Nieuwe HiFi vloerstaande speakers budget ~ € 500

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:27
Beste Tweakers,

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar nieuwe HiFi vloerstaande speakers voor ongeveer 500 euro, en maximaal 600 euro als ik daar echt betere speakers voor in huis haal.

Ik weet wat het bekende advies dan is: ga luisteren in een goede zaak. Nu ben ik 18 jaar oud en is mijn budget niet zo hoog voor twee speakers. Ik denk dat ik daarom ook wat minder kans maak om in een echte luisterruimte allerlei speakers te horen te krijgen. Ook zou ik een dergelijke zaak niet weten bij mij in de buurt (Gelderland, omgeving Ede / Arnhem).

Ik heb om die reden mijn huidige speakers, namelijk een set JBL Northridge E90 vloerstaanders, ook 'op de gok' gekocht. Nu zijn dit voor het geld (nieuw nog ongeveer 130 per stuk) wel mooie speakers, afwerking en stevigheid sta ik echt versteld van dat dat mogelijk is voor dat geld. Alleen ik mis toch wel wat in het geluid. Het is wat lastig te omschrijven omdat ik niet echt vergelijking heb met andere speakers. Ik lees iig weleens over andere speakers dat ze als het ware verdwijnen en alsof de band dan echt in je kamer staat te spelen, dat is bij mij verre van het geval. Stem en instrument blijft gewoon duidelijk 'in' de speakers.

Aan de versterker zal het denk ik niet liggen. Het gaat om een G&W TW-2006X geïmporteerd uit China die overal zeer geprezen wordt. Verder zou de gebruikte DAC misschien ook nog wat zijn om naar te kijken, dit is een M-Audio Super Dac 2496. Maar dit is volgens mij ook niet de minste.

Ik zit dus eerst vooral op de speakers te focussen. Ik heb uiteraard al het nodige zoekwerk gedaan op kieskeurig en hier op tweakers (waar overigens voor zover ik gevonden heb bar weinig te vinden is over speakers), maar daar wordt ik niet veel wijzer uit. Elke speaker die ook maar een beetje goed klinkt in een surround-setup wordt daar namelijk goed beoordeeld, en dat zijn eigenlijk alle speakers. Zo worden de JBL speakers die ik nu heb even hoog geprezen als veel duurdere speakers, en dat kan toch niet kloppen lijkt me.

Ik zat zelf te denken aan de Kef iQ5 of de Infinity Beta 50 bijvoorbeeld, hoe verhouden deze speakers zich tot de Northridge E90?

Ik hoop echt dat dit topic mag blijven staan. Als iemand me een website kan vertellen waar ik wat meer (goede) informatie kan lezen over speakers rond dat budget ben ik al blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FreddyFish schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:23:
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar nieuwe HiFi vloerstaande speakers voor ongeveer 500 euro, en maximaal 600 euro als ik daar echt betere speakers voor in huis haal.

Ik weet wat het bekende advies dan is: ga luisteren in een goede zaak. Nu ben ik 18 jaar oud en is mijn budget niet zo hoog voor twee speakers. Ik denk dat ik daarom ook wat minder kans maak om in een echte luisterruimte allerlei speakers te horen te krijgen. Ook zou ik een dergelijke zaak niet weten bij mij in de buurt (Gelderland, omgeving Ede / Arnhem).
Met een budget van 500-600 euro mag het geen probleem zijn om een paar uur bij een winkel te luisteren. Mijn huidige speakers kostten maar € 225 p/s en daarvoor heb ik toch een middagje geluisterd bij een zaak. Wel opletten dat je langs gaat op een rustig moment, dus niet op koopavond of een zaterdag, maar op een doordeweekse ochtend zal een goede zaak er geen problemen mee hebben dat je wat speakers wilt beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 14:33
Ook zou ik een dergelijke zaak niet weten bij mij in de buurt (Gelderland, omgeving Ede / Arnhem).
Hobo Hifi is de grootste hifiketen van Nederland en heeft een winkel met luisterruimtes in het centrum van Arnhem, ook eentje met veel speakers in jouw prijsklasse. Sla je slag zou ik zeggen.

