Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet helemaal zeker of dit topic hier hoort.

Ik ga over 6 weken naar Cuba op vakantie.
Voor Cuba zijn geen navigatiekaarten alla tomtom of garmin.

Maar ik heb MGmaps gevonden die op mijn Nokia N81 draait.
Deze kan google maps kaarten weergeven, ook offline dus dat is mooi.
Nou heb ik via gMapmaker de googlemaps kaart van Cuba gedownload tot aan zoomlevel 14.

Deze gaat via een micro SD op de telefoon en werkt echt super (ik heb het al getest met een kaart van bemmel en het werkt erg goed)

Maar nu het Probleem:

De catch map waar de kaart van cuba in staat is maar 13MB
(169MB op schijf, 42.900 bestanden en 700 mappen!!) zie knipsel.
Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/Knipsel.JPG
Op de micro SD heb ik nog 956MB ruimte op dus dat zou moeten passen.
Maar bij het kopiëren (vista home premium) gaat hij eerst berekenen of het er op past en krijg ik de melding dat het niet past, dat ik 384MB extra ruimte moet hebben om dit erop te zetten.
Dus hij heeft totaal 1340MB nodig :?

Komt dit omdat de MicroSD fat32 is of echt doordat het zoveel bestanden en mappen zijn.
Hoe kan ik dit (als dit uberhoubt mogelijk is) oplossen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ligt Hoogstwaarschijnlijk aan het aantal bestanden.
keyword in dit verhaal zijn clusters.

iedere schijf is verdeeld in een X aantal blokjes, clusters genaamd.
je kunt geen 2 bestanden in 1 cluster doen, en elk bestand neemt een cluster in beslag.
Ookal is de file 10 keer kleiner dan de cluster

Standaard is de default clustersize van een fat32 schijf van 1GB : 4Kb
42.970 bestanden zouden dan +- 167 MB zijn

Standaard is de default clustersize van een fat16 schijf van 1GB : 32Kb
42.970 bestanden zouden dan +- 1341 MB zijn

Dus waarschijnlijk is je kaartje geen fat32 maar fat16. ofwel het is wel fat32 maar de clustersize is omhoog gezet.
Oplossing is dan ook kijken of je telefoon ook fat32 ondersteund, en het kaartje als fat32 formateren :) (met de kleinst mogelijke

Optie 2 zou zijn door het in een zip bestand te zetten en die vervolgens te mounten, alleen geen flauw idee of dat ook mogelijk is op een telefoon :)

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 25-08-2008 20:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Dat mounten weet ik niet veel van af, heb er ook nog niets van/over gelezen bij deze telefoon.

over die berekening van fat16 en fat32, Ik heb denk ik liggen slapen bij wiskunde aangezien ik die berekening niet had gemaakt :+

Maar ik kan ff een backup trekken van het schijfje en hem in Fat32 formateren.
Ik kijk alleen eerst ook ff of ik software heb om het weer terug te formateren naar Fat16. ;)

EDIT://

Het lijkt erop dat de telefoon ook Fat32 pakt. :D
Ben nu de kaart aan het kopiëren naar de MicroSD, zonder melding van te weinig ruimte. 8)

Thanks voor deze basis computercursus :9

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2008 21:39 ]