weer ff niks gebeurd begint het weer. Ik had hiervoor 2 WD1500ADFD raptors in raid0 op precies dezelfde configuratie met dezelfde instellingen en strip size en deze hadden dit kraken niet. Kan dit een bug zijn in de firmware van de Velociraptors? Ik ben er namelijk 100% zeker van dat dit niks met Software te maken heeft. Ik heb al verschillende malen de schijfactiviteit gemonitort, maar dat kraken is dus niet gelinkt aan iets van lees of schrijfacties. Er veranderd 0,0 aan read/write operaties (gecheckt met Vista prestatie dinges bij 'Schijf'). De controller is overigens een ICH9R waar ze aan hangen. Snap er niks van. Volgens mij is dit echt een fout in de firmware. Ik meen ook dat het vaker gebeurd zodra er wat grote veranderdingen zijn op de schijf. Bijv dat er een programma is geinstalleerd of een album is gedownload.

En het is niet iets van Vista want al die meuk staat al vanaf het begin van m'n install uit:

Windows Search/Indexer (service disabled, in registry op 0, eigenschap op elke schijf uitgevinkt)
Superfetch (service disabled en in registry op 0)
Prefetcher (in registry op 0, Prefetch map in \Windows leeg)
Windows Defender (service disabled, startup value delete van register in HKLM\.....Run key)
Scheduled Defrag (optie in dat prog uitgevinkt)

Oja, ik heb met de 'Data Lifeguard Diagnostic Tool' van Western Digital op beide schijven een volledige 'Extended Test' gedaan (performs a Full Media Scan to detect bad sectors. Test may take several hours to complete depending on the size of the drive), maar er waren geen fouten gevonden.

En een paar dagen terug heb ik ook alle drivers nog eens geupdate naar de laatste. Heeft ook niks uitgehaald. Het kraken gebeurd nog netzoveel en dan voornamelijk als er iets veranderd is op de schijf.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:34

Midas.e

Is handig met dinges

Toevallig met vista of een indexing service die doorgaat?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Midas.e schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:59:
Toevallig met vista of een indexing service die doorgaat?
nop, ook allemaal uit (is het eerste wat ik doe bij een Vista install).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Sommige RAID controllers voeren af en toe een achtergrondtest uit om te checken of er geen uitgevallen sectoren zijn. Misschien heeft die Intel controller een of ander controlepaneel waarop je dat kan checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klaasjanb schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:55:
Sommige RAID controllers voeren af en toe een achtergrondtest uit om te checken of er geen uitgevallen sectoren zijn. Misschien heeft die Intel controller een of ander controlepaneel waarop je dat kan checken...
Intel Matrix Storage Manager ja, maar daar is weinig aan in te stellen. Write-Back cache en Gegevenscache welke beide aanstaan. Verder zijn er geen opties in te stellen ofzo. Er zijn wel registry keys van de intel driver met een aantal power management opties (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStor\Parameters en HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\iaStorV\Parameters) maar die values heb ik allemaal al eens op 0 gehad. Dat heeft verder ook geen veranderingen gebracht in het constante kraken als er geen schijf activiteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 21:41
Zet die cache is uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Write Back cache? Das de enige die ik ooit heb aangezet. Die andere cache optie stond al standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:13
Had dit ook met een Seagate 7200.7 series hd.
Zo snel als de hd idle was begon de door jouw beschreven krrrrrrrrrrrrrrk.

Vreselijk irritant geluid, heb nooit echt gevonden wat het was.
Liet altijd winamp mp3's spelen gemute zodat er toch constant wat disk activiteit was.
Zou zelf ook graag weten wat dit "gekraak" nu juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Knippert het LED'je ook tijdens dit gekraak?
Zo niet, lijkt het geen I/O activiteit te zijn en kunnen we uitsluiten dat het veroorzaakt wordt door je OS.

Dus zou het aan de schijven liggen, dat kan een 'feature' zijn natuurlijk en geen defect...

[ Voor 18% gewijzigd door PD2JK op 26-08-2008 06:47 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PD2JK schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 06:46:
Knippert het LED'je ook tijdens dit gekraak?
Zo niet, lijkt het geen I/O activiteit te zijn en kunnen we uitsluiten dat het veroorzaakt wordt door je OS.

Dus zou het aan de schijven liggen, dat kan een 'feature' zijn natuurlijk en geen defect...
De leds knipperen inderdaad niet mee als het kraken bezig is. Hij blijft gewoon rustig af en toe knipperen wat ie altijd doet als ie idle staat. Daarom ben ik er heilig van overtuigd dat het iets met de firmware van de schijven is. Misschien een optimalisatie gebeuren ofzo? Ik heb het ook ontzettend veel nadat ik Media Center afgesloten heb als ik Live TV gekeken heb (die bufferd de stream constant op die schijven). Ik heb Media Center nu 10min uit en ben dit bericht aan het typen en nu nog steeds heb ik constant dat krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk (10sec stil) krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrk. Write Back cache uitschakelen heeft dus ook niks geholpen. Ik zal de gegevenscache nu ook uitschakelen, maar dat zal het ook wel niet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57
Ik heb ongeveer net zoiets als jij hebt maar dan niet zo luid en in mijn geval met de Western Digital WD640AAKS 640GB schijven. Ze staan trouwens niet in RAID.

Het is eigenlijk sinds kort zo want in het begin was het nog niet zo. Erg vaag hoor...

Zou het door een Windows Update kunnen komen?

[ Voor 18% gewijzigd door Bull op 26-08-2008 14:20 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bull schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:14:
Ik heb ongeveer net zoiets als jij hebt maar dan niet zo luid en in mijn geval met de Western Digital WD640AAKS 640GB schijven. Ze staan trouwens niet in RAID.

Het is eigenlijk sinds kort zo want in het begin was het nog niet zo. Erg vaag hoor...

Zou het door een Windows Update kunnen komen?
het kraak geluid is van hetzelfde als het normale seek geluid dus ligt ook aan de harddisk hoe luid het is. Ik vind het in ieder geval dood irritant

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:30:
[...]

het kraak geluid is van hetzelfde als het normale seek geluid dus ligt ook aan de harddisk hoe luid het is. Ik vind het in ieder geval dood irritant
Zit er misschien ergens wat los in je kast of je zijpaneel?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Probeer eens een live CD, dan weet je in ieder geval of het aan je schijf of je OS ligt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gegevenscache is het ook niet. Dus met de cache options heeft het niks te maken. Leek me ook sterk want bij de WD1500ADFD's had ik dat ook allemaal aan en nooit nergens last van. Een Live CD kan ik proberen maar ik denk dat het dan niet meer gebeurd omdat er niks meer wordt weggeschreven op de schijf.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2008 02:55 ]

Pagina: 1