Verder: http://www.hifi.nl/winkels_in_Gelderland/

Hoe goed heb je gezocht?

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-08-2008 17:39 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
Schrijf verder ook niet meteen de (forsere) boekenplankluidsprekers af. Dan heb je voor dat budget een stuk hoogwaardigere speakers die wellicht beter matchen met de kwaliteit van de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Dr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:36:
[...]

Hobo Hifi is de grootste hifiketen van Nederland en heeft een winkel met luisterruimtes in het centrum van Arnhem, ook eentje met veel speakers in jouw prijsklasse. Sla je slag zou ik zeggen.

Verder: http://www.hifi.nl/winkels_in_Gelderland/

Hoe goed heb je gezocht?
Hifi.nl kende ik wel, maar ik wist niet dat ze zo'n mooie zoekfunctie hadden voor winkels. Hobo Hifi ziet er inderdaad veelbelovend uit, daar ga ik binnenkort dan toch maar langs. Op de website zie ik vooral hele dure speakers, ik hoop dat ze die Kef en Infinity ook hebben staan.
PHiXioN schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:46:
Schrijf verder ook niet meteen de (forsere) boekenplankluidsprekers af. Dan heb je voor dat budget een stuk hoogwaardigere speakers die wellicht beter matchen met de kwaliteit van de versterker.
Alleen als ik voor boekenplankluidsprekers ga heb ik ook gelijk weer standaards nodig. Dit moet allemaal uit hetzelfde budget, waardoor ik weer minder geld voor de speakers over zal hebben.

Het is het overwegen waard. Ik vraag bij Hobo Hifi wel gewoon of ze me hun beste speakers kunnen laten horen wat binnen het budget valt. Misschien komen ze zelf wel met boekenplankspeakers :)

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:15
Je kan de stands ook zelf maken. Bijvoorbeeld van MDF 4 plaatjes MDF van 25X25 en een balk ertussen en je hebt de stands. Natuurlijk kan je ze ook nog lakken.

Bij de goede doe het zelf zaken willen ze het wel allemaal op maat zagen en heb je geen eens een zaag nodig (alleen houtlijm + schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

als je dan toch bij hobo bent loop dan even door naar versloot hifi (150 meter verder) die hebben ook prima spul in jou prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
www.hifi.nl
www.htforum.nl
www.hear.nl

laat ik nou net mijn B&W603s3's de deur uit hebben gedaan...

Voor wat oudere series (nieuw): http://www.hifioutlet.nl/hifioutlet/ // www.stassen.nl

[ Voor 65% gewijzigd door mcsluis op 25-08-2008 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

FreddyFish schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:23:
Beste Tweakers,

Ik heb om die reden mijn huidige speakers, namelijk een set JBL Northridge E90 vloerstaanders, ook 'op de gok' gekocht. Nu zijn dit voor het geld (nieuw nog ongeveer 130 per stuk) wel mooie speakers, afwerking en stevigheid sta ik echt versteld van dat dat mogelijk is voor dat geld. Alleen ik mis toch wel wat in het geluid. Het is wat lastig te omschrijven omdat ik niet echt vergelijking heb met andere speakers. Ik lees iig weleens over andere speakers dat ze als het ware verdwijnen en alsof de band dan echt in je kamer staat te spelen, dat is bij mij verre van het geval. Stem en instrument blijft gewoon duidelijk 'in' de speakers.

Aan de versterker zal het denk ik niet liggen. Het gaat om een G&W TW-2006X geïmporteerd uit China die overal zeer geprezen wordt. Verder zou de gebruikte DAC misschien ook nog wat zijn om naar te kijken, dit is een M-Audio Super Dac 2496. Maar dit is volgens mij ook niet de minste.

