• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik ben in het bezit van een asus p5b-vm mobo. Nu wil ik op de eSATA port een extern HDD aalsuiten (coolermaster x craft 360 SATA casing met een SATA schijf erin) Nu al ik deze aansluit wordt externe HDD niet herkent. Nu lees ik in het boekje van ASUS dat dan de Jmicron SATA/PATA controller op enabled gezet moet worden. Hierna komen de keuzes RAID BASIC AHCI

Nu heb ik voor BASIC gekozen en de externe HDD wordt nu wel herkend. Overigens installeerde windows vista zelf wat drivers. Ik heb zelf geen drivers nog geinstalleerd voor de Jmicron SATA/PATA controller. Op de ASUS site staan wel RAID controllers voor deze chipset.

Kan ik er nu vanuit gaan dat alles juiste ingesteld staat of moet ik in de bios alsnog wat anders instellen en de drivers installeren?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

die J-micron controllers zijn irritante dingen. Mijn advies: als het werkt moet je er verder niet meer aankomen.

wil je toch zelf prutsen? dan zou je in de bios de j-micron controller op AHCI kunnen zetten (wikipedia wat dat inhoud!) en eens wat j-micron drivers kunnen proberen.

-_-

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
M2M schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:48:
die J-micron controllers zijn irritante dingen. Mijn advies: als het werkt moet je er verder niet meer aankomen.

wil je toch zelf prutsen? dan zou je in de bios de j-micron controller op AHCI kunnen zetten (wikipedia wat dat inhoud!) en eens wat j-micron drivers kunnen proberen.
Toen de j-micron controller in de bios op disabled stond werd dus HDD nie herkend op eSATA aansluiting achterop mijn mobo. De HDD wordt alleen herkend als ik deze op de USB port aansluitte. Ik had juist die casing van coolermaster gekocht zodat ik als eSATA kon aansluiten ivm sneldheidwinst tov USB.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

AleSyS schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:53:
[...]

Toen de j-micron controller in de bios op disabled stond werd dus HDD nie herkend op eSATA aansluiting achterop mijn mobo. De HDD wordt alleen herkend als ik deze op de USB port aansluitte. Ik had juist die casing van coolermaster gekocht zodat ik als eSATA kon aansluiten ivm sneldheidwinst tov USB.
uiteraard :), de j-micron controller verzorgt de E-sata interface. Dus als de J-micron controller in de bios uitgeschakeld is, dan zal je E-sata ook niet werken. Schakel je 'm echter wel in de bios in, dan zal windows een nieuw apparaat vinden en daar drivers voor gaan zoeken. Deze drivers kun je echter ook zelf manueel updaten, door even te googlen naar de driver website van j-micron.

De J-micron controllers willen nogal eens moeilijk doen. Dus als het eenmaal werkt, is het verstandig om er verder niet meer aan te prutsen.

-_-