Ik zit dus eerst vooral op de speakers te focussen. Ik heb uiteraard al het nodige zoekwerk gedaan op kieskeurig en hier op tweakers (waar overigens voor zover ik gevonden heb bar weinig te vinden is over speakers), maar daar wordt ik niet veel wijzer uit. Elke speaker die ook maar een beetje goed klinkt in een surround-setup wordt daar namelijk goed beoordeeld, en dat zijn eigenlijk alle speakers. Zo worden de JBL speakers die ik nu heb even hoog geprezen als veel duurdere speakers, en dat kan toch niet kloppen lijkt me.

Ik zat zelf te denken aan de Kef iQ5 of de Infinity Beta 50 bijvoorbeeld, hoe verhouden deze speakers zich tot de Northridge E90?

Ik hoop echt dat dit topic mag blijven staan. Als iemand me een website kan vertellen waar ik wat meer (goede) informatie kan lezen over speakers rond dat budget ben ik al blij.
toon volledige bericht
Freddy,
Je geeft hier wel een uitgebreide beschrijving van de samenstelling van je set en wat je mist in de speakers, maar ik denk dat je (mogelijk) het belangrijkste over het hoofd gezien hebt:
Hoe ziet je luisterruimte er uit?
Als je dat even kan beschrijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Bedankt Ray, zal dan ook gelijk even langs versloot. En bedankt mcsluis voor de links.
Anoniem: 143259 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:14:
[...]

Freddy,
Je geeft hier wel een uitgebreide beschrijving van de samenstelling van je set en wat je mist in de speakers, maar ik denk dat je (mogelijk) het belangrijkste over het hoofd gezien hebt:
Hoe ziet je luisterruimte er uit?
Als je dat even kan beschrijven.....
Hm ja daar zeg je wat. De luisterruimte is mijn slaapkamer. Het is een bijna vierkante kamer van 3 bij 3,5 meter, waarbij de speakers aan een muur van 3,5 meter staan, en daar tegenover mijn bed waarop ik dan muziek luister. Al met al zal de afstand van de daadwerkelijke speaker tot oor misschien maar 2,5 meter zijn, en direct achter me een rechte muur. Dit alles zal verre van perfect zijn, maar gelukkig krijg ik binnenkort een grotere kamer (of zelfs een aparte kamer voor de apparatuur) en dan valt het allemaal wat beter te plaatsen.

Misschien is het beter om te wachten met aanschaffen tot ik daadwerkelijk naar een andere kamer verhuisd ben, maar het kriebelt zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-07 14:33
Je moet het belang van de luisterruimte ook niet willen overdrijven. Er zijn wel natuurlijk grote verschillen tussen een hele grote en een hele kleine kamer, maar wat goed klinkt in een kleine kamer klinkt beter in een wat grotere doorgaans. Het zal dan echter om kleine verbeteringen gaan, het grootste effect op klankkleur blijven de speakers hebben.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
Dr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:50:
Je moet het belang van de luisterruimte ook niet willen overdrijven. Er zijn wel natuurlijk grote verschillen tussen een hele grote en een hele kleine kamer, maar wat goed klinkt in een kleine kamer klinkt beter in een wat grotere doorgaans. Het zal dan echter om kleine verbeteringen gaan, het grootste effect op klankkleur blijven de speakers hebben.
Toch vind ik dat je het effect van de luisterruimte ook zeker niet moet onderschatten. Ik heb toevallig dezelfde speakers als mijn vader en we zijn allebij met verschillende versterkers tevreden. Dit omdat bij mijn pa mijn versterker veel te warm klinkt, in directe vergelijking (rotel vs marantz) heel erg dof zelfs. En bij mij klinkt het totaalplaatje een tikje warmer als de setup die mijn pa heeft, maar op een aangename manier en niet dof. Er is overigens ook meer dan alleen maar klankkleur als verschil tussen speakers en versterkers.

Echter, ik ben wel van mening dat het onzin is wanneer gezegd wordt dat bepaalde speakers te goed zouden zijn voor een luisterruimte, zeker in het budget van maximaal 600 euro is hier geen sprake van volgens mij. Ook is die luisterruimte is namelijk min of meer een vaste variabele, waar je vaak niet zo veel aan kan veranderen als je zou willen, ik denk niet dat dit je tegen moet houden om betere speakers aan te willen schaffen. Tenzij de luisterruimte zo klein is dat de nieuwe grotere speakers er helemaal niet inpassen. Met betere speakers heb je ook in die minder optimale luisterruimte een flinke vooruitgang ten opzichte van mindere speakers.

Het probleem is dus niet zozeer het vinden van goede speakers, maar het mixen van eigenschappen van versterker en speaker; zodat het in jouw luisterruimte, op de punten die jij het belangrijkste vind bij het naar muziek luisteren, het beste presteert ten opzichte van je budget. Er zullen altijd punten zijn die minder zijn in je systeem, maar wanneer je plaatsing van instrumenten belangrijker vind dan je favoriete klankkleur dan zal je daar bij de keuze van componenten op moeten letten. En dan kan het nog zijn dat die ene speaker of versterker die daar zo goed mee bevalt juist bevalt qua basweergave.

Mijn tip is dus om eerst vast te stellen wat je verwacht van een beter systeem tov je huidige set. Andere klankkleur? Betere plaatsing? Drogere bas? Meer dynamiek? Aan de hand daarvan kan je dan bepalen waar je voornamelijk op gaat letten en dan zullen er merken afvallen die wel goed zijn maar om hele andere punten dan waar jij naar op zoek was.

Overweeg ook tweedehands overigens als optie. Wel is het dan handig om te weten wat voor merk je qua geluid goed bevalt.

[ Voor 4% gewijzigd door keluwak op 25-08-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Dr. Strangelove schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:50:
Baarlijke onzin....
De akoestiek is een factor die op zijn minst even bepalend is als de gebruikte luidspreker, en afgaande op Freddy's beschrijving van zijn kamer, vrees ik dat hij nutteloze euro's gaat verspillen aan vloerstaanders die het bij de dealer schitterend doen, maar eenmaal thuis..
"Je moet het belang van de luisterruimte ook niet willen overdrijven. ."
Zucht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26
Heinhuis-hifi heeft ook wel leuke speakers in die prijscategorie zitten, en ook daar kan je op afspraak op je gemak gaan luisteren met je eigen componenten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-07 12:15
Anoniem: 143259 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:24:
[...]

Baarlijke onzin....
De akoestiek is een factor die op zijn minst even bepalend is als de gebruikte luidspreker, en afgaande op Freddy's beschrijving van zijn kamer, vrees ik dat hij nutteloze euro's gaat verspillen [..]
Hier kan ik niets anders dan mee eens zijn. (Zuil)speakers vallen en staan bij een goede luisterruimte, en voornamelijk de plaatsing (stereobeeld) kan totaal verpest worden door een "slechte kamer".

Hebben je ouders (als je daar woon tenminste) misschien een ruime/strakke woonkamer? Anders is het misschien een idee om je speakers en je versterker op te pakken, en tijdelijk daarnaartoe te verhuizen, om daar even het verschil te beluisteren. Ik denk dat je nog aardig verrast zal worden :) .

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 25-08-2008 23:44 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Je ziet het maar weer duidelijk, speakerkeuze is een zeer persoonlijke zaak, en het beste wat je kunt doen is gaan luisteren, en bij voorkeur vragen of ze een paar dagen mee naar huis kunnen. Bij de betere zaken is dat geen probleem.

Ik zou de TS dan ook willen aanraden om dat als eerste te doen voordat hij mening van anderen vraagt over diverse soorten en merken, waar vervolgens iedereen en andere mening over heeft ;)

Zelf een beeld vormen is het allerbelangrijkste :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.